امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اخبار ویژه

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور

  رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسوولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد. به گزارش حبیب خبر، حضرت آیت‌ال...

شهد رسانه به کام برگزیدگان رفت

سومین جشنواره رسانه ای "شهد رسانه" در حوزه تخصصی صنعت نیشکر، کام برگزیدگان کشوری را در ایستگاه پایانی شیرین کرد. به گزارش چهارم اردی بهشت ۱۴۰۳ حبیب خبر، در آیین پایانی این جشنواره- که همزمان با سومین جشنواره ملی شکرستان با حضور دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیران عامل واحده...

نیستانی سبز، شکرستانی قهوه ای و سفید

آیین پایانی سومین جشنواره ملی شکرستان(جشن برداشت نیشکر) با حضور جمعی از مسوولان، هنرمندان و رسانه‌های خوزستان در کشت و صنعت امیرکبیر برگزار شد. به گزارش دوم اردی بهشت‌ماه ۱۴۰۳ حبیب خبر، در این آیین- که با شور و نشاط خاصی همراه بود- از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره در حوزه‌های ادبی، عکاسی، نقاشی...

گزارش تصویری

پیام شادباش مدیر اداره کار شوشتر در هفته "کار و کارگر"

بهبود حال جامعه کارگری تاثیر بزرگی در بهبودی حال جامعه دارد {مقام معظم رهبری مدظله العالی} مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس کمیته برگزاری هفته کار و کارگر شهرستان شوشتر، فرا رسیدن هفته کار و کارگر(۵ تا ۱۱ اردی بهشت ۱۴۰۳) را شادباش گفت. به گزارش حبیب خبر، در پیام"ایمان بهداروند" آمده است: "هفته کار و ...

از سوی معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان؛

وضعیت خدمات دارویی در ۱۴۰۲ بررسی شد

 معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: شاخص برون سپاری خدمات دارویی به بخش خصوصی در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه اهواز در سال ۱۴۰۲ به ۸۴ درصد رسیده است.  به گزارش حبیب خبر، دکتر "مهرداد شریفی" به مناسبت هفته سلامت(یکم تا هفتم اردی بهشت) از تامین و توزیع مکمل های دارویی مورد نیاز گروه های هدف سنی و بیولوژیک روستایی ...

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد/ گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: با هدف تحقق شعار «جهش تولید» و دورزدن تحریم‌ها، شرکت خمیرمایه و الکل رازی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، محصول «Bio CO2» خود را به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای اکسیژن‌زدایی و پرژینگ مخازن و خطوط استخراج و ذخیره نفت خام می‌دهد. به گزارش حبیب ...

رییس اداره دامپزشکی کلان شهر:

۳۰۰ کیلو فرآورده خام دامی در اهواز نابود شد

 رییس اداره دامپزشکی اهواز از نابود سازی ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی و پلمب ۲ واحد صنفی متخلف بهداشتی در این شهرستان خبر داد.  به گزارش حبیب خبر، دکتر "سیدمرتضی قریشی" گفت: گشت نظارتی بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی هسته کلانشهر اهواز با حضور دستگاه هایی از قبیل؛ فرمانداری، تعزیرات حکومتی، پلیس ...

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

تعاونی ها در جهش تولید نقش مهمی دارند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از نقش مهم تعاونی‌ها در اقتصاد و جهش تولید خبر داد. به گزارش حبیب خبر، "مجتبی ظفری پور" در گفت و گو ویژه خبری شبکه خوزستان با شادباش فرا رسیدن هفته کار و کارگر افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری کارگران در اقتصاد کشورمان نقش مهم و اثرگذاری دارند. او با اشاره به نقش مهم ...

برای رفع مشکل های هفت‌تپه؛

نیشکری‌ها از نگاه مدبرانه رهبری قدردانی کردند

شماری از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر در حسینیه امام خمینی‌(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. به گزارش حبیب خبر از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در دیدار روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) که جمعی از ...

توضیح مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

 مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که حکم محکومیت "توماج صالحی" از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان صادر شد.  به گزارش خبرآنلاین،‌ دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.  در همین‌باره مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان ...

احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد؟

جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران

کارگران منتظر اعلام نظر دولت و شورای عالی کار درباره افزایش احتمالی حق مسکن هستند. به گزارش خبرآنلاین، موضوع ترمیم مزد و تعیین حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۳ هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشخص نیست افزایش احتمالی حق مسکن چه زمانی در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید. همه‌ساله مزد کارگران و تمامی ردیف‌های جانبی ...

تا شهریور ۱۴۰۳؛

روحانی نژاد: فیبر نوری، خوزستان را در بر می گیرد

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای پروژه فیبر نوری در خوزستان ظرف ۴ ماه خبر داد. به گزارش حبیب خبر از ایسنا، "مهدی روحانی نژاد" در نشست ابرپروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری منازل و کسب و کارها- که ۵ اردی بهشت ۱۴۰۳ در استانداری برگزار شد- گفت: یکی از ویژگی‌های پروژه ملی توسعه ...

خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند

روز گذشته ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از حذف آگهی‌های مسکن دو پلتفرم «دیوار» و «شیپور» خبر داد و اعلام کرد «بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند.» به گزارش مهر، "فرشید ایلاتی" کارشناس مسکن گفت: عده‌ای دلالان و سودجویان در ...

قیمت انواع گوشی موبایل در بازار امروز/جدول

قیمت انواع تلفن همراه امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. آخرین قیمت موبایل و تلفن همراه در پنجم اردی بهشت ۱۴۰۳ به شرح زیر است: قیمت SAMSUNG مدل گوشی سامسونگ ۸,۸۰۰,۰۰۰ Samsung Galaxy A۲۴ سامسونگ گلکسی آ۲۴ ۱۲۸گیگ ۶,۳۴۰,۰۰۰ Samsung Galaxy A۱۳ سامسونگ گلکسی آ ۱۳ - ۶۴ گیگ ...

سید حسن خمینی

از مردم ایراد نگیرید، خودتان را اصلاح کنید

سید حسن خمینی گفت: از مردم ایراد نگیرید! وقتی از جلو آینه رد می‌شوید، یادتان بیاید که «آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن آیینه شکستن خطاست»؛ ظاهر مردم آینه باطن شماست. خودتان را اصلاح کنید.  ویدیو را از "اینجا" ببینید. مرجع : جماران

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران ...

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور

  رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسوولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد. به گزارش حبیب خبر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف ...

برای خرید تجهیزات کنترل بهداشتی آب آشامیدنی ...

مرکز بهداشت خوزستان یک میلیارد تومان اعتبار گرفت

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: به دنبال پیگیری‌هایی برای تجهیز مهندسین بهداشت محیط به وسایل سنجش کیفی آب آشامیدنی و غذا، یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. به گزارش حبیب خبر، دکتر "مهرداد شریفی" طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی شهرستان‌ها و همچنین کنترل کیفیت مواد غذایی عرضه شده در مراکز تهیه و توزیع ...

در ایستگاه پایانی جشنواره رسانه‌ای خوزستان؛

شهد رسانه به کام برگزیدگان رفت

سومین جشنواره رسانه ای "شهد رسانه" در حوزه تخصصی صنعت نیشکر، کام برگزیدگان کشوری را در ایستگاه پایانی شیرین کرد. به گزارش چهارم اردی بهشت ۱۴۰۳ حبیب خبر، در آیین پایانی این جشنواره- که همزمان با سومین جشنواره ملی شکرستان با حضور دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیران عامل واحدهای نیشکری و با ...

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

جشنواره ها مکان مناسبی برای ارایه آثار فرهنگی هستند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، جشنواره ها را مکان مناسبی برای ارایه آثار فرهنگی و روایتگری دانش آموزی دانست. به گزارش چهارم اردی بهشت ۱۴۰۳ حبیب خبر، "مجید منادی" در نخستین نشست کمیته تخصصی فضای مجازی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات، گفت: نگرانی ها و دغدغه های مقام معظم رهبری در ...

مدیرکل هواشناسی استان خبر داد:

آرایش خوزستان با گرما و گرد و خاک!

مدیرکل هواشناسی خوزستان، گرایند خیزش گرد و خاک‌های محلی و موقتی را در استان پیش بینی کرد. به گزارش چهارم اردی بهشت ۱۴۰۳ حبیب خبر، "محمد سبزه‌زاری" گفت: در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، تاثیر سامانه بارشی تا اواسط روز چهارشنبه به صورت رگبارهای پراکنده همراه با رعد و برق به ویژه در مناطق شمال شرق، شرق و ارتفاعات خوزستان ...

رقم واقعی کمیسیون اسنپ چقدر است؟

 

میانگین درآمد ماهانه کاربران راننده اسنپ ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰بوده است. البته این مقدار برای رانندگانی است که به‌صورت تمام وقت در آن مشغول هستند و برای رانندگان پاره‌‏وقت درآمد متوسط ۳.۵میلیون تومانی را می‏‌توان در نظر گرفت.

 

به گزارش روزنامه فرهیختگان، مطابق با گزارش رسانه‌ها، ادعا می‌شود اسنپ و تپسی که حیطه فعالیت‌شان تنها در داخل ایران است، مجموعا دارای تعداد بیشتری راننده در مقایسه با اوبر هستند و عدد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از رانندگان اسنپ را در مقابل عدد ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری رانندگان اوبر قرار می‌دهند.

اما آمار سال ۱۴۰۰ اسنپ نشان می‌دهد مجموع رانندگان این شرکت اگرچه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، اما از این تعداد تنها نیمی فعال و نیم دیگر غیرفعال هستند.

البته شاخص و معیار فعال بودن یک راننده در این گزارش ذکر نشده است تا بتوان براساس آن به درک عمیق‌تری از توزیع تعداد رانندگان در دو دسته فعال و غیرفعال رسید.

در دسته‌بندی دیگر در بین رانندگان اسنپ، مردان با جمعیت ۳ میلیون و ۶۶۲ هزار نفری سهم ۹۷ درصدی و رانندگان زن نیز با جمعیتی در حدود ۱۰۰ هزار نفر سهم ۳ درصدی دارند.

 

درآمد ماهانه ۲۴ میلیون تومانی یک راننده

میانگین درآمد ماهانه کاربران راننده اسنپ ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

البته این مقدار برای رانندگانی است که به‌صورت تمام وقت در آن مشغول هستند و برای رانندگان پاره‌وقت درآمد متوسط ۳.۵ میلیون تومانی را می‌توان در نظر گرفت.

بیشترین درآمد یک راننده در سال ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۲۹۲ میلیون تومان بوده که به ازای ۱۴۴۰۸ سفر در سال کسب کرده است.

این به‌معنای درآمد ماهانه حدود ۲۴ میلیون تومان بوده که درآمد متوسط وی از هر سفر را ۲۰ هزار تومان می‌توان تخمین زد.

 

اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل، پرداخت مبلغ به حساب شرکت به‌وسیله مسافر و دریافت آن توسط رانندگان است.

بسیار دیده‌ایم رانندگانی را که از تاخیر در پرداخت سهم خود توسط شرکت‌های حمل‌ونقل شکایت داشته‌اند و راه‌های موازی نظیر دریافت وجه نقد یا کارت به کارت به حساب شخصی را پیشنهاد ‌داده‌اند.

اما با راه‌اندازی قابلیت تسویه در لحظه‌ اسنپ، تا حد زیادی این دغدغه رانندگان از بین رفته است.

برای مثال درخواست پول نقد توسط رانندگان بعد از امکان استفاده گزینه تسویه در لحظه، ۲۲ درصد کاهش داشته است و تنها در ۰.۷ درصد از سفرها در سال ۱۴۰۰ درخواست پول نقدی وجود داشته است.

 

یک کاربر ۱۳۱ میلیون تومان کرایه داده

اما پرسفرترین کاربر اسنپ نیز کاربری بوده که ۲۸۲۲ سفر در سال ۱۴۰۰ انجام داده و درمجموع ۱۳۱ میلیون تومان هزینه به اسنپ پرداخت کرده است. مجموع کل مسافت طی شده این کاربر در سال گذشته ۹۴۷ هزار کیلومتر بوده است. مجموع زمانی که این کاربر سوار بر خودروهای اسنپ بوده ۱۷۶ روز می‌شود.

براساس گزارش اسنپ، طی سال گذشته ۳ میلیون تماس با اسنپ برای پیگیری موضوعات مختلف گرفته شده که در ۶۷۰۰ مورد شکایت مربوط به موضوعات حاد درخصوص عدم رعایت حقوق مسافران بوده است.

به‌طور متوسط حدود ۷۱ هزار شکایت از رانندگان و مسافر دریافت شده است.

 

سفارش ۸۶۰۰ پرس غذا توسط یک نفر

سرویس دیگر اسنپ با نام اسنپ فود است که بر سفارش اینترنتی غذا تکیه دارد. بنا بر گزارش سال ۱۴۰۰، گران‌ترین قیمت سفارش در حدود ۴۳ میلیون تومان برای سفارش ۸۶۰ پرس خوراک جوجه کباب را به ثبت رسانده است.

از سویی دیگر پر خریدترین کاربر سال اسنپ‌فود، شخصی با ۸۵۶۰ سفارش بوده که مجموع سفارش‌های وی ارزش تقریبی ۲۴ میلیون تومانی داشته است.

 

۳ غذای محبوب اسنپ‌فود براساس میانگین سفارش روزانه، شامل پیتزا آمریکایی با ۴۰ هزار سفارش روزانه، ساندویچ گرم با ۳۰ هزار سفارش روزانه و چلوکباب با ۱۸ هزار سفارش روزانه بوده است.

در حوزه فعالیت کاربران نیز شبیه به سایر آمار، مردم تهران در صدر سفارش و ارتباط با اسنپ‌فود بوده‌اند و بعد از تهران، شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، قم، اهواز و رشت قرار دارند.

 

مجموع سفارش‌های سبد پروتئینی اسنپ‌فود نیز وزنی معادل ۳۰۰۰ تن را به ثبت رسانده است و در این بین سینه مرغ بدون استخوان و گوشت چرخ‌کرده بیشترین سهم را داشته‌اند و در گروه میوه و صیفی‌جات نیز ۱۲۰۰۰ تن میوه از طریق اسنپ‌فود ثبت سفارش شده‌اند که گوجه فرنگی، موز، خیار، پیاز و سیب‌زمینی جزء محبوب‌ترین‌های آن بوده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد محصولات موردنیاز روزانه خانوار در سبد پروتئینی و میوه‌ها بیشترین سهم را دارند که نیاز روزانه و تحویل جلوی در منزل و وجود شفافیت در قیمت می‌توانند از علل سهم بالای آن باشند.

تجربه‌ای که می‌تواند برای دستگاه‌های متولی در راستای نظارت بر بازار و نرخ‌های توزیع مواد غذایی مختلف و حذف واسطه‌ها و تسهیل در ارائه مواد غذایی به کار گرفته شود.

 

مهاجرت کارکنان اسنپ

وجود نیروهای زبده و متخصص در هر مجموعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… از آن دست مسائلی است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت تا حدی‌ که شرکت‌های رقیب در یک صنعت تلاش دارند نیروهای متخصص و توانمند سایرین را در مجموعه‌های خود به کار گیرند تا علاوه‌بر افزایش قدرت مجموعه خود، رقبا را نیز تضعیف کنند، اما زمانی که مهاجرت در مقیاس بزرگی همچون مهاجرت از سرزمین اصلی به سرزمین دیگر اتفاق بیفتد اهمیتی دوچندان می‌یابد.

زیرا از یک‌سو کشور مبدا با منابع مادی و معنوی خود، در تربیت نیروی انسانی اهتمام می‌ورزد و از طرف دیگر کشورهای دیگری نیز علاقه‌مند هستند تا با کمترین هزینه زیرساختی تربیت نیرو و تنها با در اختیار گذاشتن زمینه‌های رشد و فعالیت برای افراد توانمند آنان را به خدمت گیرند.

 

در این حالت ضرر مهاجرت نیروی متخصص برای کشور مبدا دوچندان است؛ چراکه نه‌تنها با صرف منابع عظیم و طی سالیان متمادی درنهایت نتوانسته است نیروی انسانی خود را حفظ کند بلکه خود را از نعمت بهره‌مندی از نیروهای انسانی خود درآینده نیز محروم می‌بیند و هزینه‌های انجام‌گرفته به‌عنوان صرفه‌جویی در تربیت نیروی انسانی به سود کشور رقیب رفته است.

 

مطابق با آمار ارائه‌شده از عملکرد سال ۱۴۰۰ اسنپ، از مجموع ۱۳ بخش گروه اسنپ، مجموعا ۸۷ نفر مهاجرت به خارج از کشور داشته‌اند.

در این میان سرویس اسنپ خودرو با از دست دادن ۳۵ نیرو در رتبه نخست و اسنپ‌فود و اسنپ تریپ هر کدام با ۱۲نفر، اسنپ روم با ۸ نفر و اسنپ‌پی با ۷ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

از سویی دیگر تنها ۷ نفر از نیروی انسانی مجموعه اسنپ از خارج کشور به داخل بازگشته‌اند که اسنپ‌پی با ۴ و گروه اسنپ با ۳ نفر پذیرای این افراد بوده‌اند.

اگرچه اختلاف در خروج و ورود نیروهای مجموعه اسنپ نمی‌تواند معیار کاملی در مقایسه با آمار کل کشور باشد اما قطعا وضعیتی را نشان می‌دهد که باید اولویت‌بندی نظام مسائل کشور حول محور اقتصاد و امنیت سرمایه‌گذاری چه در بعد انسانی و چه در بعد مالی و فناوری باشد تا زمینه فعالیت و ورود متخصصان به کشور تسهیل شود و مهاجرت و خروج نیروهای زبده کشور را با بحران نیروهای متخصص روبه‌رو نکند.

چراکه گسترش فعالیت شرکت‌های فناورانه خصوصا پس از کرونا نیازمندی این مجموعه‌ها را به نیروهای کارآمد افزایش داده و مهاجرت می‌تواند عدم جایگزینی این نیروها یا خالی ماندن کرسی‌های تخصصی و بالطبع افول کیفیت و کاهش نرخ رشد را به دنبال داشته باشد.

 

از بیمه خبری نیست؟

بیمه رانندگان شاغل در اسنپ و تپسی نیز یکی از مسائلی است که علاوه‌بر درخواست رانندگان این شرکت‌ها، هر از گاهی وارد مباحث رسانه‌ای می‌شود.

این مساله از آنجایی ‌که دسته‌بندی رانندگان در شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی یکدست نیست محل مناقشه بین این شرکت‌ها و رانندگان است.

برای مثال عده‌ای از رانندگان دارای شغل اول هستند و به‌عنوان شغل دوم در این بخش کار می‌کنند یا عده‌ای دیگر نیز بازنشسته بوده که از این قاعده نیز مستثنی هستند.

 

اما دسته سوم گروهی از رانندگان هستند که فعالیت در شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی برای آنان به‌عنوان یک شغل ثابت بوده و به صورت تمام‌وقت در این بخش مشغول به کار هستند و مساله رابطه کارفرما و کارگزار و بیمه خویش‌فرما شدن این رانندگان از استدلال‌های طیف مخالف بیمه شدن رانندگان توسط شرکت‌هاست که مصاحبه‌ مسئولان این شرکت‌ها حاکی از مذاکره با بیمه تامین اجتماعی برای حل این بحث دارد.

البته با داده‌های این شرکت‌ها در رابطه با عملکرد رانندگان و زمان تخصیص یافته برای این شغل و داده‌های تامین اجتماعی در رابطه با سابقه بیمه پرداختی و وضعیت فعلی به‌علاوه اتخاذ تخفیفات مختص به رانندگان از حیث شغل و حرفه، می‌توان به درصدی ثابت یا شناور از حق بیمه با مشخص ساختن سهم شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان رسید.

 

انحصار در یک‌قدمی ماست

واضح است که وجود شرکت‌های فناوری که نیازهای مردم را با هزینه کمتر نسبت به روش‌های سنتی پاسخ می‌دهند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و زمینه فعالیت چنین شرکت‌هایی باید گسترش یابد اما این سکه روی دیگری نیز دارد و آن اقدام به انحصار برای شرکت‌های نخستین و افزایش هزینه ورود برای شرکت‌های دیگر و ایده‌های جدید به بازار است.

 

این امر به این معناست که شرکت‌های حاضر با داشتن مزایایی ازجمله سهم بازار مشخص و قابل‌توجه نبودن رقیبی خاص و گردش مالی بالا به راحتی می‌توانند در برابر ورود سایرین در حوزه فعالیت چندوجهی خود مقابله‌ و با انواع روش‌ها نظیر دامپینگ حتی به قیمت کاهش سود خود در بازه زمانی خروج رقیب از بازار، سهم و انحصار خود را حفظ کنند که این امر از مواردی است که قانون‌گذار باید بدان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

چراکه وجود رقبای مختلف در یک حوزه جدا از انحصار، به تلاش شرکت‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی و تمرکز بر افزایش کیفیت خدمات منتج می‌شود.

حال آنکه نبود نگاه ضدانحصارگرایانه، زمینه حضور در تمام عرصه‌ها و ایجاد انحصار در آن، در عین کپی‌برداری صرف از نمونه‌های خارجی و بستن مسیر ورود ایده‌های جدید و سرمایه‌گذاران دیگر را فراهم می‌آورد.

 

در عرصه بین‌المللی شاخص‌ترین شرکت که اسنپ و تپ‌سی در مقام مقایسه با آنها می‌توان آن را در نظر گرفت، شرکت اوبر بوده که تقریبا در ۷۲ کشور جهان از قبیل ایالات متحده و کانادا، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا به استثنای چین و آسیای جنوب شرقی در دسترس است.

اوبر دارای سه بخش عملیاتی است که بخش‌های حمل‌ونقل مسافر، تحویل کالا و حمل‌ونقل لجستیکی بخش‌های تشکیل‌دهنده آن هستند و در کنار این بخش‌ها شرکت‌های زیرمجموعه‌ای نیز در حوزه‌های دیگر را تحت مالکیت دارد.

اما فعالیت اوبر در سطح گسترده‌ای تابع قوانین درون‌سرزمینی و فراسرزمینی است؛ ازجمله این قوانین، قوانین مربوط به فعالیت‌های اینترنتی، حریم خصوصی، امنیت سایبری، حفاظت از داده‌ها، مالکیت معنوی، رقابت، حمایت از مصرف‌کننده، پرداخت‌ها، کار و اشتغال، خدمات حمل‌ونقل، شرکت‌های شبکه حمل‌ونقل، مقررات صدور مجوز و مالیات است.

 

حال آنکه در ایران و در فضای فعالیت این شرکت‌ها عملا این دو شرکت شناخته شده‌اند که درحال گسترش پرسرعت فعالیت خود در حوزه‌هایی هستند که در نگاه اول همپوشانی با یکدیگر ندارند اما رشد سریع و همه‌جانبه با تکیه بر انحصار می‌تواند به کاهش کیفیت خدمات و ایجاد تجربه تلخ میان مردم بینجامد.

مورد شرکت اسنپ بسیار قابل تامل است. این شرکت با بخش‌هایی همچون اسنپ خودرو، اسنپ‌فود، اسنپ تریپ، اسنپ روم، اسنپ باکس، اسنپ مارکت، اسنپ دکتر، اسنپ تیکت و… همچنان که به همه بخش‌ها سرک می‌کشد، کمتر رقیبی در این حوزه‌ها توان رقابت با آن را دارند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید