امروز:
سه شنبه - 12 تير - 1403
ساعت :

حبیب خبر- نادر محمد جعفری:

هفتم تیر ماه سالروز شهادت سید محمد حسینی بهشتی است. بهشتی، فقیه، فیلسوف و سیاستمدار برجسته ای بود که اقتصاد مردمی  را در مقابل اقتصاد دولتی و اقتصاد کاپیتالیستی ترجیح می داد.

ایشان مبدع طرح تعاون اسلامی بود و بخش تعاونی را در ارکان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجاند.

 یکی از جلوه‌های اقتصاد مردمی از منظر ایشان، ایجاد شرکت  های تعاونی‌ است.

بهشتی اعتقاد داشت: تعاونی ها موجب افزایش تولید و انگیزه‌های اقتصادی می شوند و باید کار مردم را به مردم واگذار کرد و از تمرکز دولت در اموراقتصادی خودداری شود.

 ایشان بر این باور بود که دولت می‌تواند با واگذاری بنگاه‌ها به یک تیم بزرگ شورایی اداره آن‌ها را به خودشان واگذار کند تا هر قدر بهترکارکنند، بیشتر درآمد داشته باشند و اگر دیدند بهتر نتیجه می‌گیرند بهتر کار خواهند کرد.  به عبارتی، بهره‌وری و کارایی با اعطای مدیریت به خود مردم افزایش خواهد یافت.

 سال روز شهادت ایشان،  فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت بخش تعاونی به ویژه موانع و مشکل های توسعه آن است.

 الف: به رغم اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر ‌کنشگران بخش تعاونی برای رونق تعاونی ها تلاش زیادی داشته اند، اما بر اساس دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، وضعیت سهم تعاون در اقتصاد کشور قابل قبول نیست و در نگاه و نظر برنامه ریزان و سیاستگذاران ، این بخش از اقتصاد کشور مغفول مانده است. کما اینکه در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم نیز نامی از آن برده نشده است.

ب: به نظر می رسد در این بازه زمانی لازم است وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون ایران، خانه تعاونگران ایرانی و سایر تشکل های تعاونی برنامه های جدی عملی و متحولانه برای توسعه بخش تعاونی ارایه کنند.

 ج: با توجه به نقش بخش تعاونی در  مهار تورم ضرورت دارد سازمان های مردم نهاد حوزه تعاون و اتحادیه‌های تعاونی مطالبه‌ گری هدفمند را برای لزوم توجه به بخش تعاونی در برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دهند. 

د: ضرورت دارد، استفاده از ظرفيت‌هاي لازم براي هم‌افزايي بيشتر در استفاده مناسب‌تر از استعداد‌ها و قابليت‌هاي اقليمي و منطقه‌اي با هدف فقرزدايي، ارزش‌گذاري به كرامت انساني و مشاركت در فعاليت‌هاي گروهي با رويكرد توسعه عدالت اجتماعي امکان‌پذیر شود.

 ه: تلاش شود، اهداف شهید بهشتی و بهره‌گیری از شیوه تعاونی- که در آن رضایت نهایی مردم و خیر و صلاح جامعه نیز وجود دارد- تحقق یابد.

* معاون امور استان های خانه تعاونگران

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (2)

  • مرتضی تقی نژاد

    پنج شنبه 08 تیر 1402 - پنج شنبه, جون 29 2023 1:06:10pm

    درود و مهر و ادب
    استاد ارجمندم، مطالعه کردم.
    دست مریزاد

    دقیقا همینطور است که می فرمایید و اینکه متاسفانه بله مغفول مانده است و اصلاح این امر تلاشی مضاعف لازم دارد
    به امید روزی که مفهوم تعاون به درستی جا بیفتد

  • رعیت پناه

    پنج شنبه 08 تیر 1402 - پنج شنبه, جون 29 2023 2:31:42pm

    به مطالب ارزنده ایی اشاره کردید.موفق باشید