امروز:
جمعه - 8 تير - 1403
ساعت :

کیکاوس دشتگلی پور

 کتبا و رسما و حضورا به مسوولان مرتبط گفتیم ولی اقدامی نشد؛ لطفا شما هم مطالبه ما تولیدکنندگان را به گوش مسوولان برسانید.

  نمی گذاریم زمینه نابودی صنعت مرغ و  رانت و سو استفاده با ناکارامدی برخی دست اندرکاران، رقم بخورد.

 عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید کننده و مصرف کننده خوب نیست. از جمله مشکل ها قیمت های دستوری مرغ زنده است. به رغم مازاد تولید در داخل کشور مبادرت به واردات مرغ یخی از کشور همسایه می شود و نیز سیاست‌های بگیر و ببند که توسط متولیان امر در وزارت صمت و امور بازرگانی و تعزیرات حکومتی اجرا می شود.

  ناکارآمدی بعضی مدیران دولتی تا اینجا بود که متوجه مازاد تولید مرغ شدند ولی مجوز صادرات گوشت مرغ دادند و همزمان هم مجوز واردات ۵۰ میلیون تن صادر شد و هنوز در حال وارد کردن هستند!

 چرا با توجه به تولید مازاد، اجازه واردات داده می شود؟! آیا این ناکارمدی ها، راه را برای نابودی این صنعت هموار نمی کند؟

  امروز مرغ گرم کشتار روز به قیمت۸۰ یا ۹۰ هزار تومان رسیده در صورتی که این مدیریت دولتی مثل گذشته  پیش برود از ۱۰۰ هزار تومان هم عبور می کند.

قیمت مرغ گران نشده است بلکه به این دلیل است که قیمت ذرت ۶ برابر و سویا ۷ برابر و جوجه و دارو و واکسنی ۶۰۰ درصد شده و همه اینها را با مدیریت دولتی بدست تولید کننده می دهد و آن ها را اجبار به خرید می کند!

ورشکستی قطعی ۱۲ درصد از مرغداران گوشتی و مقروض شدن و ازدست رفتن سرمایه درگردش بیش‌از ۵۷ درصد هم صنفی ها یک فاجعه است.

  پرورش مرغ زنده در مرغداری ها امروز به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ به ۵۸ هزار تومان می رسد.

 یک محاسبه ساده هزینه پرورش مرغ: با ۴ کیلو دان آماده دو کیلو گوشت مرغ تولید می شود. با تلفات و حمل و نقل کیلویی ۲۰ هزار تومان جمعا ۸۰ هزار تومان می شود و یک قطعه جوجه ۲۰ هزار تومان که جمع دان و جوجه برای یک کیلو گوشت ۵۰ هزار تومان و هزینه های واکسن و دارو و کارگر و بیمه و سوخت و تلفات و برق و آب و سود و سرمایه دو میلیارد تومان مرِغدار را هم محاسبه و به ۵۰ هزار تومان افزایش دهید.

در کشور ترکیه یک کیلو گوشت مرغ حدود ۵۰ لیر می باشد و هر ۱۸ لیر یک دلار می شود یعنی در ترکیه مرغ حدود ۳ دلار قیمت دارد و به پول ما ۱۴۰ هزار تومان و وزارت همان مرغ را خریداری و کیلویی ۴۰ هزار تومان با توجه به حمل و نقل و سردخانه و توزیع به دست مصرف کننده می رساند.

 سوال من این است آیا کیلویی زیر یک دلار خریدید که در کشورمان به این قیمت می فروشید؟ آیا دولت ترکیه اجازه می دهد مرغ کیلویی ۴۰ هزارتومان را در کشورش ۱۴۰ هزار تومان فروش کنند یا داستان ۴۰ هزار تومان ما جیز دیگری است؟

سامانه رهتاب با مدیریت دولتی در اصفهان و فارس نا کارآمد و به زیان مرغداران بود و در خوزستان هم راه اندازی شد و  تا زمانی که هزینه تمام شده واقعی در رهتاب قید نگردد ما اجازه ادامه این کار را با قیمت دستوری و غیر کارشناسی نمی دهیم.

قیمت مرغ در این سامانه به گونه ای هست که انحصار قیمت گذاری فقط به دست دولت خواهد بود که این گونه نباید باشد و با این کار قانون عرضه تقاضا بی معنی می شود.

 البته این قانون را جهاد  فقط زمانی که مرغ کم هست اجرایی می کند و در عوض جلو افزایش قیمت برای رسیدن به قیمت واقعی را می گیرد  ولی زمانی که مرغ زیاد است خیلی راحت قانون خودشان فراموش می شود و کشتارگاه به راحتی از مرغدار با قیمت بسیار کمتر از سامانه خرید می کند.

قرارگاه امنیت غذایی و شورای تنظیم بازار نرخ مصوب را باید با موافقت و نطر اتحادیه و امضای آن ها در سامانه درج کنند؛ چون قیمت بدون کارشناسی آن هم نداشتن نقش تولید کننده در سرنوشت خود برای ما قابل قبول نیست و این کار ظلم به تولید کننده و مصرف کننده است و قطعا مرغداران زیر بار قیمت دستوری آن هم بدون محاسبه هزینه پرورش نمی روند.

 وجود سامانه رهتاب این است که علاوه بر ساماندهی بازار و ایجاد شفافیت، با ارزش آفرینی برای عوامل اصلی این زنجیره (مرغداران، کشتارگاه‌های صنعتی طیور و خرده فروشان) مدیریت بهینه زنجیره تامین این کالا را از مزرعه تا سفره امکان‌پذیر سازد.

قرارگاه امنیت غذایی باید تکلیف این مورد را روشن کنند که وقتی سامانه رهتاب در زمان بالاتر از مصوب در بازار،  مرغدار اجبار به فروش روی سامانه می شوند در زمان زیر مصوب هم کشتارگاه و کشتارکن باید از مصوب رهتاب خرید داشته باشند. 

۱- همان طوری که وقتی تقاضا کم و قیمت کاهشی و مرغدار ضرر می کند همان طور  بین ۳ تا ۵ درصد اجازه کاهش و افزایش قیمت در رهتاب مصوب شود.

۲- قرارگاه امنیت غذایی و مسوولیان ذیربط باید تکلیف داد و ستد بین استانی را  روشن کنند.

۳-  تا زمانی که جوجه ریزی نسبت به عرصه و تقاضا تنظیم نشود مشکلات فراوانی یا کاهشی تولید هست. در حال حاضر این مشکل در استان و کشور وجود دارد.

 ۴-  تکلیف سامانه در زمان مازاد تولید و نبود بازار در کنترل قیمت مشخص شود.

۵- در استان های همجوار برای تنطیم و کنترل، سامانه رهتاب باید راه اندازی شود.

۶-  ضمانت نامه کشتارگاه و دیگر خریداران برای پرداخت نقدی ‌و جریمه تخلف کشتارگاه ها در صورت عدم پرداخت به موقع یا خرید زیر فی مشخص نشده و تضمینی بابت این دو باید گرفته شود.

با توجه به اینکه پس از بارگذاری بار توسط مرغدار امکان دارد هر کشتارگاه بدحسابی نیز اقدام به خرید بار نماید می بایست کشتارگاه ها ضمانت نامه بانکی به میزان بارگیری ۳ تا ۷ روز در سامانه تحویل اتحادیه دهند که در صورت عدم تکمیل وجه قابل برداشت باشد.

۷-  جلوگیری از  بارگیری افراد خاص و استثنا برای مرغدارانی که در حال تلفات ‌ ضرب العجلی اقدام به تخلیه نمایند.

۸- در‌ زمان‌ افزایش‌ تولید‌ یا‌ کاهش باید قیمت‌ کمیته‌ نرخ‌گذاری‌ تصمیم گیرنده‌ باشد نه اینکه  فقط در زمان کمبود مرغ به قیمت کمیته رجوع شود.

۹ - وزارت صمت جلو قیمت جزیره ای دان را بگیرد.  دان کارخانه آنزان و سلامت و مدلل اختلاف قیمت دارند که این نیاز به مصوب نمودن قیمت دارد.

۱۰ - قیمت جوجه هر روز و در بعضی وقت ها روزی دو یا سه بار تغییر قیمت دارد و در ده روز گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان متغییر بود در صورتی که قیمت تنطیم بازار ان ۱۵ هزار تومان است.

۱۱ - توقف عرضه مرغ یخی.

* کیکاوس دشتگلی پور- بازرس اتحادیه مرغداران فجر خوزستان

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید