امروز:
يكشنبه - 10 تير - 1403
ساعت :

کیکاوس دشتگلی پور

 اهواز/ حبیب خبر- کیکاوس دشتگلی پور:

 می خواستم درد دل مرغداران را به وزارت جهاد بنویسم؛ دیدم مشکل اصلی ما از بی تدبیری و نااگاهی مدیران آن وزراتخانه است. چندین بار با نامه نگاري و مراجعه حضوري در جریان مشکل ها قرار گرفتند ولي باز بی اعتنا بودند!

 می خواستم به ریاست جمهوری بنویسم؛ متوجه شدم این قدر گرفتاری در کشور هست که شاید نامه من خوانده نشود لذا تصمیم گرفتم این پيام را در قالب اطلاع رساني به مردم  منتشر كنم

 مدتی است مسوولان و متوليان امر، نسبت به تولید و پرورش مرغ بدون اطلاع از صنعت مرغ و عملكرد غیر کارشناسی باعث ورشکستگی و خارج شدن از چرخه توليد تعداد زیادی از مرغداري ها شده است و اتحادیه های مرغداران نقشی در مدیریت این مهم نداشته و ندارند و این زنگ خطری  برای کمبود مرغ در آینده نزديك است.

 ساده خدمت هم استاني هاي عزيزم بیان کنم: تولید یک کیلو گرم گوشت مرغ زنده  نیازمند دو کیلو دان است و هر کیلو دان ۱۸ هزارتومان و هزینه دان برای تولید یک کیلو گوشت ۳۶ هزار تومان است

 یک قطعه جوجه ۴۰ گرمی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان میانگین آن برای یک کیلو گوشت ، ۶ هزار تومان است.

 حقوق کارگر و آب و برق و سوخت و واکسن و دارو... چهار هزار تومان.

تلفات هر مرغداری حدود ده درصد جوجه ریزی برای پرورش هر دوره است؛ حداقل ۲ هزار تومان.

کارمزد یا سود با سرمایه گذاری میانگین ۲ میلیارد تومان با ریسک ،حداقل ۱۰ درصد ۴۵۰۰ تومان.

جمع کل هزینه پرورش یک کیلو مرغ زنده حداقل با نهاده و دارو ....آن هم به قیمت امروز ۵۲ هزار تومان با مرغدار تمام می شود.

قیمتی که وزارت جهاد بدون کارشناسی  یا مشورت با اتحادیه های مرغداران اعلام کرده برای هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴۴ هزار تومان است و این اختلاف هزینه پرورش و قیمت دستوری حداقل برای تولید هر کیلو گوشت  ۸ هزار تومان از جیب مرغدار زیان و پرداخت می شود.

 یک مرغداری در یک دوره که ۵۰ هزار کیلو تولید گوشت مرغ داشته باشد بیش از ۴۰۰ میلیون تومان  زیان در پی دارد و به همین دلیل روزانه تعدادی از مرغداران از صحنه تولید خارج مي شوند.

روزهای پایانی اعتبار مرغ های منجمد خارجی رسیده است و هنوز متولیان دام و طیور متوجه اشفتگی و کمبود مرغ در آینده نزدیک نشده اند.

علت کمبود و نوسانات و تغییرات قیمت مرغ از عملکرد مرغدار  نیست بلکه از تصمیم گیران اقتصادی دولتی و مرتبط و افزایش لحظه ای نهاده و دارو و حمل و نقل و ....است.

* بازرس اتحادیه مرغداران فجر خوزستان

دهم اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید