امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

درخواست رضا کیانی از دست اندرکاران سینما و تیاتر

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران با تاکید بر این‌که آثار نظامی گنجوی ظرفیت بسیاری دارند که می‌توان در آثار نمایشی و سینمایی از آن‌ها بهره‌مند شد، گفت: لازم است آثار این شاعر و عارف ایرانی مورد توجه و بهره‌برداری کارگردان‌ها و نویسندگان سینما و تیاتر قرار گیرد.

به گزارش حبیب خبر، "رضا کیانی" به مناسبت روز بزرگداشت نظامی گنجوی، در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: در سینما و تئاتر اقتباس‌هایی از آثار نظامی گنجوی صورت گرفته اما ظرفیت آثار گنجوی چنان پرمایه است که می‌توان به خلق آثار ارزشمندتری هم امیدوار بود به طوری که با زمانه کنونی هم پیوند بخورد.

او با بیان این‌که شعر نظامی‌گنجوی در برخی از کشورهای جهان مورد استقبال قرار گرفته و به شدت تاثیرگذار بوده، افزود: شاعران بسیاری از اشعار نظامی الهام گرفته‌اند و با توجه به این‌که محتوای آثار نظامی محتوایی انسانی است‌ می‌توانیم از این ظرفیت برای تقویت گفت‌وگو، صلح و هم‌افزایی در جهان امروز بهره ببریم‌.

این نویسنده و فعال فرهنگی با اشاره به مفاهیم ارزشمند انسانی که در آثار بزرگانی چون نظامی گنجوی درخشان است، گفت: این آثار می‌تواند محور صلح، گفت‌وگو و تعامل بین  ملت‌های مختلف قرار گیرد.

کیانی با اشاره به مناظره خسرو با فرهاد در منظومه شیرین و فرهاد این شاعر و عارف ایرانی، ادامه داد: این مناظره یکی از جلوه‌های درخشان، پرمغز و در عین حال شورانگیز است که روح حماسی زیبایی در کلام و همچنین محتوایی بسیار بسیار تکان‌دهنده و آموزنده دارد؛ محتوایی که در جهان کنونی که نیازمند گفت‌وگو هستیم و مناظره‌ها را ارج می‌نهیم بسیار آموزنده است.

وی با بیان این‌که نظامی عشق و ارادت عمیق قلبی به پیامبر اکرم (ص) داشت، گفت: نظامی گنجوی انسانی آزاداندیش بود که هیچ‌گاه منزلت خویش را در ازای نظر حاکمان و درباریان زمان قربانی نکرد.

این نویسنده با بیان این‌که از نظامی گنجوی می‌توان به عنوان یکی از جلوه‌های درخشان و پرافتخار شعر و داستان‌سرایی فارسی یاد کرد، خاطرنشان کرد: مفاهیمی که نظامی گنجوی بیان می‌کند هیچ‌گاه رنگ کهنگی و انفعال به خود نمی‌گیرند زیرا برآمده از فطرت انسان‌شمول و جهان‌شمول هستند.

او ادامه داد: حتی در داستان‌های عاشقانه‌ای که نظامی خلق کرده جهانی از معنا، حقیقت‌گری و روشنگری وجود دارد تا با ظرافت و ژرف‌نگری به جست‌وجوی معنایی کمال‌بخش همت کنیم.

این فعال فرهنگی همچنین گفت: عشقی که در آثار نظامی می‌بینیم عشقی توام با وقار، پاکی و پاکدامنی است و با مسایل بی‌مایه فرسنگ‌ها فاصله دارد.

این هنرمند هنرهای نمایشی معتقد است: مرور آثار وزین نظامی گنجوی شوق شناخت فرهنگ، تاریخ و اساطیر ایران زمین را در ذهن و ضمیر علاقه‌مندان صدچندان می‌کند.

کیانی با بیان این‌که بی‌تردید نظامی گنجوی دغدغه میهن‌دوستی داشت، اظهار کرد: ایرانی که نظامی گنجوی ترسیم می‌کند ایرانی توام با معنویت، انسان‌دوستی، حقیقت‌نگری، دادخواهی و آزادگی است.

او اضافه کرد: مفاهیمی چون عشق، معنویت‌، اخلاقی‌زیستن، استواری در برابر سختی‌ها و... که نظامی گنجوی در آثارش بیان می‌کند، در روزگار کنونی و فرداها نیز می‌تواند چراغ راه انسان‌ها به سوی کمال باشد.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که هربار خواندن آثار نظامی گنجوی درس تازه‌ای به ما می‌دهد گفت: آثار گنجوی را از زوایای مختلف حکمت، روانشناسی و علوم سیاسی نیز می‌توان مورد تحلیل قرار داد.

او با بیان این‌که انسانی که در جهان امروز و فردا و فرداها می‌تواند در چالش‌های سخت و پیچیده زندگی سربلند بیرون آید انسانی دادخواه، خداجو، معنوی و انسانی است تصریح کرد: انسانی که در برابر سختی‌ها و بی‌عدالتی‌ها و سلطه‌ها به راحتی سر خم نکند و حقیقتا رگه‌هایی از چنین سجایایی را در آثار نظامی گنجوی می‌بینیم و احساس می‌کنیم.

کیانی اضافه کرد: البته ممکن است برای برخی افراد دغدغه ایجاد شود که بافت آثار نظامی گنجوی با روزگار مدرن مناسبتی ندارد و مخاطب شاید به سختی بتواند ارتباط برقرار کند اما باید گفت که اگر دیدگاهی ظریف، نکته‌دان و جلوه‌شناس داشته باشیم، درس‌های بسیار ارزشمندی از جای‌جای آثار نظامی برای زندگی در جهان مدرن پیدا می‌کنیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • مجید عاصمی

    پنج شنبه 24 اسفند 1402 - پنج شنبه, مارس 14 2024 6:53:24pm

    چون همیشه از نظریات مدرن و سنت محور جناب کیانی بهره مند شدم . نشانی ایمیل من ذیل ۶مین یادداشت درج گردیده است و ممنون خواهم شد اگر حضرت استادی جناب کیانی تماسی با من داشته باشند.عمرشان بلند و پر گل.?????