امروز:
دوشنبه - 17 ارديبهشت - 1403
ساعت :

هوشنگ نوبخت

 اهواز/ حبیب خبر- هوشنگ نوبخت:

 ۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب شده است.

 انتخاب یک روز برای گردشگری برای توجه بیشتر به این صنعت و تلاش برای توسعه و گسترش توریسم و گردشگری صورت گرفته و هر ساله در این روز برنامه‌ها و همایش‌های متعددی در کشور‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود.

 کشور عزیزمان ایران در حوزه ها و بسترهای مستعد گردشگری در میان۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد؛ این در حالی است که ما نتوانستیم در این حوزه حتی به یک دهم خواسته های خود در این صنعت برسیم.

 این که کشور عزیزمان در بخش‌های مختلف مستعد گردشگری سطح جهانی است را باید کارشناسان و پژوهشگران این عرصه تحلیل و تبیین کنند اما تقارن روز گردشگری با هفته دفاع مقدس باعث شد که نگاهی به گردشگری جنگ داشته باشیم.

 یکی از مهم ترین زایش‌ها و دستاورد‌های مهم انقلاب که برگرفته از دوران پرافتخار دفاع مقدس است، فناوری راهیان نور است که به شدت در سال‌های اخیر دچار تکرار یا عدم تزریق پیوست‌های نوین فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده به گونه ای که اگر تمهیداتی در شیوه اجرای آن نشود چه بسا با ریزش زائر یا مخاطب همراه شود.

راهیان نور حرکتی است چند جانبه که می‌تواند بهترین و بزرگ ترین رسانه عینی و میدانی برای انتقال ارزش‌ها به نسل‌های جدید کشور باشد. نسل‌هایی که به واسطه بستر موجود فضای مجازی و وجود امپراطوری رسانه‌ای غرب، به شدت نسبت به اسطوره‌ها و قهرمانان ملی شان بیگانه شده اند.

یکی از مهم ترین دستاورد‌های راهیان نور، حضور فیزیکی نسل نوجوان و جوان در جغرافیای جنگ و شنیدن روایت‌هایی مستند از مناطقی است که مهم ترین اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی در آن‌ها رخ داده بود و این روش می‌تواند تاثیرگذاراترین شیوه برای انتقال این برهه تاریخی و حماسی باشد، اما در این سال‌ها به رغم استقبال خوب مردم و جوانان کشور، نتوانستیم با تغییرات راهبردی، جذبه‌های جدیدی برای زایران راهیان نور خلق کنیم.

طرح جامع گردشگری جنگ و پیوست تور‌های درون شهری برای راهیان نور از مهم ترین برنامه‌هایی هستند که می توان در سیر تکاملی سفر میلیونی زائران به سرزمین های نور لحاظ کرد.

گردشگری جنگ می‌تواند آورده‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای استان‌هایی مثل خوزستان داشته باشد. استان‌هایی که اهالی شان در خیلی موارد از این ماجرا شاکی اند که چرا وجود این همه مسافر و کاروان در شهرهایی مثل آبادان یا خرمشهر نتوانسته زمینه تغییراتی حداقل اقتصادی را در این شهرها میسر کند.

گردشگری جنگ باید به حوزه میراث فرهنگی گره بخورد تا نسل امروز ما هم با هویت و تاریخ ملی شان آشنا شوند و هم به هویت اسلامی و تاریخ دفاع مقدس شان افتخار کنند. یکی از مشکلات کنونی حرکت راهیان نور این است که یک دانشجوی رشته تاریخ یا معماری با وجود حضور چندین باره در یادمان فتح المبین شهر شوش دانیال، هنوز موفق نشده ده‌ها اثر تاریخی و باستانی کم نظیر این نقطه از خوزستان را ببیند.

یکی دیگر از غفلت‌های ما در حوزه گردشگری جنگ، نپرداختن به گردشگر خارجی است. پای صحبت خیلی از شخصیت‌های ملی که می‌نشینیم، آن‌ها از سفرهای خارجی خود سخن می‌گویند و حضورشان در موزه‌های جنگ های جهانی و دیگر کشورهایی که در برهه‌های مختلف درگیر جنگ بوده‌اند اما در کشور عزیزمان از این ظرفیت نتوانستیم بهره رسانه ای و فرهنگی در گستره بین‌الملل ببریم و معنای مظلومیت و نقض حقوق بشر در سرزمین مان را جهانی کنیم.

مهم ترین ضعف ما در بحث گردشگر خارجی تولید نشدن محتوای فرهنگی و تبلیغات رسانه‌ای درباره هشت سال جنگ تحمیلی به زبان‌های مختلف بین‌المللی است. آیا ما تا به حال نسبت به تولید چند بروشور، مجله، کلیپ یا فیلم سینمایی با زبان‌های مرسوم دنیا درباره حماسه بی بدیل ملت مان در طول جنگ اقدام کرده‌ایم؟

روز جهانی گردشگری فرصت مناسبی است که ما نسبت به غفلت‌های صورت گرفته در این حوزه به خصوص در معرفی ظرفیت‌های گردشگری جنگ به نسل جوان خودمان و به دیگر کشورها و ملت‌ها بپردازیم و رویکردمان نسبت به دوران طلایی و حماسی تاریخ کشورمان در جنگ تحمیلی را به رخ دنیا بکشیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید