امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 شانزدهم سپتامبر روز جهانی حفاظت از "لایه اوزون" بود. اگرچه چند روزی از این تاریخ گذشته، اما نوشتن درباره اهمیت آن نیازمند زمان خاصی نیست و همیشه تازه و به روز است!

  با نگاهی عمیق به چنین موضوع مهم و  حیاتی، می توان مسوولیت های انسانی و اجتماعی در تقویت آن را مورد سنجش و بازشناسی قرار داد؛ چرا که بخش عمده ای از عوامل آسیب رسان به لایه اوزون ماحصل اقدامات نسنجیده انسانی در تولید بیش از حد گازها و ایجاد ضایعات و... است ( درصد محدودی هم به مسایل طبیعی مانند آتشفشان ها و ... برمی گردد )

 از لایه اوزون می توان به عنوان"سپر محافظتی" برای تداوم  حیات انسان ها، حیوانات و گیاهان یاد کرد...

 در حوزه بهداشت و سلامت انسانی برهمگان روشن است که رسیدن پرتوهای فرابنفش به زمین در نتیجه تخریب لایه اوزون، مشکل های جدی  نظیر سرطان های پوستی، تارشدن عدسی چشم (آب مروارید ) کاهش مقاومت بدن در مقابل بیمارهای عفونی و ...موجب می شود .

 در برابر چنین تهدیدات مرگباری لایه اوزون در جایگاه یک سد دفاعی، اشعه فرابنفش از خورشید را جذب و از ایجاد  اخلال در اکوسیستم و نابودی موجودات جلوگیری می کند...

 با برشمردن ارزش های حیاتی لایه اوزون- که البته نگرش عمیق و تخصصی پیرامون آن در این مجال نمی گنجند - موضوع آگاهی بخشی و پیشگیری از بروز هرگونه آسیب به لایه اوزون  نیز جدی تر به نظر می آید.

 با اجتناب از فعالیت های صنعتی مخرب، مقابله با اقدام شوم قطع درختان، توجه جدی به مدیریت صحیح در مصرف انرژی و جلوگیری از ایجاد گازهای گلخانه ای و ... می توان به حفاظت از لایه اوزون و ارمغانی برای نسل‌های فردا امیدوار بود.

تجربه سخت مقابله با کرونا برای جامعه بشری تجارب گرانمایه ای نیز به دنبال داشت که یکی از مهم ترین آن ها رجوع به درایت انسان و  نقش برجسته  مسوولیت های اجتماعی بود.

 به راستی که احساس مسوولیت و باروری اراده انسان والاترین سرمایه برای برون رفت از بحران های مختلف است که با هیچ سرمایه و تکنولوژی غول آسای مادی قابل قیاس و معامله نیست ...

شایسته است این روحیات والای مبتنی بر مسوولیت و آگاهی بخشی انسانی در سایر معضل ها نیز کارآمد باشد.

در مسیر اشاعه فرهنگ سلیم و سازنده و شعارهای مرتبط در این باره، می بایست به نقش مهم اهالی رسانه، هنرمندان، دانشگاهیان و سازمان های مردم نهاد اشاره داشته باشم.

پی نوشت :

برای آگاهی مخاطبان ارجمند از موضع گیری مجامع رسمی جهانی در  اهمیت"حفاظت از لایه اوزون" نظر مخاطبان ارجمند را به پژوهش پیرامون معاهده بین المللی  پیمان ۱۹۸۷ مونترال (پروتکل مونترآل)  با هدف محافظت از لایه اوزون، خاتمه دادن به تولید مواد بی شماری که مسوول کاهش اوزون هستند جلب می کنم.

* رضا کیانی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید