امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

زائرین توجه داشته باشند امسال مراسم حج تمتع با فصل گرما مصادف شده است بنابراین لازم است توصیه‌های ارائه شده برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی بگیرند.

یکی از مهم ترین توصیه‌های بهداشتی در این سفر معنوی، مصرف آب آشامیدنی و غذای سالم است؛ زائرین حتما از آب بسته‌بندی شده برای آشامیدن استفاده کنند. همچنین مواد غذایی پخته شده باید در کوتاهترین فاصله زمانی (حداکثر دو ساعت بعد از تهیه غذا) مصرف شود و از لیموترش و یا آبلیمو همراه با غذا استفاده کنند.

در طول روز دست‌ها بر اثر تماس با محیط اطراف آلوده می‌شوند و در صورتی که به درستی با آب و صابون شستشو نشوند احتمال انتقال انواع بیماری‌ها وجود دارد. دست‌ها باید مرتب به‌ ویژه قبل از مصرف مواد غذایی به روش بهداشتی شست و شو شوند.

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و رعایت آداب تنفسی (پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه) در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی اهمیت زیادی دارد. زائران اگر دچار علائم بیماری‌های تنفسی شدند سریعا به پزشک مراجعه کنند و دستور پزشک مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات هنگام بیماری را انجام دهند.

افراد دچار علائم تنفسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن و همچنین رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنند. همچنین توصیه می‌شود هنگام عیادت بیماران حداقل یک متر از بیمار فاصله بگیرند و حتما از ماسک استفاده کنند.

زائرین می‌توانند با نوشیدن زیاد آب، پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن و با عدم حضور زیر تابش مستقیم آفتاب به‌ویژه از ساعت 10:00 تا 14 از گرمازدگی پیشگیری کنند. همچنین در هنگام تردد در زیر نورخورشید باید با استفاده از لباس مناسب و کلاه ‌سایبان‌دار از خود محافظت کنند.

برای پیشگیری از گرمازدگی، بهتر است آب خنک دارای آب لیمو یا عرقیاتی که طبع خنک دارند مانند بیدمشک و کاسنی و خاکشیر با خود همراه داشته باشند تا درصورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند.

 

اگر زائران هنگام بازگشت با علائم تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال آبکی یا اسهال خونی مواجه شدند بلافاصله به پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی مستقر در فرودگاه، نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنند.

زائران اگر تا 14 روز پس از بازگشت از سفر حج تمتع دچار علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس باشند حتما به پزشک مراجعه و سابقه مسافرت خود را بیان کنند. 

ممکن است خانواده‌های زائران قصد ذبح دام را داشته باشند بنابراین باید ذبح دام در مکان‌های تعیین شده توسط دامپزشکی و به روش بهداشتی انجام شود. در غیر این صورت در زمان ذبح دام باید از دستکش و چکمه استفاده شود و پس از ذبح حتما دست‌ها به روش صحیح با آب و صابون شسته شوند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید