امروز:
سه شنبه - 4 ارديبهشت - 1403
ساعت :

استاندار خوزستان با تاکید بر این که مسوولان استان باید تا پایان بحران در کنار مردم مسجدسلیمان باشند، گفت: "مسوولان شهرستان به مردم این شهر اعلام کنند که امشب در خانه نخوابند."

اين خبر يا تاكيد استاندار را خبرگزاري ايسنا در ساعت 22.23 دقيقه دوشنبه شب درج كرد. تاكيدي كه روي سخن اش با مسوولان شهرستان است كه خود نيز با معضل زلزله و سشب نخوابي دست و پنجه نرم مي كنند. هرچند كه اطلاع رساني امروزه راحت تر شده است اما سخن نگارنده درباره خود شهرستان مسجدسليمان است كه چهل سال است مورد كم نوجهي يا در صل بي توجهي فرار گرفته است!

مسجدسليماني كه ‌روز ملي دارد اما در نگاه استاني و حتا شهرستاني يا بخشي مسوولان قرار نمي گيرد و انگاري گرامي داشت اين روز همانند روز دزفول و نيز آزاد سازي خرمشهر در سوم خرداد براي مسوولان كشور و استان كسر شان يا مجازات دارد!

مگر نه اين كه روز پنجم خرداد‌ ‌به عنوان روز ملی مسجدسلیمان در تقویم ثبت شده است؟ پس چرا از كنار اين روز هر سال با چراغ خاموش عبور مي كنيد و به روي خود نمي آوريد.

مسوولان كشور و استان بايد باور كنند كه اين زلزله بي علت نيست و خداوند متعال مي خواسته بيش از اين به مردم مظلوم و محروم مسجدسليمان كه آمار خودكشي و بيكاري بالايي هم دارد توجه شود كه از قضا ديديم بعد از وقوع زلزله مسوولان به خود آمدند و دريافتند كه يك شهر اولين هايي هم به نام مسجدسليمان وجود دارد كه بر اثر كم توجهي آن ها در رسيدگي نكردن به عمران و آباداني و توسعه آن به شهر آخرين ها تبديل شده است. شهري كه در حقيقت خود مسوولان با اين حال و روزش درآوردند. كافي است به شهر نفت سفيد كه زماني براي خود و نيز استان و كشور عروس جواني بود كه بر اثر كشيدن شيره جان اش ناتوان و پير و فرسوده شد كه امروزه از آن در شان بسيار ضعيف از آن به عنوان آثار باستاني و گردشگري نام مي برند!

آري! مسجدسليمان مي بايست مورد توجه مسوولان كشوري و استاني قرار گيرد و چه چيزي محكم تر از زلزله كه بتواند توجه عالم و آدم را به اين پايتخت نفتي خاورميانه جلب كند؟!

يكي از نكات جالب در سخنان غلامرضا شریعتی آن هم در نشست شورای مدیریت بحران در فرمانداری مسجدسلیمان اين است كه گفته:"اگر زیرساخت‌ها در مسجدسلیمان با مشکل روبه‌رو است در صورت امکان به سرعت برطرف شود تا مردم با مشکل جدی مواجه نشوند."

نگارنده اگر وقت كافي داشت تا ساعت ها اين جمله را مي خواندم و براي خود تحليل و تفسير مي كردم؛ هرچند كه مطمينن به جايي نمي رسيدم! چرا كه زير ساخت هاي مشكل دار در يك شهرستان با بافت هاي قديمي و بعضن فرسوده را چه گونه مي توان به سرعت برطرف كرد تا مردم با مشكل جدي مواجه نشوند؟! مسوولاني كه چهل سال از كنار آن بي اعتنا گذشتند. به ويژه يكي از فرزندان شهرستان همجوار كه 16 سال نماينده مردم مسجدسليمان بود؛ امروزه چه گونه مي خواهند مشكل هاي زيرساخت هاي 100 ساله را به سرعت برطرف كنند؟!

وقتي مسجدسليمان با وجود همجواری با دو سد كمبود آب دارد؛ وقتي بخشي از شبكه هاي آب فرسوده اند و بعد از عمري هنور در بعضی از مناطق آب به صورت جیره‌بندی توزیع می‌شود؛ وقتي براي رفع مشکل کم‌آبی توجه مسوولان مربوط به اين شهرستان جلب نمي شود و ديگر مشكل ها كه عالم و در هنگام برگزاري انتخابات مجلس از آن ها خبردار مي شوند اما جز هواي شعار و وعده چيزي به مشام مردم اين شهرستان نمي رسد!

البته استاندار خوزستان از مسوولان خواسته مردم را تشویق كنند تا شب در محیط‌های باز مانند حیاط منازل یا کمپ‌های موقت استقرار یابند و با بیان اینکه هلال احمر به هیچ وجه موضوع زلزله را دست کم نگیرد، توضیح داده: "بی‌توجهی و کم اهمیت تلقی کردن زمین‌لرزه‌ای که در بافت فرسوده رخ داده، ممکن است نتیجه همه تلاش‌های امدادی را نقش بر آب کند."

آري جناب استاندار! بافت فرسوده در مسجدسليمان مال ديروز و امروز نيست؛ بعد از پيروزي انقلاب اسلامي توجه به شهرهاي نفتي از سوي مسوولان بسيار كم شد و بي توجه به منافع شهر و استان؛ فقط منافع ملي مدنظر بود حتا اگر شهر مخروبه شود و در نگاه مسوولان آب از آب تكان نخورد تا اين كه زلزله اي آمد و پونز نگاه مسوولان را- كه بر نقشه شهرستان مسجدسليمان زده شده بود- از جا كند و دوباره توجه آن ها را به اين شهر نفتي و مردم محروم از امكانات اوليه اش جلب كند كه بحمدا... موثر واقع شده است!

البته استاندار تاکید کرده: "مسوولان شهرستانی و استانی تا حصول اطمینان از وضعیت مسجدسلیمان در کنار آن ها بمانند، همان طور که تعهد دادیم در سیل تا اتمام مشکلات در کنار مردم باشیم، اینجا هم تا رفع تمام مشکلات در کنار مردم مسجدسلیمان هستیم و خسارت‌های وارده را جبران می‌کنیم و نمی‌گذاریم مردم دچار نگرانی یا تشویش شوند."

جناب استاندار! تلاش شما و همكاران تان را در علاج واقعه بعد از وقوع آن هم در كمك به رفع مشكل هاي مردم ارج مي نهيم  و اميدواريم به مسجدسليمان و مردم وفادار و انقلابي اش كه بر گردن كشور حق زيادي دارند؛ بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند. به وي‍ژه زمان هايي كه همه چيز آرام است و من و شما خوش حاليم! يك يا چند نفر در مسجدسليمان(پايتخت نفتي خاورميانه) و ديگر شهرستان هاي محروم خوزستان دارند مي سپارند جان./ آي آدم ها كه در مركز نشسته شاد و خندانيد!

 ح. ب. بيرگاني

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید