امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

دکتر

 اهواز/ حبیب خبر- *دکتر عباس امام:

 این که بریتانیا دارای پیشینه استعمارگری دیرینه و پردامنه ای در سطح جهان بوده و هست، واقعیتی است انکارناپذیر.

 اصولا، کاربرد دو اصطلاح  colonialism و imperialism  (به مفهوم «استعمار») برای اطلاق به دولت های انگلیس، پیشینه ای دیرینه تر از کاربرد اصطلاح «استعمار» در زبان فارسی دارد؛ اما، این که ملل شرق، ملل مسلمان و ایرانیان یکایک ضعف های تاریخی، کاستی های فرهنگی، و مشکل های اجتماعی- سیاسی خود را به انگلیس ها(یا هر ابرقدرت دیگری) نسبت دهند، دهه ها است که به صورت یک لطیفه درآمده که به تمسخر و تعریض می گوید: کار، کار انگلیسی هاست!!

 * یک مصداق دروغ های انتسابی

 نقل قولی است ساختگی از لرد ویلیام گلادستون؛ نخست وزیر انگلیس بین سال های  ۱۸۶۸ تا ۱۸۹۴.

 نقل قول مجعول منتسب به گلادستون- که بیش از یک صد سال است از سوی سیاستمداران مسلمان، روحانیون و حتا محققان دانشگاهی مسلمان مطرح می شود- این است: "روزی، گلادستون  نخست وزیر پیشین انگلستان در پارلمان به قرآن اشاره کرده و گفته تا زمانی که این قرآن در دست مسلمانان باشد، ما نمی توانیم بر مسلمان ها مسلط شویم، پس باید عمل به این کتاب را از بین ببریم!" این، درحالی است که منابع تخصصی بریتانیایی می گویند در تمام «صورت مذاکرات پارلمان بریتانیا» با عنوان Hansard که اکنون ۲۰۰ سال است ثبت و ضبط شده و موجودند و هر روز منتشر می شوند ، چنین سخنی از لرد گلادستون به چشم نمی خورد!

دیگر دروغ انتسابی ساختگی، ضرب المثل: "تفرقه بیانداز و حکومت کن" است که عموما به وینستون چرچیل منتسب می کنند. در این مورد، نیز انتساب این گفته /ضرب المثل/سیاست به چرچیل هیچ سندیتی ندارد چرا که مجموعه تمام سخنرانی ها و مصاحبه ها و بیانیه های چرچیل موجود هستند و چنین گفته ای از او در آن ها دیده نشده است.

البته، این نکته به آن معنی نیست که چرچیل (یا هر سیاستمدار دیگری در  تاریخ گذشته یا جهان امروز) در پی اجرای چنین طرح هایی نبوده و نیستند. اما، انتساب مضمون "تفرقه افکنی میان دشمنان یا رقیبان" به هزاران انسان در طول تاریخ بشر قابل اثبات است.

جالب این که این گونه نقل قول های ساختگی و دروغین در مواردی با نیت خیر و فی سبیل الله!! ساخته می شوند (هدف، وسیله را توجیه می کند!!)، در صورتی که چنین اقداماتی نه از نظر اخلاقی درست است و نه از دیدگاه هیچ دینی.

*دانشگاه شهید چمران اهواز

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید