امروز:
شنبه - 8 ارديبهشت - 1403
ساعت :

هوشنگ نوبخت

 اهواز/ حبیب خبر- هوشنگ نوبخت:

 هر جا سخن از فوتبال است، معمولا همه مسایل به چهارچوب مستطیل سبز و گاه حواشی آن می رسد. این در حالی است که نگاه دنیا به فوتبال چیزی فراتر از یک ورزش، سرگرمی یا نود دقیقه حضور در یک مسابقه است.

 حضور و علاقه شدید نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ظرفیت های بزرگ اقتصادی در فوتبال دنیا نشان می دهد که راهبرد و تاثیر این ورزش در کشورها، دولت ها و ملت ها چیزی فراتر از آن نگاهی است که ما در کشورمان به دنیای توپ گرد داریم.

 سال هاست که بسیاری از بزرگان، فوتبال را یک صنعت و گاه یک پدیده همیشگی در حوزه اجتماعی و برخی نیز آن را یک قدرت بزرگ سیاسی و دیپلماسی می دانند و این رشته ورزشی را مهم ترین رسانه برای شیفتگی افکار عمومی دنیا قلمداد می کنند.

 در کشور ما با این که باشگاه ها به ظاهر و تنها روی کاغذ، پیشوند فرهنگی را یدک می کشند اما شوربختانه هیچ دستاورد فرهنگی شایسته ای را در فضای فوتبال مان شاهد نیستیم.

یکی از فراموشکاری دیگر در جامعه فوتبالی مان ناآگاهی به راهبردهای ملی و شعارهای سال است چون خیلی ها تصور می کنند که مبنای این شعارها صرفا توجه به حوزه اقتصادی است در حالی که شعار سال تلنگری برای همه حوزه ها و عرصه هاست تا بتوانیم با انجام شدن آن به چشم اندازهای سطح ملی مان نزدیک تر شویم.

در حوزه ورزش به ویژه فوتبال که گفت و شنود اکنون ماست، هیچ گاه کارگروهی تخصصی برای انجام شدن شعار سال تشکیل ندادیم.

تولید در فوتبال به معنی شناسایی، تقویت، پرورش و استفاده بهینه از استعدادهای ناب و ظرفیت های نهفته نیروی اتسانی ما به ویژه در سطح پایه است و همین روند رو به رشد می تواند در عرصه زیرساخت هم صدق کند.

رشد تولید در حوزه پوشاک و ادوات ورزشی، رشد تولید در معرفی بازیکنان به دنیای فوتبال، رشد تولید در ارایه فرآورده های فرهنگی و پیوست های اجتماعی فوتبال از جمله نکته هایی هستند که باید برای انجام شدن آن ها خارج از مسایل فنی برنامه داشت.

یکی دیگر از چالش ها و ناآگاهی های بزرگ فوتبال ما همکاری نکردن مردم در این رشته ورزشی است.

در این حوزه نه تنها مسیر درست و منطقی را در پیش نگرفتیم بلکه عکس آن عمل کردیم و هرگاه بخش خصوصی یا تشکل های مردمی قصد داشتند وارد فضای فوتبال شوند و فعالیت کنند به دلایلی، چوب لای چرخ آن ها گذاشته و اجازه ورود و رقابت به آن ها ندادیم.

اینک هنگام آن است که وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال برای نخستین بار، کارگروهی برای انجام شدن شعار سال در حوزه فوتبال و حتا دیگر رشته ها تشکیل دهند و زمینه رشد تولید و مشارکت واقعی مردم را در این پدیده، صنعت و ورزش هواخواه فراهم کنند.

بی شک رشد تولید و همکاری مردم می توانند دو بال پرواز و دو راهکار پیشرفت ورزش و فوتبال ما باشند به شرطی که بستر حضور این دو شعار را فراهم آوریم و به بتوانیم یک گام بزرگ به چشم اندازهای مان در این رشته پرهوادار نزدیک تر شویم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید