امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

انتخابات، از

 اهواز/ حبیب خبر- دکتر حسن دادخواه:

 اگر چه تنها یک هفته تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مانده است اما نکته‌ها و آموزه‌های سیاسی، اجتماعی آن، شایسته است که در تمام فصل های سال و تا پایان دوره چهار ساله و هشت ساله عمر مجالس، ادامه داشته باشد.

 رای دهندگان و مسوولان ستادها و احزاب حاضر در صحنه کنش‌گری، نباید از فردای پس از پایان انتخابات و پیروزی و شکست این و آن، تنها در پی بهره گیری از پیروزی خویش باشند و به تصاحب و تقسیم درست و نادرست پست‌ها و سمت‌های اجرایی در شهرستان‌ها بپردازند و به رقابت منفی  مشغول شوند و سیستم اجرایی کشور را از این دست به آن دست کنند!

 انتخابات و مردم سالاری و حضور مردم در صحنه کنش‌گری، تنها در پای صندوق رای رفتن نیست بلکه پایش عملکرد برگزیدگان، نظارت بر حسن انجام وظیفه برابر با قانون اساسی و پایش فرآیند قانون‌گذاری و قانون نویسی نیز بخش مهم و اصلی در صحنه کنش‌گری سیاسی و اجتماعی مردم است!

 انتخابات، بیش از آن که تنها یک "میدان"، برای ترساندن دشمنان کشور و ایجاد ترس در دل بدخواهان این سرزمین باشد، در اصل و اساس، صحنه ای برای تمرین مردم‌سالاری و نوعی گفت و گو میان "مردم" با "حاکمیت" در فضای دوستی و مسالمت جویانه است و نیازمند استمرار، آرامش، رشد فکری، رعایت اخلاق سیاسی، شکیبایی و تقویت قوای «شنیداری» در هر دو سوی گفت و گوست.

برگزیدگان همه مجالس موجود در قانون اساسی، باید در سراسر عمر نمایندگی خویش، رای مردم را پاک‌ترین، نیرومندترین و اصیل‌ترین، مأمن، ملجا و پناه خود و با یک ساز وکاری، شیوه بهره جویی از بدنه متخصصان موجود در میان رای دهندگان را پشتوانه خویش بدانند.

   بر این اساس، کلیه مصوبات آنان باید برخاسته از نیاز جامعه ایرانی و متناسب با خواسته های همگانی و عمومی  و حاصل جمع خواسته ها و نیازهای جامعه باشد!

در این باره- که یکی از بایستگی ها ادامه کنش‌گری جامعه و زنده و با نشاط ماندن مردم، کمک در تقویت احزاب، تشکل ها و اصناف و تشخص بخشیدن به «روح جمعی» و تقویت روحیه «جمع گرایی» در مردم به ویژه نسل جوان و آینده سازان کشور است- بی همتایی و ترویج فردگرایی و تنفر از جمع گرایی، جامعه را به زوال و نابودی خواهد کشاند!

از همین روست که صحنه« کنش‌گری» انتخابات، تامین کننده امنیت داخلی کشور نیز هست. حضور مستمر مردم در پایش عملکرد نمایندگان مجالس، رشد روحیه جمع گرایی و دوری گزیدن از تنهایی و فردگرایی اجتماعی، زمینه ساز و بستر بروز اعتماد ملی و همبستگی خواهد شد و زمینه های امنیت ملی را تامین و راه‌های نفوذ تخریب کنندگان را مسدود می کند!

تقویت کنش‌گری اجتماعی در میان مردم، ضامن امنیت خارجی نیز هست. نمایندگان دیپلماسی ایران در صحنه ها و سازمان های جهانی با پشتوانه همبستگی ملی ایرانیان، بی گمان با صدای بلندتری می توانند از حقوق و امتیازهای قانونی ملت ایران دفاع کنند!

 پایان سخن اینکه حضور انتخاباتی مردم، باید با وسعت نظر و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و زودگذر، همراه باشد. در این میان، مردم عادی کوچه و خیابان، سلاح و صلاحی جز، آرزوی بهروزی برای کشور در دل ندارند و انتظار دارند تا کلیه مراکز و مقامات و دارندگان قدرت نیز تنها و تنها به بهبودی وضعیت کنونی جامعه ایران بیندیشند!

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید