امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حبیب خبر- محمد دیندار: در تمام جهان فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره‌ها به مثابه امانت‌هایی محسوب می‌شوند که باید تمامی حقوق مادی و معنوی آن‌ها از هر حیث توسط دست اندرکاران جشنواره محترم شمرده شود.
 چنین امر واضحی که مبنای حقوقی و اخلاقی دارد بی شک باید در جشنواره‌های سینمایی ما که مدعی اخلاق مداری و نگاه فرهنگی هستند با جدیت رعایت شود و اصولا یکی از معیار‌های استاندارد بودن یک جشنواره همین صیانت از آثار است.

 صد البته صیانت از آثار و امانت داری صرفا به این معنا نیست که فیلم متقاضی حضور در جشنواره به بیرون درز نکند. بلکه هرگونه اظهار نظر دست اندرکاران جشنواره اعم از هیات انتخاب یا دبیر جشنواره در باره ضعیف بودن یک فیلم یا حتی قوت‌های آن، قبل از اینکه در جشنواره یا اکران عمومی به نمایش گذاشته شود، خلاف قواعد و مغایر اخلاق مداری و فرهنگ محوری است.

 

 با این حال متاسفانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر اتفاق ناخوشایندی که پیش از شروع جشنواره حاشیه ساز گردیده و ایجاد اختلاف نموده و اعتراض و دلخوری صاحبان برخی فیلم‌ها را موجب شده است، اظهار نظر مکرر برخی از اعضای هیات انتخاب این جشنواره در باره برخی از فیلم‌ها است که در مواردی نکاتی منفی به فیلم‌هایی نسبت داده شده که هنوز به نمایش عمومی در نیامده و این نظرات می‌تواند تاثیری منفی بر روند اکران و استقبال از آن‌ها داشته باشد و از این حیث می‌توان گفت ضرر‌های معنوی و مادی را متوجه برخی فیلم‌ها نموده اند!

 

اگر چه دبیر جشنواره فیلم فجر را فردی فرهیخته می‌دانیم، اما از ایشان انتظار می‌رفت و می‌رود که نخست با هر تمهیدی مانع از این تخلف می‌شد و حالا که این تخلف صورت گرفته، رسما و با یک بیانیه آن را نکوهش کرده تا در سال‌های آتی هیات‌های انتخاب خویشتن داری بیشتری از خود نشان داده و حقوق مادی و معنوی آثار را از هر حیث مراعات نموده و امانت دارانی صدیق در مسئولیتی که به آنان محول شده باشند.

 

جشنواره‌ای که می‌خواهد منادی فرهنگ سازی و اخلاق مداری از دریچه سینما و فیلم هایش باشد، باید خود نخست به این مهم ملتزم باشد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید