امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

يكی از جاذبه‌های شهر، مكان‌های تفريحی آن است كه هم مورد استفاده شهروندان قرار می‌گيرد و هم می‌تواند موجب جذب گردشگر شود؛ اهواز، كلانشهری با جمعيتی بالغ بر يك ميليون و پانصد هزار نفر، از كمترين فضاها و مكان‌های تفريحی برخوردار است و اين موضوع می‌تواند يكی از مهمترين اولويت‌های كاری شهردار جديد اين كلانشهر باشد.
 
اهواز، شهری است با آب و هوای گرم كه در 6 ماه نخست سال، كه فصل تعطيلی مدارس و دانشگاه‌ها است و كودكان و خانواده‌ها فرصت بيشتری برای تفريح دارند، دارای هوايی بسيار گرم است و اين شرايط اقليمی در كنار نبود مكان‌های تفريحی مناسب و كافی در اين شهر، بسياری از كودكان را در فصل بازی و سرگرمی، خانه‌نشين می‌كند.
 
*پارك‌ها
 
يكي از جاذبه‌های مهم شهری، به‌ويژه در كلانشهرها، پارك‌های بزرگ و دارای امكانات تفريحی و ورزشی و همچنين پارك‌های كوچك محله‌ای هستند كه می‌توانند فضايی مناسب برای گذران ساعات تفريح خانواده‌ها، به‌ويژه در ساعات اول صبح و بعد از ظهرها باشند. علاوه بر اين، پارك‌ها و بوستان‌ها، ريه تنفسی شهر هستند و نقش مهمی در تلطيف هوای شهر ايفا می‌كنند.
 
شهر اهواز در اين زمينه بسيار فقير است و بايد گفت كه پارك‌های مناسبی در شهر نداريم. بخشی از فضای سبز شهر اهواز، در حاشيه‌های شرقی و غربی رودخانه كارون تعريف می‌شود كه اين پارك‌ها، از كمترين امكانات برخوردارند. درختان سايه‌دار در اين محدوده، بسيار اندك است و به همين دليل در ساعات روز كه شدت آفتاب در اهواز بسيار زياد است، امكان استفاده از اين فضاها ممكن نيست. در شب نيز پارك‌های ساحلی اهواز، از جمله پارك لاله و بخش زيادی از ساحل غربی رودخانه، از روشنايی كافی برای حضور خانواده‌ها برخوردار نيستند!
 
وسايل بازی در پارك‌های اهواز بسيار محدود است و بسياری از آنها نيز تخريب شده‌اند. به عنوان مثال در پارك چوبی اهواز (ساحل غربی) در زمان افتتاح تعدادی وسيله بازی از جنس چوب قرار داده شد و به همين دليل شهروندان نام پارك چوبی را بر آن نهادند، ولی اكنون اين وسايل به طور كامل تخريب شده‌اند و محدوده بازی اين پارك نيز به قدری تاريك است كه كمتر خانواده‌ای رضايت می‌دهد فرزندش در چنين فضايی حضور داشته باشد. آبنمای بزرگی كه در اين پارك نصب شد نيز هيچ‌وقت روشن نشد!
 
پارك‌های محله‌ای اهواز نيز تعريفی ندارند و در گذر از اين مكان‌ها شاهد هستيم كه آبنماها خاموش، روشنايی در حداقل ممكن، صندلی‌ها شكسته و وسايل بازی نيز تخريب شده‌اند. تنها يكی دو پارك، مانند پارك زيتون، اندكی قابل پذيرش است و مورد استقبال قرار می‌گيرد. بسياری مناطق شهری اهواز حتی يك پارك محله‌ای (طبق تعريف استاندارد) ندارند و اين در حالی است كه شهری مانند تهران، 2 هزار و 156 بوستان دارد و 11 درصد مساحت اين شهر را بوستان‌ها در بر گرفته‌اند.
 
بر اساس آمار سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز، تعداد 343 پارك در مناطق هشت‌گانه اهواز وجود دارد، اين در حالی است كه اين پارك‌ها يا قابل استفاده نيستند و يا طبق تعريف، نمی‌توان نام پارك را بر آنها نهاد، زيرا می‌بينيم كه يك خانواده اهوازی برای تعطيلات آخر هفته، به جز پارك ساحلی، كه آن هم به هيچ وجه شرايط مناسبی ندارد، گزينه مناسب‌تری برای تفريح خانوادگی ندارد! پس به اين نتيجه می‌رسيم كه مكان‌هايی كه نام پارك بر آنها گذاشته‌ايم، مانند پارك محله‌ای منطقه شهرك دانشگاه، به هيچ وجه با تعريف پارك در شهرهايی مانند تهران و يا اصفهان هم‌خوانی ندارد و قابل استفاده برای خانواده‌ها نيستند.
 
*پياده‌رو
 
بسياری از شهرهای معروف دنيا، به شهرهای پياده‌رو تبديل شده‌اند، زيرا طراحی زيبای اين شهرها و فضاسازی در ميان خيابان‌ها، ميادين، بازار، رستوران‌ها و مكان‌های تفريحی، موجب شده بسياری از شهروندان و گردشگران، پياده‌روی در اين شهرها را به تردد با وسايل نقليه ترجيح بدهند. اين موضوع نيازمند طراحی شهری مناسب است و در ايران نيز نمونه‌های موفقی مانند بلوار شهيد چمران شيراز و يا چهارباغ اصفهان را می‌توان مثال زد. اين در حالی است كه در شهر اهواز با وجود رودخانه كارون به عنوان جاذبه طبيعی شهری، مكانی مناسب براي پياده‌روی، مطابق با شرايط اقليمی و بافت شهری، فراهم نشده است. نبود چنين امكانی موجب شد فضايی مانند پل طبيعت، كه از حداقل امكانات و تنوع معماری برخوردار است، مورد استقبال شهروندان قرار بگيرد.
 
*سراهای محله و فرهنگسرا
 
در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و مشهد، تعداد سراهای محله و فرهنگسراهای بسياری از سوی شهرداری ايجاد شده‌اند كه مورد استفاده خانواده‌ها قرار می‌گيرند. اين مورد نيز می‌تواند گزينه بسيار خوبی براي گذران يك آخر هفته مفيد براي خانواده باشد، در حالي كه اهواز در اين زمينه نيز حرفی برای گفتن ندارد و تعدادی انگشت‌شمار فرهنگسرا در شهر وجود دارد، اگر فعال باشند!
 
زمين‌های ورزشی محلات نيز اگرچه در سال‌های اخير رشد خوبی در شهر اهواز داشته‌اند، ولی به خوبی مراقبت نشده‌اند و برخي از آنها بلااستفاده مانده‌اند و البته تعداد قابل توجهی نيز مورد استفاده هستند.
 
*پارك بانوان!
 
مراكز تخصصی مورد استفاده بانوان، بايد بسيار مورد توجه قرار گيرند، زيرا بسياري از خانم‌ها، به ويژه افراد خانه‌دار، مخاطب اين مكان‌ها هستند. در اهواز چند پارك ويژه بانوان در ادوار مختلف به بهره‌برداری رسيد كه تنها در حد يك تابلو هستند و استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.
 
در حال حاضر، خانه‌های بازی و تعداد محدود شهربازی‌های سرپوشيده، تنها گزينه كودكان و خانواده‌های اهوازی براي تعطيلات پايان هفته است. خانه‌های بازی اگرچه با توجه به شرايط اقليمی اهواز در فضل تابستان می‌توانند گزينه مناسبی باشند، ولي بازی‌های موجود در آنها محدود و چيزی شبيه به اتاق بازی كودك در منزل است و در نتيجه می‌توان گفت تفاوت چندانی با شرايط خانه، ندارد. از سوی ديگر بسياری از خانواده‌ها توان پرداخت هزينه اين مكان‌ها را ندارند، به همين دليل نمی‌توان گفت مكان‌هايی مورد استفاده همه اقشار هستند.
 
در مجموع بايد گفت كه اهواز، شهری مناسب برای تعطيلات نيست و به نظر می‌رسد ايجاد بوستان‌ها و مكان‌های تفريحی، يكی از اولويت‌های موسی شاعری، شهردار جديد اهواز است.
 
یادداشت از: محمدامین صالحی‌نژاد، ایسنا خوزستان

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید