امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب خبر/ نوید قائدی: هر وقت صحبت از مشكل ها و کاستی‌ها در خوزستان می‌شود، به ياد سريال دايی جان ناپلئون می‌افتم كه هميشه پای انگليس در كار است!

مسوولان ادوار خوزستان هم منشأ بیشتر مصایب و مشكل ها را جنگ تحميلی و بی توجهی مركز نشينان به خوزستان ذكر می‌کنند و هیچ‌گاه نگفته‌اند كه برای مثال: شايد خدايی نكرده خودشان (مسوولان) در اداره امور كوتاهي و سهل‌انگاری داشته‌اند که برعكس گفته می‌شود: همگی با تمام توان و ظرفيت خود در حال كار و تلاش و مجاهدت بوده‌اند. اما اين تصور خام فقط رنگ و بوی توجیه دارد.

 روزهايی كه در خوزستان به‌جای به‌کارگیری نيروهای متخصص و كارآمد، با تأثیر از موضوعاتی مانند قوم‌گرایی، لابی‌گری و باندبازی و محفل‌نشینی در بعضی انتخاب‌ها فرصت سوزی شد و دستگاه‌های اجرايی نتوانستند برنامه‌های مدون و بزرگی را طرح‌ریزی کنند و آینده‌نگری داشته باشند، يا گهگاه اعتبارات خوبی اختصاص داده شد و دستگاه‌ها به دليل ضعف‌های ساختاری نتوانستند اين اعتبارات را جذب کنند؛ يا پروژه‌هایی اجرا شد كه به دليل روش‌های ناصحيح و غیراصولي اجرا و نظارت‌های دقيق كارشناسي با ضعف‌های عدیده‌ای همراه شد و ده ها بار در پروژه‌ها دوباره‌کاری شد و ذكر صدها مورد ديگر، در کدام‌یک از اين مصاديق جنگ تحميلي يا مركز نشينان دخالت داشتند؟!

آيا در سال های گذشته كه گاهی اعتبارات خوبی هم به استان ابلاغ‌شده است آيا اين تقسیم‌ها و تخصیص‌ها با روش‌های كارشناسی انجام و در جاي صحيح و اصولی خود كه ضرورت داشته‌اند هزينه شده يا با فلان سفارش و دخالت مسيرهای هزينه كرد اعتبارات به سمتی رفته كه ضرورتی نداشته است؟ چرا امروز بايد بعضی از شهرستان‌های استان زرخيز خوزستان در انزوا و عقب‌ماندگی‌های عدیده‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گرفتار باشند و آمارهای بيكاری استان در كشور جز رتبه‌های نخست باشد؟!

 جناب استاندار عزیز! به  شما توصيه می‌شود در انتخاب مديران و همدستان خود نهايت دقت را داشته باشيد تا با چيدمان صحيح نيروهای كارآمد بتوانيد بر مشكل ها فایق آييد. بسياری از مديران ادوار گذشته خوزستان امتحان خود را پس داده‌اند و روش‌های مديريت آنان كهنه و مندرس شده است و آزموده‌ها را آزمودن خطاست.

 بايد به فكر تزريق افكار جديد و كارآمد در دستگاه‌های اجرايي و برنامه‌ریزی استان بود؛ چون هزاران هزار جلسه و شورای راهبردی بايد خروجی داشته باشد و مصوبات بايد اجرايی شوند و براي اجرايی شدن پیگیری‌های سخت‌گیرانه نياز است؛ زيرا بسياری از تصمیم‌ها و بندهای زيبای صورت‌جلسات فقط مهمان کاغذهای بايگانی باقی می‌مانند و هیچ‌وقت به ورطه اجرا وارد نمی‌شوند. بسياری از دستگاه‌های استان در امور جاري و روزمره خود كاهلي و تنبلی دارند و چنانچه بخواهيد آن‌ها را به گردونه پويايی و حركت واداريد با مقاومت‌های عديده روبه رو خواهيد شد زيرا بسياری از مديران و كارشناسان و بدنه اجرايي استان به اين وضعيت عادت کرده‌اند.

 به دلیل اينكه حركت و پويايی كار و زحمت وافر و نيروهای خلاق و توانمند را می‌طلبد كه متأسفانه از اين مشي روی‌گردان هستند و دچار رخوت و خمودی شده‌اند، مديران و حتي كارشناسان اين روزها برای حفظ و ارتقای خود بيشتر از آن كه كار و تلاش و مساعدت کنند به فكر ايجاد ارتباط‌های ناصحيح و شركت در جلسات شبانه و انتخابات هستند.

 ذكر اين اوصاف كه توضيح بيشتر آن نمك بر زخم پاشيدن است می‌طلبد كه مديريت ارشد استان هشيار باشد و ملاك و معيارهای انتخاب‌ها را درست تدوين و اجرا نمايد. آن‌وقت است كه هر مديری به خود اين اجازه را نمی‌دهد كه در حاشيه امن خود تارهای نامریی بتند و در آن‌ها خود را مخفی کند و تا صحبت از کمی‌ها و کاستی‌ها باشد فقط به فكر فرافكنی و عیب‌گویی از غير و به قول خودشان انداختن توپ در زمین‌بازی حريفان باشد.

 جناب سليمانی عزيز! از نظرات كارشناسی و اهرم‌های كنترل و نظارت آن‌هم توسط افراد خبره و متخصص و كارآمد بهره‌های فراوان بايد ببريد و بی‌پرده و دوستانه بايد گفت چون ضعف‌های ساختار اجرايي در استان فعلاً زياد است و امكان اصلاحات عميق در کوتاه‌مدت وجود ندارد حتماً بايد دستياران قوی و كارشناس و مورد اعتماد خود كه خدا وكيل به‌دوراز هرگونه چشمداشت به فكر رفع مشكل های مردم نجيب و رنج‌کشیده‌ی خوزستان باشند بهره ببريد و مستمر و هفتگی علاوه بر شوراهای راهبردی استان و ديگر روش‌های معمول اجرايی جلسات مضاعف داشته باشيد و امور را در سه حوزه بزرگ صنعت، كشاورزی و خدمات و بازرگانی مورد حلاجی قرار دهيد.

 جناب سليمانی عزيز! قطعاً فرصت كم است و اگر شما نتوانيد در زمان محدود پيش رو توانمندی‌های خود را اثبات نماييد بلاشك بعد از چند ماه مورد هجوم هجمه‌های فراوان قرار خواهيد گرفت و افراد بسياري سعي در اشاعه ناکارآمدی شما خواهند داشت؛ پس از هم‌اکنون بايد به هوش باشيد و با برنامه و حساب‌شده و هشيارانه حرکت‌های اجرايي خود را شروع کنيد و هيبت و جایگاه‌های مديريت را بازتعريف نماييد. زيرا جايگاه بسياری از مدیریت‌ها در استانداری خوزستان و حتی مديران كل آسیب‌دیده و بسياری از دستگاه‌های اجرايی از سيستم مديريت ارشد استان حرف‌شنوی ندارند. زيرا پشت خود را به لابی‌ها يا نمايندگان گرم می‌دانند؛ به‌طوری‌که در جلسات مهم و تصمیم‌ساز شركت نمی‌کنند و نفرات دست چندم را به جلسات می‌فرستند.

یكی از اساسی‌ترین موضوعات، دستگاه‌های مديريت شهری است كه توسط شهرداری بايد اداره و كنترل شوند. اين مدیریت‌ها دچار ضعف‌های اساسی و ساختاری هستند. به همين دليل چهره بسياری از شهرهای استان در وضعيت اسفناكی قرار دارد و تاکنون كمتر پروژه شاخص و قابل قبولي ارایه داده‌اند كه اين وضعيت نشان از ضعف دستگاه‌های برنامه‌ریزی آن‌ها دارد.

همچنين در بسياری از امور جزیی روزمره هم سهل‌انگاری‌های بی‌شماری می شود؛ درصورتی‌که اگر برنامه‌ریزی و مديريت قوی حاكم باشد با همين نيروها و امكانات و توان مالي موجود بسياری از مشكل ها قابل‌رفع و چهره شهرها می‌تواند تغيير کند.

 در حوزه فرهنگ عمومی و ارتقای آن کم‌کاری‌های بی شمار ديده می‌شود و اين ضعف در تمامي سطوح جامعه شهری و روستايی قابل‌رؤیت و لمس است، صنايع بزرگ ملی كه در استان بی‌شمار هستند و تاکنون اثرات بزرگ تخريب زیست‌محیطی و ساختارهای زير بنايی استان را داشته‌اند دين خود را به استان ادا نکرده‌اند و مردم خوزستان از اين وضعيت گله‌مند هستند.

 حرف زياد و حوصله كم وگر نه روزها می‌توان نوشت و گفت اگر گوش شنوايی باشد. ذكر چند مصداق فوق واقعیت‌های تلخ خوزستان است كه ان شاالله حضرت‌عالی بايد باتدبیر و اميد در رفع آن‌ها كوشا باشيد.

جناب سليمانی عزيز! شرايط و بافت اجتماعی اين استان با تمام استان‌های قبلی که حضرت‌عالی فعاليت داشته‌اید فرق دارد، لذا می‌طلبد بيشتر به هوش باشيد.

نويد قائدی/ ۹۹.۱۲.۳

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید