امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

بعد از فراز و نشيب‌هاي گوناگون دولت گذشته كه آثار سنگين آن بر زندگي و معيشت مردم كاملاً مشهود است در پاسخي تند و معني دار مردم سراسر كشور عزيزمان وظيفه دولتمردان جديد را بسيار سنگين و خطير نمودند كه لازم است با عنايت به شعار‌ها و وعده‌هاي داده شده در خصوص محور عقلانت و اعتدال در پناه خداوند حركت نموده تا بتوانند قدري از مشكلات آحاد جامعه را كاهش دهند.

بعد از پروسه انتخاب وزرا و راي اعتماد مجلسيان كه خدا را شكر بعد از سال‌ها به صورت زنده از طريق رسانه ملي پخش شد و قطعا در راي و تصميم گيري مردم در انتخابات آتي تاثير خواهد داشت وظيفه اصلي هيات دولت چيدمان استانداران است كه در واقع نمايندگان عالي دولت در استان‌ها بوده و شدت و ضعف كاري و مقبوليت آنها تاثير مستقيم بر معيشت مردم و نظرات آنها و مطالباتي كه براي آنها تلاش كرده‌اند خواهد داشت لذا بايد چشم و گوش رئيس جمهوری، مشاوران و دولتيان باز و با دقت هر چه تمام تر اين كار انجام گيرد.

بر همگان روشن است كه به دليل ضعف ساختار اقتصاد كشور درآمد‌هاي ما متكي بر نفت بوده و چنانچه اين نعمت خدادادي و حياتي از گردونه اقتصاد حذف شود معلوم نيست چي بايد كرد و استان خوزستان كه تقريبا 80 درصد نفت و 16 درصد گاز توليدي كشور را يدك مي‌كشد قطعا حق و سهم بزرگي در اقتصاد ملي دارد.

 با بررسي‌هاي اجمالي ديگري درباره صنايع وابسته به نفت مانند پتروشيمي‌ها، صنايع آب و برق به دليل وجود آب هاي جاري كشور، دسترسي به آب هاي آزاد و وجود بنادر و كشتيراني، زمين‌هاي بسيار مستعد و اقليم مناسب كشاورزي و بسياري از استعداد‌ها و منابع ديگري كه به وفور در خوزستان وجود دارد به صراحت مي‌توان گفت اين استان بايد به عنوان بزرگ ترين قطب صنعتي، كشاورزي و تجاري كشور مطرح می بود و مردم آن در كمال آرامش و با كمترين مشكلات به حيات و معيشت خود مي‌پرداختند، ولي پرسش اين است: چرا مردم اين استان چنين احساسي ندارند و اگر به صورت سيستماتيك و علمي شاخصه‌هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و ... را بررسي نماييم چرا در جايگاه مطلوبي كه قرار نداريم هيچ بلكه در بعضي موارد بسيار از متوسط كشوري هم پايين تر هستيم.

قطعا ضعف را نمي‌توان بر عهده كمبود منابع گذاشت و حتي موضوع جنگ را مطرح نمود زيرا ديگر از آن زمان سال‌ها گذشته و مي‌شد با برنامه ريزي‌هاي به عمل آمده حتي استان ديگري را پايه گذاري كرد. پس گير كار كجاست؟ چرا بسياري از شهر‌هاي استان در كمترين شاخصه‌هاي توسعه كشور جايگاهي ندارند؟!

 با نگاهي ساده مي‌توان به وجود چنين ضعف‌هايي پي برد و همگان كه از سراسر كشور به اين استان وارد مي‌شوند به فوريت به اين موضوع مي‌پردازند، جوانان بسياري بيكارند، در بسياري از حوزه‌هاي كشاورزي و صنعتي مشكلات عديده و اساسي وجود دارد.

جناب آقاي دكتر روحاني و وزير محترم كشور و اعضاي هيات دولت و مشاوران بايد به هوش باشند كه وضعيت ژئوپليتيكي استان و چشمداشتي كه از جانب اجانب بر اين استان بوده در تاريخ ثابت شده است، لذا وجود تكثر‌هاي قومي و فرهنگ‌هاي گوناگون و صدها حساسيت ديگر بر اين استان سايه افكنده كه نياز است با همان شعار تدبير، اميد و اعتدال به موضوع پرداخته و از همگي آنها به عنوان نقاط قوت سود برد و استانداري فهيم، دلسوز، كاردان و متعهد به آرمان هاي حقيقي انقلاب بدور از هر گونه سهم خواهي گروه‌ها، جريان‌ها و قوميت‌ها انتخاب شود كه در نهايت بتوانند با مديريت صحيح و اصولي خود موجب پيشرفت استان شود و رضايت مردم را اخذ کند.

قطعا مردم فهيم خوزستان اصراري بر بومي بودن صرف استاندار ندارند زيرا شماری از استانداران بومي هم امتحان خود را پس داده‌اند و نتوانستند در فرصت پيش روي خود رضايت مردم را جلب نمايند. دوستان در مجموعه دولت بايد بدانند گرچه تعامل با نمايندگان مجلس خوب و سازنده خواهد بود ولي به ياد داشته باشيد عملكرد استاندار به پاي دولتيان نوشته خواهد شد و چنانچه در اين دوره مطالبات مردمي در استان برآورده نشود صدمات زيادي به جريان اعتدال و توسعه وارد خواهد شد، جرياني كه بعد از نهصد هزار راي آقاي رضايي كه فرزند استان بود بالغ بر ششصد هزار راي كسب نمود كه بسيار معني دار است و اين موضوع فراموش نشود كه بسياري از مسئولين و مديران استان كه هشت سال در راس بسياري از امور بوده‌اند و عملكرد ضعيف آنان باعث بروز مشكلات زيادي شده حال با اندك چرخشي در رفتار و گفتمان خود و ايجاد ارتباطات چشم طمع به احراز بسياري از پست‌ها حتي استانداري دوخته‌اند و چنانچه با اشتباه دولتمردان جديد مجدد به چنين سمت‌هايي گمارده شوند موجب آزردگي خاطر مردم شريف و نجيب خوزستان خواهد شد.

18 شهريور 1392

*از نگارش های قديم

چند ماه بعد از انتصاب دکتر شريعتی به عنوان استاندار و توصيه هایی که به ايشان شد و البته فرصت هایی که سوخت شد و البته همین توصیه ها به استاندار جدید می شود که با شناخت و مطالعه دقیق وارد میدان عمل شوند و از انتصاب های سفارشی پرهیز کننند دردی که گریبان استان را گرفته و بخش زیادی از مشکلات امروز مردم خوزستان مدیران ضعیف سفارشی هستند که ماحصل گعده های سیاسی و منفعت طلبانه بوده اند*

*****

جناب آقاي استاندار مراقب كفش های خود باشيد

    جناب آقای شريعتی استاندار جوان خوزستان در مدت زمان سپری شده نشان داد فردی پيگير و پر انرژی و علاقه مند به توسعه استان است و شب و روز خود را درگير مسایل و مشكلات كرده است. مرتب در حال تشکیل جلسات استانی و ستادی و شهرستانی و بازديد های ميدانی و حضوری است؛ اما به ايشان توصيه می شود بيشتر به امور كلان مديريتی و چيدمان صحيح نيروهای ستادی استانداری، فرماندارن و ديگر مديران کل استان متمركز باشيد.

شوراهای كلان استان را با به كارگيری دبيران قوی تشكيل دهيد و از مديران برنامه و خروجی كارهاي شان را بخواهيد. فرماندارن را ملزم نماييد گزارش هفتگی و ماهانه تصويری و رسانه ای از شهرستان های محل خدمت خود ارایه نمايند. قرار نيست شما بار كاری معاونان ستادي و مديران كل و فرمانداران را به دوش بكشيد.

اگر بخواهيد به اين مشی ادامه دهيد بايد آن مزاح جناب مقتدايی را اصلاح نمود و به پيمانكاران گفت به جای كت و شلوار براي شما ده ها جفت كفش ايمنی خريداری کنند.

    جناب شريعتی! چرا بسياری از مديران كل و فرماندارن و شهرداران زحمت بازديدهای ميدانی را به خود نمی دهند؟چرا با مردم تعامل دوسويه ندارند؟ چرا در اتاق های خود را از روي مردم و شهروندان بسته اند و به زور پذيرای حضور ارباب رجوع هستند. آيا اين مديران در سطح شهرها و روستاها تردد ندارند و وضعيت اسفبار خيلی از بخش های خدماتی را نمی بينند؟ نحوه برخورد آنان با مردم اين ولی نعمتان انقلاب واقعا صحيح و اخلاقی نيست پس اجرای طرح تكريم ارباب رجوع كجاست؟

جناب استاندار! آيا برای موضوعاتی مانند سيستم فاضلاب يك منطقه بايد حضرت عالي آستين بالا بزنيد و دو روز  متوالی در محل حاضر شويد و دستگاه مربوط را تحت فشار قرار دهيد؟!

آيا فرماندار اين شهرستان يا مدير دستگاه مربوط يا مدير شهرستان خود احساس دين و وظيفه نمی كنند؟ شايد هم تاكنون از اين مناطق بازديدی نداشته اند و فقط به گزارش زير دستان خود اكتفا كرده اند. آيا روابط عمومی اين دستگاه ها از مشكلات و مصايب مردم مناطق گزارش هايی در اختيار مديران خود قرار نمی دهند؟

در بازديد از بعضی مناطق، شهردار كلانشهر اهواز و شهردار مناطق ديده می شدند ای كاش از ايشان می پرسيديد كه چند ساعت از روزهای هفته خود را صرف بازديد های ميدانی و رفع و رجوع مشكلات مردم می كنيد. اگر بازديد های ميدانی مستمر برقرار بود و گوش شنوايی برای شنيدن دردهای مردم سطح شهرها وجود وجود داشت آيا امروز وضعيت آب و فاضلاب شهر اهواز اين گونه بود؟

 اگر با كارآفرينان بخش خصوصی تعامل برقرار بود و مديران مربوط به فكر تامين منابع مالي در گردش آنان بودند و فكری به حال جرايم ديركرد ماليات های ارزش افزوده و تكليفی آنان يا بدهی تامين اجتماعی آنان مي شد آيا امروز وضعيت آنان اين بود كه صدها كارگاه صنعتی و خدماتی استان غير فعال باشند. اگر به دستوری كه استاندار قبل داده بود عمل می شد كه خريد های اجناس و خدمات مشاور و بكارگيری پيمانكاران بومی باشد عمل امروز وضعيت اقتصادی استان اينگونه بود؟!

  جناب شريعتی! ترس ما اين است كه شما هم بر اثر كار و فشار مضاعف به نقطه ای برسيد كه به اصطلاح عاميانه ببريد و دلسرد شويد چرا كه بسياری از جماعت مديران استان هر كجا لازم باشد به دور خود غشايی فولادی می تنند و در آن فرو می روند تا سيستم مديريت ارشد استان يا روش آن تغيير كند و برای خود هزاران حاشيه امن می سازند. اين حواشی گاهی با فرافكنی كار به ديگر دستگاه ها و گاهی حمايت نمايندگان و رسانه های دوست و همكار و گاهی با ارایه آمار و ارقام های نه چندان صحيح همراه است.

فصل خطاب عملكرد دستگاه های اجرايی و خدماتی بايد رضايتمندی مردم باشد و لاغير كه اگر حاصل نشود انگار كه هيچ كاری انجام نشده است. قرار نيست مديران از خود و دستگاه خود تعريف و تمجيد نمايند و تمامی تقصر را نبود اعتبار مطرح كنند و خود را قهرمانان ملی و استانی و افرادی از خود گذشته معرفی كنند كه تمام هست و نيست خود را فدای مردم و استان و كشور كرده اند كه البته هر كار و زحمتی هم كه كشيده يا مي كشند قطعا معادل آن مواجب دريافت داشته اند و منتی بر سر مردم ندارند.

اين مردم هستند كه از سيستم مديريت آنان طلب دارند و بايد جواب مطالبات آنان داده شود كه چرا خوزستان امروز در بسياری از شاخصه ها از ديگر استان های كشور عقب افتاده است.

جناب شريعتی عزيز ضمن عرض خسته نباشيد مجدد و دستمريزاد به حضرتعالی دوباره تاكيد می شود قرار نيست شما بار مديران كم كار و سهل انگار را به دوش بكشيد زيرا شما بايد استاندار باشيد.

نويد قائدی(۹۵.۶.۲۹)

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید