امروز:
سه شنبه - 18 ارديبهشت - 1403
ساعت :

آینده اینترنت و شکل جدید دنیای ما

همان طور که می دانیم امروزه شبکه های مجازی یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی در اجتماع محسوب می شوند. گسترش و ظهور فراگیر فضای مجازی باعث کمرنگ تر شدن نقش  والدین بر تربیت فرزندان شده است‌.

با توجه به اینکه خانواده ها شناختی چندانی از مضرات شبکه های اینترنت ندارند؛ این سوال مطرح است: آیا فضای مجازی در خانواده  فرصت است یا تهدید؟

تجربه نشان داده نسل جدید بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند و از آسیب های شبکه های مجازی آگاهی چندان ندارند.

 متاسفانه چشم انداز روشنی نسبت به مضرات فضای مجازی وجود ندارد و شرایط کرونا هم باعث تشدید استفاده نسل جدید از فضای مجازی شده است ‌.

نسل جدید به علت جاذبه های شبکه های مجازی، عمده ترین وقت خود را در فضای مجازی  سپری می‌کنند و می‌توان گفت اینترنت به بخشی از دنیای واقعی زندگی آنها تبدیل شده است.

از این روی، نظارت صحیح والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی مهم است. ضمن اینکه باید توجه داشت در مقوله  تربیت فرزندان در فضای مجازی باید به گروه سنی فرزندان برای استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای شبکه های مجازی دقت کرد‌.

 والدین باید بدانند محتواهای علمی آموزشی سرگرم کننده مورد علاقه نسل جدید  است. در این باره بر اساس مهارت های آموزشی و حرفه ای فرزندان شان را در استفاده از فضای مجازی  و نظارت بهتر همراهی کنند‌. خانواده ها با تعامل با فرزندان  می‌توانند فضای همدلی و صمیمیت را در این عرصه ایجاد کنند و از مضرات فضای مجازی بکاهند.

همچنین باید از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای رشد و ارتقای آموزش و تربیتی فرزندان بهره گیری کنند و یک سری مقررات  برای حضور فرزندان شان در فضای مجازی در نظر بگیرند.

به هر صورت باید دستگاه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش و کانون پرورشی فکری و.... به عنوان عناصر فرهنگی، فضای مجازی را یک موضوع خاص در نظر بگیرند تا آموزش و آگاهی دادن در این فضای‌ مجازی به دور‌ از هر گونه آسیب های و به طور مطلوب شکل گیرد .

✍سکینه فرهادیان بابادی- روانشناس و مشاور خانواده

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید