امروز:
سه شنبه - 18 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ پروژه بهسازی يا مرمت خيابان سلمان فارسی به اتمام رسید و توسط مسوولان استان شامل شهردار منطقه يک و شهردار و فرماندار اهواز و جمعی از اعضای شوراي شهر و معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افتتاح شد.

در همان ايام در یادداشت هایی به کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان وقت شهر و شهرداری تذکر داده شد که نوع کف‌پوش‌های انتخاب‌شده (که در زمان خود قيمت بالايی داشتند) برای فرش کردن پیاده‌روها مناسب نيست و با توجه به حجم بالای تردد عابران و البته عبور ديگر راکبان غیرمجاز اين کف‌پوش‌ها دوام نیاورده و از بين خواهند رفت.

حال بعد از گذشت تنها ۷ سال از عمر پروژه اگر بازديدی از پیاده‌روها داشته باشيد متوجه خواهيد که آيا کف‌پوش‌های انتخاب‌شده مناسب بوده‌اند يا خير؟

در آيين افتتاح حدود ۹۰ نخل در خیابان سلمان فارسی کاشته شده بود که در برنوشته آيين افتتاح دقيق تعداد آن‌ها قید شده بود و اگر در خبرهاي گذشته شهر اهواز در اينترنت جست و جو کنيد قابل‌رؤیت است. يعنی نخل‌هایی خريداری و با صرف هزينه کاشته شده بود که البته بعدها به دلايل نامعلومی و حتما با صرف مجدد هزینه جمع‌آوری شدند!

مدتي بعد تصميم بر نرده گذاری و جداسازی پیاده‌روها از سواره‌رو گرفته شد، متأسفانه مسوولان وقت که از صلاحيت تصمیم‌گیری فنی لازم برخوردار نبودند از ضعیف‌ترین مصالح و فرم نرده استفاده کردند که عمر نرده‌ها به بيشتر از یک سال نکشيد. همه نرده‌ها به دليل استحکام ناکافی کنده و معيوب شدند که هم‌اکنون آثار باقی مانده قابل‌مشاهده است!

در سال جاری هم که مجدد تصميم گرفته شد در اين خيابان درختان نخل کشت شود که شکر خدا و فارغ از موضوع مناسب يا غير مناسب بودن سيما و منظر آن انجام شد. بعد از کاشت دیواره‌هایی برای ساخت باغچه هایی چهارگوش کنار نخل‌ها ایجادشده است که در چند روز گذشته شروع به سنگ‌کاری آن‌ها کرده‌اند.

مجدد و با تأکید فراوان، فارغ از ديد فنی و معماری محيط و منظر که آيا چنين فرمت باغچه‌ای مناسب محل هست يا خير، عوامل شهرداری يا پيمانکار در حال نصب سنگ‌های نمای دور باغچه‌ها هستند که از هم اکنون تذکر داده می‌شود عمر اين سنگ‌ها بيشتر از يک تا دو سال نخواهد بود و در نهايت همگی شکسته و تخريب خواهند شد و اين هزينه کرد از بين خواهد رفت!

در پایان بايد گفت: موضوع عدم اعتبار و هزينه کرد در اين خيابان يک مساله و آزمون‌ و خطاهای تصمیم‌گیری که منجر به تحميل هزینه‌های سنگين بر شهر و شهرداری و البته مردم شهر شده است موضوع مهم ديگری است که نبايد به‌راحتی از کنار آن‌ گذر کرد.

 بايد مديريت و نظارت شهری به مرحله‌ای برسد که مديران پاسخ گوی تصمیم‌گیری‌ و اقدام‌های غلط خود باشند. بايد در اين شهر مشکل دار هزينه مديريت شهری و تصاحب صندلی‌ها بالا رود تا شاید بتوان جلوی بعضی از جریان های غلط تصمیم گیری را گرفت.

نويد قائدی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید