امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

یک مقام مسوول در یکی از شرکت ها- که هر 41 تا 50 روز هم بهای آب می گیرد و هم بهای خدمات دفع فاضلاب!- چیزهایی گفت که استاد صاف صادق اهوازی را به واکنش واداشت!

 در حالی که اگر به وضعیت حال و غیر حال شهر نگاه یا سیل کنید، حتمن در خواهید یافت: پولی که بابت "بهای خدمات دفع فاضلاب" می پردازیم؛ اضافه است! چون همین فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد. کارونی که آب آشامیدنی مردم اهواز و غیره را تامین می کند. کارونی که سرشار از آب و فاضلاب انسانی و پسماند صنایع، شرکت ها، بیمارستان ها و دستگاه دولتی و خصوصی است و یک عمر هم این گونه بوده و البته هر روز هم بدتر از دیروز می شود و کک کسی هم نمی گزد و نخواهد گزید!

با هم به گفت و گوی یک مقام مسوول آبفا که با خبرگزاری ها گفت و گو کرده و نيز پاسخ هاي استاد "صاف صادق اهوازی" که هر دو پایش را کرده توی کفش مسوول آبفا نگاه می کنیم:

* مسوول آبفا: " ایستگاه های پمپاژ آب ما از ابتدای بارندگی در حال فعالیت بودند اما  این ایستگاه ها پاسخگوی این حجم از بارندگی ها نیست."

صاف صادق اهوازی: آبی که در حقیقت آب نیست فاضلاب است. البته اگر این مقدار باران نمی بارید بهتر بود! لااقل رسانه ها امکانات ما را در نظر بگیرند و این قدر در رسانه های مکتوب و فضای مجازی ما را در سراشیبی سقوط نیندازند! ما خودمان در بن بست آب و فاضلاب گیر کردیم و نمی دانیم چه گونه از داخل آن بیرون بیاییم!

* مسوول آبفا: " تمام ایستگاه ها در زمان بارندگی مورد بررسی قرار گرفتند. همه دستگاه ها در حال فعالیت بودند؛ اما برخی به دلیل حجم زیاد آب از کار افتادند که در حال تعمیر برخی از آنها هستیم."

صاف صادق اهوازی: آن هم بررسی ایستگاه ها در زیر باران و بدون این که از چتر و باراني استفاده کنیم! می خواستیم نشان دهیم که باران ترس ندارد! اما چون ایستگاه های مان خیلی کار کردند و خسته شدند از کار افتادند و هکذا خودمان؛ در نتیجه شد آن چیزی که نباید بشود اما ما باز آخرین تیر ترکش مان را- که همانا گیر دادن به شهرداری باشد- رها کردیم تا نگاه ها به سوی آن ها جلب شود و مردم و مسوولان به وي‍ژه رسانه داران ما را بی خیال شوند!

 

* مسوول آبفا:"وقتی شهر دچار آبگرفتگی می شود، ارتباطی با فاضلاب ندارد؛ هر چند در سیستم فاضلاب اهواز اشکال وجود داشته باشد که وجود دارد."

صاف صادق اهوازی: به همین خاطر هم هست که زبان مان بلند است و اگر دست روی دست و پا روی پا هم بگذاریم و نگاه کنیم به سیل جک و جونورهایی که خروار خروار از دل مجرای فاضلاب بر روی سطح آب جاری می شوند(آن هم فاضلاب هایی که بهای دفع اش را از جیب شهروندان بیرون کشیده ایم ولی حالا داریم همان چیز دفع نشده را تحویل شان می دهیم و حتا روانه منازل شان می کنیم) باید به ما خدا قوت یا همان خسته نباشید بگویند که نمی گویند و ما هم ایرادی نمی گیریم؛ چون مردم با فاضلاب هایی که مرتب دفع می کنیم و بعد همراه آب وارد می شود دارند دست و پنجه نرم می کنند و شاید وقت نداشته باشند...

* مسوول آبفا:"طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، شهرداری مکلف است کانال آب برای جمع آوری آب های سطحی بسازد."

صاف صادق اهوازی: حالا اگر از چهل سال گذشته تا کنون به علل مختلف اعتباری یا مدیریتی کانال های آب ساخته نشده به ما ارتباط ندارد و ما برای این که خودمان را از گرداب آبگرفتگی ها- که در حقیقت همان فاضلاب گرفتگی ها هستند- برهانیم رفتیم در قانون شهرداری جست و جو کردیم تا با پیدا کردن ماده یا تبصره مسوولیت و گرفتاری های بارندگی را بیندازیم گردن شهرداری ها که انداختیم!

* مسوول آبفا:" البته ما وظیفه داریم به مردم خدمت رسانی کنیم. "

صاف صادق اهوازی: کافی است در روزهایی که بارندگی نیست به ویژه فصل تابستان نگاهی به سطح خیابان ها و کوچه پس کوچه های مناطق بیندازید و ببینید ما چه قدر به مردم خدمت می کنیم! آیا همین فاضلاب هایی که گاه و بی گاه سطح خیابان ها را می گیرند و برخی از کارکنان ما محتویات آن ها را بیرون می آورند و کنار درپوش های فاضلاب می ریزند و از همه مهم تر آسفالت خیابان ها را منقش می کنند کار نیست؟!

شهروندان بدانند که ما بیکار ننشسته ایم و نمی نشینیم تا ثابت کنیم که همه مشکل ها از نبود کانال آب و حتا فاضلاب برای جمع آوری آب ها و هكذا فاضلاب های سطحی است. اگر کانال بود که فاضلاب ها را کنار دریچه نمی ریختیم تا بعد از خشک شدن بوسیله باد در حلق بندگان خدا نرود!!

 

* مسوول آبفا:" اهواز ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که توسط شهرداری ساخته شده بود و پس از دهه ۷۰ به شرکت های فاضلاب سپرده شد. یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب فرسوده است. به این دلیل که جنس لوله ها بتنی و مربوط به بیش از ۳۰ سال قبل است و خوردگی بالایی دارند."

صاف صادق اهوازی: البته به شهرداری پیشنهاد می دهیم دوباره بیایند مانند 30 سال پیش مسوولیت شبکه فاضلاب از جمله طرح جامع فاضلاب را- که تنها 40 درصد آن اجرایی شده-  بر عهده بگیرند و خیلی سریع کارهایش را انجام داده و دوباره تحویل ما دهند و مطمین باشند که از آن ها در مناسبت های مختلف قدردانی می کنیم تا روند اخذ "بهای خدمات دفع فاضلاب" مان به هم نخورد!

*****

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید