امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

قائدی یا طارمی؟

خیلی‌ها می‌گویند قائدی می‌تواند طارمی دوم باشد اما وقوع چنین اتفاقی ساده نیست. شاید بد نباشد این دو بازیکن را در برخی فاکتورها با هم مقایسه کنیم.

به گزارش احبیب خبر، روزنامه همشهری نوشت: «این روزها که فوتبال مهدی قائدی شکوفا شده و نمایش‌های خوبی در لباس استقلال ارائه می‌دهد، خیلی‌ها از احتمال ترانسفرشدن این بازیکن حرف می‌زنند و حتی آینده‌ای شبیه به مهدی طارمی را برای او متصور هستند. طارمی، دیگر ستاره بوشهری فوتبال ایران، هم‌اکنون روزگار بسیار خوبی در پورتو دارد و دومین فصل حضورش در اروپا را هم با موفقیت سپری می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند قائدی می‌تواند طارمی دوم باشد اما وقوع چنین اتفاقی ساده نیست. شاید بد نباشد این دو بازیکن را در برخی فاکتورها با هم مقایسه کنیم.

 

گلزنی؟ طارمی بهتر است

خیلی‌ها مهدی طارمی را با خراب‌کردن موقعیت‌های خوب گلزنی به یاد می‌آورند اما آنها فراموش می‌کنند که اغلب این فرصت‌ها را خود مهدی با هوش بالایش به‌ دست آورده است. طارمی فرصت گلزنی را بو می‌کشد و همیشه در بهترین نقطه ممکن قرار دارد. او با وجود همه ریخت‌وپاش‌هایش مقابل دروازه رقبا، آمار گلزنی بسیار خوبی دارد. طارمی ۲ بار در ایران و یک‌ بار در پرتغال بهترین گلزن مسابقات شده است. قائدی مجموعا در ۱۰۰ بازی برای ایرانجوان و استقلال ۳۵ گل به ثمر رسانده است. مهدی طارمی اما در ۲۰۷ بازی برای شاهین بوشهر، ایرانجوان، پرسپولیس، الغرافه، ریوآوه و پورتو موفق به ثبت ۱۳۱ گل شده است. میانگین گلزنی قائدی در هر بازی ۰.۳۵ است، در حالی‌ که این حد نصاب برای طارمی به ۰.۶۳ می‌رسد.

 

سرزنی؟ طارمی بهتر است

با توجه به قد و قامت و فیزیک ۲ بازیکن، طبیعتا مهدی طارمی در سرزنی بهتر از قائدی عمل می‌کند. طارمی تا به حال با ضربه سر گل‌های فراوانی به ثمر رسانده، در حالی‌ که به‌ ندرت به یاد می‌آوریم قائدی با این سبک و سیاق برای تیم‌هایش گل زده باشد.

 

دریبل‌زنی؟ قائدی بهتر است

اگر مقصود از مهارت‌های تکنیکی توانایی حذف بازیکن تیم حریف در نبردهای یک در برابر یک باشد، مسلما قائدی این کار را بهتر از طارمی انجام می‌دهد. ستاره بوشهری استقلال یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان ۲ دهه گذشته فوتبال ایران به شمار می‌آید. جثه ریز و کوچک او هم اجازه می‌دهد با سرعت و چالاکی بیشتر از مهارت دریبل‌زنی‌اش استفاده کند.

 

پنالتی‌گیری؟ طارمی بهتر است

خب اصلا حرفش را هم نزنید! وارد حوزه‌ای شده‌ایم که مهدی طارمی در ابعاد جهانی رقیب می‌طلبد! مهارت طارمی در به اشتباه انداختن مدافعان حریف و گرفتن پنالتی از آنها، در پرسپولیس حسابی سوژه شد و برخی این بازیکن را به دایوزدن متهم کردند اما گذر زمان نشان داد او این کار را صحیح و قانونی انجام می‌دهد. طارمی طی ۲ فصل گذشته ۱۳پنالتی در پرتغال گرفته که کمک‌داور ویدئویی همه آنها را تأیید کرده است.

 

سن و سال؟ قائدی بهتر است

مهدی طارمی خیلی دیر، تازه در ۲۶ سالگی راه اروپا را یاد گرفت. بسیاری بر این باورند او اگر چند سال جوان‌تر بود و همین کیفیت را نشان می‌داد، احتمال پیوستنش به یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی وجود داشت. قائدی اما این شانس را دارد که زودتر برود. او هم‌اکنون ۲۲ساله است و کارهایش را در استقلال کرده. حتی اگر فرض کنیم مهدی یک فصل دیگر هم در جمع آبی‌ها باقی بماند، باز او فرصت دارد در ۲۳سالگی راهی فرنگ شود.

 

جنگندگی؟ طارمی بهتر است

در فوتبال اروپا مسئله جنگندگی و توانایی‌های فیزیکی بسیار مهم است و بازیکنان بیش از حد فانتزی، شانس زیادی برای درخشش ندارند. گاهی حتی دیده می‌شود بازیکنی مثل لیونل مسی هم عقب می‌آید و با قلدری برای تیمش توپ می‌گیرد. مسلما در این بخش طارمی توانایی‌های بیشتری نسبت به همشهری‌اش دارد. ستاره پورتو کاملا درگیرشونده است، اما اگر قائدی قصد دارد در اروپا موفق شود، حتما باید روی جنبه‌های فیزیکی فوتبالش کار کند.

 

اعتماد به نفس؟ طارمی بهتر است

مهدی طارمی از روزی که در سطح اول فوتبال ایران ظاهر شد، نشان داد از چیزی نمی‌ترسد. اصلا شدت این مسئله در حدی بود که گاهی اعتمادبه‌نفس کاذب او به ضرر خودش و تیمش تمام می‌شد. از پنالتی چیپ به النصر عربستان تا پنالتی دو ضرب برابر سپاهان و بقیه موارد و مثال‌ها، جسارت طارمی قابل تشخیص است. در این میان ده‌ها بازی ملی در طول چند سال اخیر هم اعتمادبه‌نفس او را افزایش داده و باعث شده طارمی بدون هراس در هر میدانی ظاهر شود.

 

گل‌سازی؟ قائدی بهتر است

نه این که مهدی طارمی کم پاس گل داده باشد. هنوز پاس گل استثنایی او با پشت پا به مرحوم هادی نوروزی را در بازی پرسپولیس و لخویا از یاد نبرده‌ایم، اما خب قائدی هم در این ۲ سال نشان داده آگاهی محیطی بسیار بالایی دارد و به‌راحتی می‌تواند همبازیانش را در موقعیت‌های کلیدی صاحب فرصت گلزنی کند. قائدی به این کار علاقه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل موفق است. او لیگ نوزدهم بهترین پاسور فوتبال ایران شد. در مورد این مهارت کافی است پاس گل استثنایی قائدی به محمد نادری در بازی استقلال با الشرطه عراق را به یاد بیاورید.»

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید