امروز:
يكشنبه - 17 تير - 1403
ساعت :

 نجاتی: مواد مخدر در خانه ها نفوذ کرده است!

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستانبا اشاره به فعالیت های فرهنگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر- که سبب می شود خانواده ها کمتر دچار آسیب شوند- گفت: دانش آموزان می توانند سفیران خوبی در خانواده ها باشند؛ زیرا مواد مخدر در خانه ها نفوذ کرده است!

به گزارش حبیب خبر، رضا نجاتی در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان- که با حضور اعضای کمیته های این شورا و اصحاب رسانه در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد- اظهار کرد: با توجه به اهمیت مبارزه با مواد مخدر در کشور، یک هفته به این پدیده شوم اختصاص یافته که یک روز آن هم جهانی است.

او با اشاره به اینکه در این هفته باید نگاه اجتماعی، فرهنگی و غیر سخت افزاری داشته باشیم تصریح کرد: کارهای فرهنگی و اجتماعی را با برنامه و به صورت منظم پیش می بریم و در این باره شش کمیته در شورای مبارزه با مواد مخدر کار خود را شروع کرده اند و کمیته فضای مجازی هم به تازگی اضافه شده و بر محوریت کار فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای است.

نجاتی افزود: فعالیت های فرهنگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باعث می شود خانواده ها کمتر دچار آسیب شوند، دانش آموزان می توانند سفیران خوبی در خانواده ها باشند زیرا مواد مخدر در خانه ها نفوذ کرده است.

او با اشاره به اینکه بحث پاکسازی مناطق آلوده در حال انجام است گفت: محل جمع آوری معتادان متجاهر را توسعه می دهیم زمانی که پاک شدند وارد عرصه اجتماع می شوند و بیش از ۷۰ درصد این معتادان به چرخه پاک زندگی بازمی گردند و با آموختن یک حرفه، شاغل می شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان خاطر نشان کرد: یک فروشنده، توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر را باید به این حد از غنای فرهنگی برسانیم که مواد مخدر را برای خود خطرناک بداند و گرایشی به سمت آن نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه نگاه استاندار خوزستان به این موضوع به سمت پیشگیری و انجام کارهای فرهنگی است عنوان کرد: در بحث مقابله با مواد مخدر و معتادان متجاهر اقدامات و هدف ما فقط جامعه مردان نیست بلکه بانوان نیز هستند. در بحث جمع آوری معتادان متجاهر زن، مکانی با دستور استاندار خوزستان و تأکید وی در بیمارستان سلامت  اختصاص یافت، که معتادان متجاهر زن به این مکان اعزام می شوند.

نجاتی اضافه کرد: همچنین قرار شد در روستاها نیز خانه یاریگران زندگی ساخته شود که کمک زیادی می تواند در آموزش ها، هشدار و اخطار در زمینه پیشگیری و خطرات زیان بار مصرف مواد مخدر داشته باشد.

وی اظهار کرد: نشست ها و برنامه های شورای هماهنگی مقابله با مواد مخدر انعکاس بیرونی داشته باشد و رسانه ها در جریان آنها قرار بگیرند؛ صدا و سیما، رسانه ها و جراید در جلسات حضور داشته باشند تا اقدامات و مسایل مرتبط با مواد مخدر در ذهن مردم جای گیرد و آنها هم در جریان قرار گیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان گفت: حساسیت ها همه باید بالا باشد و واقعیت ها باید به مردم گفته شود.

* یکی از چالش های جدی جامعه ما مواد مخدر است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این جلسه اظهار کرد: هفته مبارزه با مواد مخدر را پیش رو داریم که باید به آن توجه شود؛ زیرا یکی از چالش های جدی جامعه ما مواد مخدر است که همه ی اقشار و گروه ها را در برمی گیرد و باید آسیب شناسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا کلاه کج، با بیان اینکه روز به روز توجه به مبارزه با مواد مخدر میان متولیان امر بیشتر می شود عنوان کرد: به دلیل اینکه خوزستان از استان های مرزی است، مواد مخدر شرایط ویژه تری دارد و بیشتر آسیب دیده ایم و باید چاره اندیشی کرد.

او گفت: در برنامه های امسال بیشتر جنبه فرهنگی دیده می شود. در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه هایی از جمله تهیه کلیپ های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توزیع بروشورهای آموزشی، تولید برنامه های نشاط اجتماعی در قالب های فرهنگی و هنری، حمایت از موسسات فرهنگی، هنری و قرآنی در قالب تخصیص اعتبار، ارتباط با ناشران نمایشگاه های کتاب در عرضه کتب مرتبط با خانواده سالم، برگزاری برنامه های پیشگیری توسط کانون های فرهنگی، هنری، مساجد و امامان جماعت و اجرای پنج تئاتر صحنه ای در اهواز انجام گرفته است.

* حمایت مجدانه استاندار خوزستان از فعالیت های فرهنگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر

در ادامه مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری خوزستان، اظهار کرد: استانداری خوزستان در کلیه عرصه های مقابله ای، فرهنگی، صیانت از اشتغال زایی در حوزه مواد مخدر ورود موثر داشته است .

محبوبه ایزدی پناه، به حمایت مجدانه استاندار خوزستان در این حوزه اشاره کرد و گفت: مرکز ماده ۱۶ الحدید شروع به کار کرده است و مسایل و مشکل های این مرکز از جمله کیفیت آب با پیگیری استاندار برطرف شد.

او به فعالیت سمن ها و NGO ها با موضوع تخصصی اعتیاد اشاره کرد و گفت: عملکرد NGO ها در صیانت از پاک ماندن موثر و قابل قبول است و برای ادامه فعالیت آن ها حمایت و پشتیبانی لازم صورت می گیرد.

* توزیع ۲۰ هزار پکیج آموزشی در مناطق آلوده در میان قشر آسیب پذیر

سپس نماینده پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان، اظهار کرد: در مجموعه فراجا و پلیس مبارزه با مواد مخدر فعالیت ها در دو حوزه سلبی و ایجابی است در حوزه سلبی مبارزه قاطع و فراگیر علیه توزیع کنندگان در قالب طرح های مختلف انجام می شود.

سرهنگ نوروزی، گفت: بیشترین هدف مبارزه جدی با خرده فروشان مواد مخدر بوده که موجب دستگیری در سطح معابر و خیابان ها شد. حدود هزار معتاد متجاهر را در استان جمع آوری کردیم که ۵۰۰ نفر در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نگهداری می شوند.

او به اقدامات فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز ورود داشته ایم. بیشتر فعالیت ها در نقاط آلوده حاشیه شهرها بود و اقداماتی در برگزاری کلاس های آموزشی برای جامعه هدف -که بیشتر جوانان و دانش آموزان بود- صورت گرفت.

سرهنگ نوروی ادامه داد: نمایشگاه سیار پیشگیری از اعتیاد، توزیع بسته های آموزشی و بروشور، توزیع ۲۰ هزار پکیج آموزشی در سه ماه ابتدایی سال در مناطق آلوده میان قشر آسیب پذیر، ارایه مشاوره به خانواده ها و افراد گرفتار در دام اعتیاد از جمله دیگر اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

* شناسایی ۹۸۹ مدرسه لازم التوجه

در ادامه رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، گفت:  از ۳۰ خرداد تا ۵ تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور است. البته تجارب کشوری نشان می‌دهد که به خاطر اهمیت بسیار زیادی بحث مقابله با مواد مخدر که  ایران به آن می دهد گه گاه هفته ملی مبارزه با مواد مخدر تبدیل به دهه شده است.

ابوذر فاضل پور، گفت: کارهای فرهنگی زمان بر و به صورت میدانی در دستگاه ها جاری است. در این هفته به صورت نمادین مبارزه با مواد مخدر و برنامه های کاربردی و آموزشی و فرهنگی تقویت می شود.

او افزود: تلاش ما در آموزش و پرورش این است که در مدارس نگاه به این سمت برود که آموزش مهارت های اجتماعی و زندگی در مدارس جزو اولویت ها باشد و نقشه راه کمیته ملی فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، موتور محرک برنامه های ما است.

او خاطر نشان کرد: کمیته فرهنگی تا کنون ۱۲ جلسه با ۴۹ مصوبه برگزار کرده است که ۴۵ مصوبه انجام شده و ۴ مصوبه در حال اجرا است.

رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان از ترسیم نقشه خطر پدیری استان خبر داد و گفت: در این طرح ۹۸۹ مدرسه لازم التوجه شناسایی شدند.

او افزود:  در طرح یاریگران زندگی در خوزستان که توسط آموزش و پرورش امسال اجرا شده ۵۰ درصد مدارس خوزستان تحت پوشش قرار گرفتند که هدف مشارکت دانش آموزان در کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی است.

فاضل پور گفت: استفاده از روش های نو در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر و پیشگیری از آن در مدارس خوزستان در دستور کار است. یکی از کارهای برجسته آموزش و پرورش ساخت خانه های یاریگران زندگی است که اعتبارات آن توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با مبلغ ۱۵ میلیارد ریال تأمین شده است.

* استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد

کارشناس و مسوول  پیشگیری از اعتیاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در پایان این نشست به بیان عملکرد این اداره کل در حوزه کارهای فرهنگی مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: در انجمن های هنری، سینمایی، تئاتر، هنرهای نمایشی و... برنامه ها و تولیدات فاخری در مبارزه با مواد مخدر داشتیم.

علیرضا منصوری خواه، ادامه داد: ۴ موشن گرافیک در حال تولید است که قرار است در سینماها قبل از اکران فیلم، پخش شوند. همچنین لازم است در سینمای خانگی گنجانده شوند تا پیام های لازم را به خانواده ها منتقل کنند.

او با اشاره به تولیدات در زمینه نشاط اجتماعی گفت: برنامه هایی در قالب تئاتر، موسیقی در مناطق آسیب پذیر از طریق سینمای سیار انجام می شود.

منصوری خواه افزود: ظرفیت هایی در کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که برنامه ریزی کرده ایم از طریق امامان جماعت، پیام های فرهنگی مبارزه با مواد مخدر را به خانواده ها منتقل نماییم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید