امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کتاب "هزار سال پس از پاییز" اثر "مصطفی عظیمی فر" نویسنده  جوان اندیمشکی در سال ۱۳۹۹ در ۱۷۲ صفحه به چاپ رسیده است.

به گزارش حبیب خبر، این کتاب روایت یک زندگی به شیوه ای واقع گرایانه در آستانه  سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۹ است.

رمان «هزار سال پس از پاییز» نه فقط تجربه یک فرد، بلکه روایت زندگی یک انسان نوعی است که به فراخور دوره ها و برهه های مختلف زندگی خود، اتفاقات تلخ  شیرین و پستی و بلندی های بسیاری را تجربه می کند اما هر بار در اوج ناامیدی، با امید و انگیزه ای که به نوعی نبض زندگی شخصیت اصلی داستان است، از پای نمی نشیند و مسیر را ادامه می دهد.

این کتاب در قالب داستان و با درون مایه ای ادبی، طنز، فلسفی و اجتماعی  و به شیوه روایت اول شخص نگاشته شده است که گاه زاویه ی دید و موقعیت راوی و شخصیت اصلی در آن تغییر می کند و گفت و گوهایی درونی و فلسفی شخصیت اصلی داستان در رویارویی با گردو؛ درخت چنار و... را به نگارش می آورد و گاه شخصیت اصلی، خود نظاره گر گفت و گو و شاید مجادله ی بین عقل، دل و احساس است که در قالب نمادها و شخصیت هایی در خلال داستان سر بر می آورند.

در بخشی از این کتاب نظام آموزشی تنبیهی، نقد و به چالش کشیده می شود اما شخصیت اصلی داستان در کنار آن، تغییر رویه ی آموزشی به انسان سازی و احترام را می ستاید.

در این کتاب جریان یک زندگی دنبال می شود، اما هر بار سوژه ای جدید و متفاوت در خلال داستان متولد و ظاهر می شود که می توان این را داستان هایی درون یک داستان دانست. در کنار این ویژگی منحصر به فرد، نگارنده  اطاله کلام نمی دهد در عین حال که داستان ها را ناقص رها نمی کند و می توان گفت  هر داستانک در دل این داستان به صورت جامع و کامل به پایان می رسد.

 مثلا «گالن» یکی از این داستانک ها است: «مرد میانسال در حالی که منتظر پر شدن بشکه ی خود بود، به پیرمرد گفت: این بچه کمی خل میزنه، حواست باشه کار دستت نده.

پیرمرد پرسید: چرا؟ مگه چی گفته؟

مرد میانسال با قهقهه گفت: میگه به پدرم قول دادم جای گالن ها بمونم تا برگرده اما چون خسته شدم تصمیم گرفتم به جای آدم بودن، گالن باشم...

پیرمرد فریاد زد: این بچه دیوانه نیست، دیوانه تویی که معنای حرفش را نفهمیدی...اون شبیه هدفش شده تا بهش برسه. این نشون میده برای موفق شدن فقط آدم بودن، کافی نیست.»

در یکی از داستانک ها، شخصیت اصلی در گفت و گو با پیرمردی، ناامید می گوید: «فکر می کنم سفر من به پایان رسیده و ادامه دم و بازدمم اسراف اکسیژن هواست...

پیرمرد پاسخ می دهد: چطور می توانی در دنیای بی نهایت، به پایان فکر کنی؟ حتی رسیدن به نوک قله برای یک کوهنورد، نقطه آغازی برای بازگشت به خانه است.»

این رمان زیبا و خواندنی، توسط انتشارات "کتاب هرمز" در اهواز و با شمارگان هزارجلد و با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید