امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
افزایش یارانه نقدی به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان

 

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی، یارانه هر فرد بین ٩٠ هزار تومان تا ١١٠ هزار تومان خواهد بود که ممکن است یارانه برخی از افراد در دهک‌های کم درآمد به بالای ١٢٠ هزار تومان هم برسد که هنوز نهایی نشده است.

 

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایلنا، مسعود میرکاظمی در نشست خبری امروز با اشاره به رشد عمر ساخت پروژه‌های عمرانی اافزود: متوسط عمر پروژه‌های عمرانی امروز به حدود ١٧ سال رسیده است و هر چه جلوتر می‌رویم این عدد افزایش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: در این شرایط مشکلات مردم همچنان باقی می‌ماند. معتقدم باید پروژه‌هایی که ضرورت دارند، سریع‌تر انجام شوند و بودجه به آن پروژه متمرکز شود.

 

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: ارز ۴٢٠٠ تومانی یک نامعادله برای اقتصاد ایران بود و اساسا معلوم نیست پایه ارز ۴٢٠٠ تومانی از کجا است. اما اگر می‌خواهیم اقتصاد یک کشور را بهم بریزیم کافی است که یک نامعادله به آن اضافه کنیم.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یارانه افراد پس از حذف ارز ترجیحی گفت: با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی، یارانه هر فرد بین ٩٠ هزار تومان تا ١١٠ هزار تومان خواهد بود که ممکن است یارانه برخی از افراد در دهک‌های کم درآمد به بالای ١٢٠ هزار تومان هم برسد که هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: با این اقدام نرخ ضریب جینی هم بهبود می‌یابد.

 

میرکاظمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی قانون بوده و دولت مکلف به اجرای قانون است، اظهار داشت: حتی برای ۶ ماه دوم امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداشتیم که دولت قبل برای استفاده از ارز ترجیحی مازاد بر رقم تعیین شده اجازه گرفت و دولت سیزدهم هم به ناچار برای به تعویق انداختن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، چاره‌ای جز کسب اجازه خارج از چارچوب مجلس را نداشت.

 

وی ادامه داد: برای واردات کالای اساسی فقط ٨ میلیارد دلار اجازه مصرف داده شده است و امکان استفاده مازاد از این رقم را نداریم.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداریم اما به دو دلیل این قانون را به تعویق انداختیم، اولا به دلیل خشکسالی میزان تولید کشور کاهش پیدا کرد و ما مجبور به افزایش واردات شدیم‌. دوم اینکه قیمت جهانی انواع کالا بین ٢٠ تا ۵٠ درصد افزایش یافت.

 

میرکاظمی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این بود که دولت گذشته بین ٣٠ تا ٧٠ درصد حد ذخایر استراتژیک کشور را مصرف کرده بود که نباید مصرف می‌شد و ذخایر راهبردی و استراتژیک کشورمان از ٣٠ تا ٧٠ درصد کمتر شده بود.

 

وی افزود: دولت سیزدهم مجبور به تکمیل ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی بود اما دولت گذشته تمام ٨ میلیارد دلار مرتبط با ارز ۴٢٠٠ تومانی را مصرف کرده بود و دیگر اجازه خرید نداشت اما در دوره خشکسالی و افزایش قیمت های جهانی در شرایطی که ذخایر استراتژیک کاهش یافته بود مجبور به تعویق انداختن این قانون شدیم.

 

وی با بیان اینکه بحث حذف ارز ترجیحی بحث سال آینده نیست بلکه باید از امسال این قانون به اجرا برسد، گفت از سال آینده این موضوع شفاف تر خواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید