امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

زلزله‌زدگان مسجدسلیمان در بوستان‌ها و کمپ‌های اضطراری با کمترین امکانات در حال زندگی هستند

اهواز- حبیب نیوز: آغاز سال 98 برای تعدادی از استان ها از جمله خوزستان خوش یمن نبود. سیل آمد و نوروز و کلن فصل بهار را برکام مردم تلخ کرد. بعد از فرونشستن سیل و سیلاب که مردم و مسوولان درگیر پساسیل شدند؛ زلزله آمد و شهر مسجدسلیمان را که دارای بافت فرسوده ای بود به هم ریخت و بسیاری از ساکنان محروم این شهرستان را آواره بوستان ها و کمپ ها و شهرهای خوزستان و حتا استان های دیگر کرد!

در حالی که مسوولان شهرستان و استان و کشور از وضعیت مسجدسلیمان خبر داشتند و کم و بیش می دانستند که هر آن ممکن است زلزله ای بیاید و بافت قدیمی شهر را از هم بپاشد؛ اما کاری نه برای پیشگیری بلکه برای آمادگی خود و نیز آرامش و آسایش مردم انجام ندادند!

حتا منتظر هم نیستیم که واقعه ای اتفاق بیفتد تا بعد دست به کار شویم. فقط به روزمرگی چسبیده ایم و حاضر هم نمی شویم از دایره این روزمرگی بیرون بیاییم و از دست روزهای تکراری خلاص شویم!

سازمان برنامه و بودجه مان که بحمدا... نه برنامه دارد و نه بودجه و همیشه می نالد که بودجه نیست! حتا پول ندارد مطالبات بازنشستگانی را که به زور بازنشسته کرده بدهد و فقط در سردواندن آن ها برنامه دارد!

کلن طرح و برنامه و ابتکار و خلاقیت در سایه روزمرگی قرار گرفته و هر کس هم بخواهد از این سایه شوم به در آید از بازی کنار گذاشته می شود و دیگر مسوولیتی نخواهد داشت!

نگارنده نه تنها فکر که یقین دارد به جز تعدادی دستگاه های خدماتی و نیز اجرایی که واقعن در دولت ها تلاش می کنند؛ وجود دیگر دستگاه ها نه تنها مفید نیست که دست و پاگیر است و باعث کند شدن روند فعالیت مردم می شود.

به هر روی، توجه شما خوانندگان عزیز را به سخنان یکی از مسوولان شهرستان مسجدسلیمان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم جلب می کنم:

نایب رییس شورای شهرستان مسجدسلیمان گفت: بیشتر مردم مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان بدون سرپناه در بوستان‌های شهری و کمپ‌های اضطراری با وجود گرمای طاقت‌فرسا بدون وسایل سرمایشی با کم ترین امکانات به سر می برند و شهروندان از این وضعیت به وجود آمده گلایه‌مند هستند.

وحید زمانی حموله گفت: مساله 25 درصدی بافت فرسوده و مشکلات مناطق آلوده به نفت و گاز  از دو جنبه برای مسجدسلیمان مساله جدی تلقی می‌شود؛ یکی از این بابت که ساکنان این محدوده‌ها به دلیل کیفیت پایین ساخت و سازها در معرض آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله هستند و دیگری قرار داشتن منازل مسکونی روی مخازن نفتی به طوری که اگر مخاطره طبیعی مانند زلزله با شدت بالا رخ دهد باعث نشت گازهای سمی می‌شود که بسیار خطرناک و کشنده است.

او افزود: بیش از 63 درصد مساحت محدوده قانونی شهر را حریم نفت و گاز با عنوان «حرایم چاه‌ها و تأسیسات نفت و گاز» تشکیل می‌دهند. از این تعداد چاه شش محله از محلات اصلی و قدیمی شهر شامل نمره هشت، نمره یک، کوی نفت‌خیز، پشت برج، نفتون و سی برنج را در بر گرفته است که مساحتی بالغ بر حدود 300 هکتار از مساحت شهر را با عنوان مناطق ممنوعه که دارای جمعیتی بالغ بر 5 تا 6 هزار نفرجمعیت است را شامل می‌شود که  جدی‌ترین آسیب‌ها در زلزله به این شش محله وارد شد. به دلیل آلوده بودن این محله‌ها به نفت و گاز منازل استحکام و ایمن بودن کافی را ندارند و باعث آسیب جدی به این منازل در زلزله اخیر شد.

رییس کمیسیون عمرانی شورای شهرستان مسجدسلیمان با بیان مشکل های بافت فرسوده و مناطق آلوده تصریح کرد: اگر این زلزله اخیر در شعاع نزدیک‌تر و در عمق کمتر رخ می‌داد، قطعا باعث  فاجعه‌ای تلخ در این شهرستان می‌شد.

عضو شورای شهرستان مسجدسلیمان ضمن اعتراض به استانداری خوزستان افزود: از ریاست جمهوری و وزرای دولت انتظار داریم برای بهبود بخشیدن به مشکلات پیش آمده در منطقه به شهرستان سفری داشته باشند، حادثه زلزله اخیر بسیار نگران کننده است و اگر تدابیر اساسی و کلیدی در شهر رقم نخورد در آینده شاهد تلفات جانی سنگینی خواهیم بود. باید مسوولان کشوری به این مسایل و مشکل های پیش آمده نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

گفتنی است: با وقوع زلزله و بروز صدمات جانی و مالی در شهرستان مسجد سلیمان- که موجب نگرانی و اضطراب اهالی این شهر شد- دکتر رضایی پس از پیگیری اولیه جریان برای بررسی‌های دقیق‌تر به مسجد سلیمان رفت و ضمن شرکت در جلسات هماهنگی شورای مدیریت بحران و برآورد خسارت‌ها، حضور در بیمارستان ۲۲ بهمن و عیادت از مجروحان، از مناطق روستایی و امدادرسانی هوانیروز نیز بازدید کرد.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید