امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

تامین آب شرب پایدار برای ۳۰۲ هزار نفر در خوزستان

 مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بهره‌برداری از پنج طرح بخش آب در این استان، گفت: آب شرب مورد نیاز ۳۰۲ هزار نفر و آب تنظیم شده ۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی حوضه مارون - جراحی در خوزستان با بهره‌برداری این طرح‌ها تامین شده است.

فرهاد ایزدجو روز سه شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های آب خوزستان در پانزدهمین هفته پویش "هرهفته_الف_ب_ایران"- که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو در تصفیه خانه طرح آبرسانی غدیر شادگان برگزار شد- بیان کرد: در این پویش ۲۲۷ طرح در استان‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد که امروز و در هفته پانزدهم این پویش، ۱۰ پروژه در خوزستان (پنج پروژه در بخش آب و پنج پروژه در بخش برق) بهره‌برداری شد.

وی هزینه اجرای پنج طرح در بخش آب در خوزستان را چهار هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال بیان کرد.

وی نخستین طرح افتتاح شده امروز را خط انتقال آب غدیر از تاسیسات دارخوین تا تاسیسات تصفیه خانه آب شادگان معرفی کرد که ۱۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز آب برای ۱۰۶ هزار نفر جمعیت شهری و ۱۱۵ هزار نفر جمعیت روستایی تولید می‌کند.

ایزدجو اضافه کرد: طرح آبرسانی غدیر شادگان در پی مشکل کمی و کیفی آب شرب این شهرستان، به دلیل قدمت بالای خط انتقال آب و نبود آب کافی برای مقابله با پس زدگی آب شور اجرا شده است.

وی بیان کرد: آبرسانی به شهر رُفیّع و روستاهای آن نیز در قالب یکی از انشعاب‌های طرح آبرسانی غدیر برای تامین ۱۳.۵ هزار مترمکعب درشبانه روز است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ شروع شده بود.

ایزدجو دیگر پروژه افتتاحیه امروز را سد تنظیمی «آریوبرزن» در شمال شهر بهبهان بیان کرد و گفت: این سد با حجم ۶.۲ میلیون مترمکعب، ۷۶۳ میلیون مترمکعب آب را برای طرح‌های شبکه‌های آبیاری پایین دست سد مارون تنظیم می‌کند.

وی افزود: عملیات اجرای این سد در سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود، در سال ۱۳۹۷ آبگیری آزمایشی انجام شده و امروز بهرهبرداری کامل شده و تحویل شرکت بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، بازتوانی و توسعه تصفیه خانه بهبهان و طرح تامین آب و انتقال شرکت گاز بیدبلند توسط شرکت آبفا خوزستان را از دیگر طرح‌های بخش آب بهره‌برداری شده دانست و بیان کرد: آبرسانی به ۲۲ روستای شهرهای رامشیر و باوی توسط شرکت آبفار انجام شده که با اجرای این طرح برای هفت روستای باوی که فاقد آب شرب بوده و با تانکر آبرسانی می‌شد و ۱۵ روستای شهرستان رامشیر که در روز چند ساعت آب داشتند، آب پایدار تامین شده است.

وی افزود: امروز عملیات آبرسانی به هشت روستای غیزانیه از شهرستان اهواز با جمعیت ۴۵۰ خانوار (۲ هزار و ۵۰۰ نفر) نیز آغاز می‌شود تا در مدت ۹ ماه با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال آبرسانی به این روستاها انجام گیرد.

از بیکاری تا بی‌آبی

فرماندار شادگان همچنین در این آیین خواستار توجه ویژه به مشکل بیکاری در این شهرستان شد.

سعید حاجیان افزود: کانال آبرسانی رودخانه کارون به جراحی نیز باید تکمیل شود، تا امنیت آبی در شادگان محقق شود.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز نرخ بیکاری این شهرستان را ۳۵ تا ۴۰ درصد بیان کرد و گفت: بیکاری مشکل جدی این شهرستان است به طوری که جوانان شادگانی به دنبال کار در کرمان، عسلویه و خارج از کشور پراکنده هستند که این مساله باعث نگرانی خانواده‌های آنان شده است.

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد همچنین خواستار تامین اعتبار و تکمیل تصفیه خانه آب شادگان شد و افزود: این شهرستان با مشکل قطع برق روبه روست که لازم است مسوولان به این مساله توجه کنند.

وی با تاکید بر تکمیل طرح انتقال آب از رودخانه کارون به جراحی گفت: با توجه به اینکه شادگان در انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد، با تنش آبی جدی روبه رو است و نخلستان‌ها و مزارع این شهرستان به دلیل بی‌آبی از بین رفته است و اجرای این طرح انتقال آب که هم اکنون اعتبار آن تخصیص نیافته ضروری است.

رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو صبح روز سه شنبه در سفری یک روزه برای بهره برداری از چند طرح از جمله بهره برداری و اجرای ۱۰ پروژه آب و برق خوزستان با اعتبار یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان، در قالب پانزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، افتتاح رسمی سد تنظیمی آریوبرزن، بازیابی و توسعه تصفیه‌خانه آب بهبهان، آبرسانی به شهرهای شادگان و رفیع و آبرسانی به ۲۲ روستای باوی و رامشیر، همچنین پست ۴۰۰ کیلوولت متن به همراه پست ۴۰۰ کیلوولت دو مداره شهید بقایی و خط ۲۳۰ کیلوولت دو مداره متن به نیروگاه غرب کارون، فاز اول و پست خط ۴۰۰ کیلوولت جندی شاپور، کلیدخانه پست و خط دو مداره ورودی ۴۰۰ کیلوولت شهید بقایی و نصب دو بی در پست ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت شهید دقایقی اهواز،افتتاح ۴۷۱ کلاس درس به صورت ویدیو کنفرانس و نشست شورای برنامه ریزی خوزستان از طریق فرودگاه اهواز وارد خوزستان شدند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید