امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
محمد جعفر فلسفی باید این همه تناقض را که در مدت یکسال در موضع گیری‌های وی درباره عملکرد یک نهاد در زمان دو مدیر مطرح است را پاسخ دهد و علت چرخش 180 درجه‌ای مواضع خود در زمینه مدیریت شهری را برای مردم تشریح کند...

نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز روز گذشته با دستور کار «پاسخ شهردار به دو سوال عضو شورای شهر» در حالی به کار خود پایان داد که  این جلسه پیرو طرح سوال محمدجعفر فلسفی، عضو شورای شهر اهواز در ارتباط با عدم اقدام شهردار برای اجرای طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی و همچنین موضوع صرف هزینه‌های از محل بودجه شهرداری برای تغییرات دکوراسیون محل سکونت اش برگزار و از سوی این عضو شورا به تصمیم ثانوی اعضا برای استیضاح و یا عدم استیضاح شهردار موکول شد.

شهردار پاسخ می‌دهد

موسی شاعری شهردار اهواز در این جلسه اظهار کرد: ما معتقدیم اگر شبکه فاضلاب اهواز به طور کامل اجرا و اصلاح شود  در زمینه آبهای سطحی مشکلی نخواهیم داشت. چون اساسا شبکه فاضلاب اهواز یک شبکه مرکب بوده است و با توجه به منابع مالی مدیریت شهری اجرای این طرح در توان مدیریت شهری نیست. آخرین بارشی که داشتیم جمعی از مسئولین شهری و استانی و برخی از معاونین آبفا اعلام می‌کردند اگر شبکه فاضلاب اهواز کاملا اصلاح شود با مشکل چندانی در زمینه آبهای سطحی مواجهه نخواهیم بود.

قانع نشدم! البته اظهارات شهردار و معاون خدمات شهری‌اش، همانطور که از قبل هم مشخص بود عضو سوال کننده را قانع نکرد. محمدجعفر فلسفی اظهار کرد: در شهرهایی که وضعیتشان حادتر از کلانشهر اهواز است طرح دفع آبهای سطحی را اجرا کردند. این حرفها سند تاریخی خواهند شد و در آینده خواهند دید که ما براساس چه استدلال هایی از اجرای طرح دفع آب های سطحی امتناع کردیم.

وی ادامه داد: ما در مصوبه گفتیم شهردار اهواز اقدامات لازم جهت انجام طرح دفع آبهای سطحی را انجام دهد. در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟ با توجه پاسخهای مطرح شده مشخص است که هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. ما در خواست بروزرسانی مطالعات را داشتیم تا بدانیم چگونه باید اجرا کنیم در غیر اینصورت  در مواجهه با مردم حرفی برای زدن نخواهیم داشت.

سوال دوم چه بود؟

وی درباره سوال دومش از شهردار افزود: اگر من نسبت به مخارج شهردار در منزل و دفترش سوال کردم دلیل اصلی آن این بود که از بیرون در جریان این مخارج قرار گرفتم و هدف از طرح سوال شفاف سازی است. گلایه ما به آقای شاعری کاملا دوستانه است چرا که احساس کردم مقداری از حرفهای نخستشان فاصله گرفته اند. چرا که در ابتدا گفته بودند افتخار من این است که از محله ضعیف یوسفی هستم و در یک خانه کوچک بزرگ شده ام.

به گزارش فارس، طرح سوال از شهردار از جمله حقوق اعضای شورا است که در روند شفاف سازی اقدامات مدیریت شهری می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته باشد. نخستین سوال محمدجعفر فلسفی از موسی شاعری درباره برنامه شهرداری در بحث دفع آب‌های سطحی بود؛ مسئله‌ای که سال‌ها است جزو دغدغه مردم اهواز محسوب می‌شود و برنامه‌های دولت و مدیریت شهری در گذشته نتوانسته دغدغه‌های مردم را کاهش دهد.

تغییر آشکار در مواضع فلسفی

هرچند در روزهای گذشته بارش باران سبب آبگرفتگی معابر شد اما طرح این نکات از زبان محمدجعفر فلسفی مسئله‌ای تازه و جالب توجه است چرا که او در آذرماه سال گذشته در حمایت از شهردار پیشین اهواز در خصوص معضل آبهای سطحی گفته بود: در این خصوص چندین بار با استاندار، فرماندار و شهردار رایزنی شد اما شاهد بودیم که نبود آمادگی مدیریت استان و مدیریت شهری در اهواز مشکلاتی را ایجاد کرد؛ بی شک شهرداری نمی تواند در یک بازه زمانی کوتاه هزینه کلانی برای پروژه های سنگینی در حوزه ایجاد شبکه دفع آب های سطحی انجام دهد از این رو لازم است مدیریت استان در بحث اختصاص اعتبارات ورود کند.

فلسفی گفته بود: بخشی از بروز این مشکل به دلیل نقص در ایستگاه‌های پمپاژ دفع فاضلاب است و دیدیم که در گذشته جابه‌جایی یکی از این ایستگاه‌ها چه معضلاتی برای شهر ایجاد کرد.

البته این تغییر آشکار در مواضع فلسفی فقط به مسئله دفع آب‌های سطحی باز نمی‌گردد و بازخوانی دیدگاه‌های وی در دو سال اول فعالیت شورای پنجم خالی از لطف نیست.

دفاع از شهردار پیشین حمله به شهردار جدید

فلسفی که خودش بعد از انتخاب شاعری با رسانه هایی نزدیک به وی پیشقراول نقد و حمله به شهردار جدید شده بود در اسفند 96  با دفاع جانانه از کتانباف شهردار پیشین اهواز خواستار رعایت انصاف در انتقادات از سوی اعضای شورا شده و می‌گفت: اگر دفاعی نیز صورت می‌گیرد از عملکرد شهردار است نه شخصیت حقیقی وی.

وی ادامه می‌دهد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با برخی از منتخبان شوراهای اسلامی شهر فرمودند که اختلافات بین شورای شهر و شهرداری نباید زیاد علنی شود زیرا مردم انتظار خدمت صادقانه و همکاری دوجانبه از این نهادها را دارند.

او  که در دوره جدید پس از سه ماه روی کارآمد شهردار جدید در مرداد ماه از او به خاطر وجود وانت بارها در سطح شهر انتقاد کرده بود در 25 اردیبهشت در حمایت از شهردار محبوبش در خصوص همین معضل گفته بود با بروز هر مشکلی انگشت اتهام به سمت این سازمان بلند می‌شود، به طور نمونه جمع آوری وانت بارهای میوه فروش که سد معبر می‌کنند وظیفه چندین دستگاه از جمله شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی است اما همه شهرداری را در این خصوص مسؤول می دانند.

دیروز دعوت به وحدت ولی امروز...!

فلسفی در دوره شهردار پیشین  تا وقتی که رئیس شورا بود و بعدها که برای ریاست شورا هم او را کنار گذاشتند همیشه از کتانباف دفاع کرد و  منتقدان شهردار در شورای شهر را نصیحت به وحدت می‌کرد و می‌گفت: مردم از اعضای شورا انتظار دارند که از ورود به فضای تنش زا پرهیز کنند جای سوال است که چرا برخی می‌خواهند با اتهام زنی فضای بدبینی را در جامعه حاکم کنند.

او که خودش از روزی که شهردار جدید روی کار آمد بنا را به تقابل و به چالش کشیدن شهردار گذاشت و رابطه شورا و شهرداری را به سوی درگیری و استیضاح کشانده، آن روزها به منتقدین شهردار می‌گفت: حفظ آرامش در شهر اهواز که آسیب دیده و زخم خورده التهاب‌ها و تنش‌های مختلف است بسیار حائز اهمیت است.

این عضو شورای شهر اهواز که به اسم جمنا راهی شورا شد ولی بعدها راهش را در انتخاب هر دو شهردار اهواز از جمنا جدا کرد در دوره جدید منتقد انتصاب‌های شهردار است ولی در دوره پیشین در همین رابطه می گفت: برخی در اتاق تاریکی نشسته‌اند و درباره پست‌های شهرداری با نگاه سیاسی و قومیتی اظهار نظر می‌کنند؛ درمیان چهره‌های متخصصِ مجموعه‌های شهرداری، شایستگی‌ها و توانمندی‌هایی دیده می‌شود که نادیده گرفتن آنها به دلیل نبود تطابق مواضع سیاسی شان با ما، اجحاف و بی انصافی است.

پروژه های عمرانی اهواز از 97 تا 98

فلسفی که امروز برای کارهای عمرانی به شاعری ایراد می‌گیرد و عقب ماندگی اهواز در پروژه های عمرانی را در رسانه‌های نزدیک به خودش تکرار می‌کند یادش رفته است در مرداد سال قبل در حمایت از شهردار گفته بود درآمدهای کلانشهر اهواز کم است و با همین درآمد محدود باید علاوه بر پرداخت حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری، کارهای فرهنگی و عمرانی انجام شود که کار را برای شهرداری سخت کرده است.

او در صحن شورا با شور و حرارت می‌گفت: نباید انتقادات به صورت سیاه نمایی باشد، یکی از ماموریت‌های ما در کنار انجام وظایف محوله ایجاد آرامش و رعایت انسجام است. نباید اجازه دهیم شورا به حاشیه رانده شود، تاکید داریم نقاط ضعف و قوت در کنار هم دیده شود.

مشکلات شهری قبل و بعد از شاعری

فلسفی که امروز تمام مشکلات شهری را از چشم شهرداری می‌بیند در 23 مهر 97 گفته بود اگر سازمان آب و برق، شرکت آب و فاضلاب و یا مخابرات برای تعمیرات تخصصی خود مکانی را حفر می‌کنند باید آن محل را هم ترمیم کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت سخت اقتصادی، نمی‌توانیم خرابی‌های سازمان‌های دیگر را جبران کنیم، افزود: متاسفانه تاکنون هیچ نظارتی بر این سازمان‌ها نشده است.

منتقد بی اطلاع یا عضو مطلع شورا

در دوره مدیریت پیشین شهرداری اهواز، برخی از منتقدان عملکرد کتانباف را زیر سوال برده بودند و برخی از این انتقادات به صحن شورا هم کشیده شده بود؛ خبرگزاری فارس در آن مقطع 3 عضو شورای شهر اهواز را دعوت کرد و عملکرد مدیریت شهری اهواز را سنجید.

فلسفی در آن میزگرد گفت: بار سنگینی را به دوش شهردار اهواز گذاشته‌ایم. بله خیلی می‌شود ایراد گرفت. درست است که اعضای شورا کارشان نقد و ارزیابی است ولی انصاف حکم می‌کند اگر کار مثبتی صورت گرفته است آن را هم بیان کنیم و تنها به بیان نقاط ضعف بسنده نکنیم.

وی افزود: کارهای خوبی در شهر آغاز شده است اما چرا برخی‌ قصد مأیوس کردن مردم را دارند؟ آیا این افراد از عملکرد شهرداری اطلاع دارند؟ اگر منتقدی بی اطلاع از روند کار باشد، به او حق می‌دهیم ولی اگر کسی می‌داند آیا نباید به شهردار روحیه دهد تا با اقتدار بیشتری عمل کند؟

این عضو شورای شهر عنوان کرد: آیا در شورای پنجم باید جوابگوی کارهای نکرده 40 ساله باشیم؟ آیا این انصاف است؟  آیا دست روی دست گذاشته‌ایم؟

انتصابات از نگاه فلسفی

این‌ها همه اظهارات این عضو منتقد شورا نیست و او درباره انتصابات شهرداری در دوره کتانباف گفته بود: اکنون دوره پنجم شورای شهر است. بررسی کنید در بحث انتصابات در دوره‌های گذشته چه اتفاقاتی افتاد؟ نمی‌گوییم اکنون مسئله‌ای نیست اما مثل قبل هم نیست. کتانباف شهرداری است که می‌خواهد مستقل عمل کند ولی مشورت می‌کند و تعامل هم دارد. پیاده کردن این روش پیامدهایی دارد و در جاهایی دچار تناقضاتی می‌شود. باید در اهواز برای همیشه به الگویی برسیم که جوابگوی شرایط شهر باشد.

حرف پایانی فلسفی هم این بود که «در هر صورت من نسبت به آینده بسیار امیدوارم و قبول دارم که اهواز در شرایط خوبی نیست اما به‌نظرم اوضاع بهتر می‌شود».

شهرداری اهواز وارث چه چیزی است؟

فلسفی درباره انتقادات از عملکرد مدیریت شهری اهواز در دوره منصور کتانباف می‌گوید: باید بررسی شود که شهرداری و شورای شهر جدید، وارث چه چیزی بوده‌اند؟ اینکه گفته می‌شود شهرداری گذشته 600 یا 700 میلیارد تومان بدهی داشته، باید تبعات آن را بررسی کرد. این بدهی‌ها موجب شکایت پیمانکارها شده بود و دردسرهایی به همراه داشت. همه می‌گویند چرا خیابان‌های اهواز پر از چاله است. در واقع هم کل اهواز به آسفالت نیاز دارد اما آیا می‌توان با درآمد محدود و بدهی‌های سنگین شهرداری، در مدت کوتاهی همه شهر را آسفالت کرد؟ 

وی در توجیه عملکرد شهردار پیشین می‌گوید: کارهای عقب مانده زیادی در شهر وجود دارد. چهار سال بخش عمده‌ای از مردم عوارض نمی‌دادند مگر آنکه کاری با شهرداری داشته باشد. شهرداری به درآمد نیاز دارد. تنها درآمد از راه دریافت عوارض ساخت و ساز و ارزش افزوده بود اما آیا ساخت و ساز در اهواز رونق دارد؟ کل درآمد شهرداری از ساخت و ساز 200 میلیارد تومان است. ارزش افزوده را نیز با زحمت زیاد و با چانه زدن با مدیران، حدود 10 تا 15 میلیارد در ماه اخذ می‌کنیم و کل آن در سال به 200 میلیارد تومان در سال نمی‌رسد.

فلسفی ادامه می‌دهد: معدود راه باقی مانده برای شهرداری از راه جذب سرمایه‌گذاری است. چرا در سال‌های گذشته یک ریال هم در شهر سرمایه گذاری نشده؟ این وضع را با کلانشهرهای دیگر مقایسه کنیم تا دلایل عقب ماندگی اهواز را متوجه شویم. در بحث جذب سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر کارهای خوبی آغاز شده است. مردم در آبادی شهر باید شریک شوند. یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی شهرداری، اخذ تسهیلات است. چرا در دوره‌های گذشته دریافت نشد؟ اینکه ما که می‌گوییم شهرداری کارآمد است به معنی آن است که باید این مقایسه‌ها صورت بگیرد.

چرا این چنین سفید و سیاه؟

 انتقاد، طرح سوال، قانع نشدن از پاسخ‌های شهردار و در نهایت استیضاح وی همه و همه از حق و حقوق قانونی اعضای شورا است اما چه می‌شود که در فاصله یک سال عملکرد دو مدیر این چنین سفید و سیاه سنجیده می‌شود؟ اینکه در یک دوره‌ای شهرداری اهواز را وارث مشکلات متعدد دانست و در دوره‌ای دیگر از شهرداری اهواز 3 ماه پس از دریافت حکم از سوی وزیر کشور خواسته شود که معضل سگ‌های ولگرد، دستفروش‌های سطح شهر و احداث شبکه دفع آب‌های سطحی را حل کند نشان از مسائلی دیگر دارد که به تعبیر اسکندر لطفعلی‌زاده، عضو شورای شهر اهواز حاصل اهداف پشت پرده است.

فلسفی و حسین حیدری دو عضو شورای شهر اهواز هستند که مخالف شهردار شدن موسی شاعری بودند و حتی حیدری استیضاح کتانباف را حاصل لجاجت و نبود منطق استیضاح کنندگان می‌دانست اما امروز همه توان این عضو شورا برای انتقاد از مدیریت شهری صرف شده است و معلوم نیست که چرا آن همه حرف و نصیحت به اعضای شورا برای همدلی و حمایت از شهردار جای خود را به انتقادهای گزنده و مکرر از شهردار داده است.

محمد جعفر فلسفی  باید این همه تناقض را که در مدت یکسال در موضع گیری‌های وی درباره عملکرد یک نهاد در زمان دو مدیر مطرح است را پاسخ دهد و علت چرخش 180 درجه‌ای مواضع خود در زمینه مدیریت شهری را برای مردم تشریح کند چرا که با همه تضاد و تناقض ایجاد شده مردم به یاد ضرب المثل «دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس» افتاده‌اند.

منبع: فارس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید