امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اما و اگرهای توزیع ماسک ۱۴۰۰ تومانی در داروخانه‌ها

اهواز- حبیب خبر: وقتی صحبت از ماسک می شود نمی دانم چرا مردم عادی دغدعه تهیه آن را دارند. نگارنده به جز سه بار آن هم برای امور بسیار ضروری، مدت چهار ماه از خانه بیرون نزده ام و خریدهایم را آنلاین سفارش می دهم و هیچ ماسکی تازه ای هم در خانه ندارم.

البته می خواستم ماسک را هم از فروشگاه های آنلاین سفارش دهم اما از بس مسوولان محترم  از ماسک های غیر دارخانه ای بد گفته اند و  سخنان جانفذای شان در گوش هایم فرو رفته است و خود به خود اطاعت امر شده است؛ دیگر به ماسک های غیر استاندارد فکر هم نمی کنم! 

در پایین همین یادداشت وقتی نماینده انجمن داروسازان خوزستان در گفت و گو با ایسنا گفت: "ماسک‌هایی که در دکه‌ها، سوپر مارکت‌ها و مکان‌های دیگر توزیع می‌شوند غیراستاندارد هستند و فقط از داروخانه ها تهیه کنید" مگر من جانم را بهشت آباد آجمع کرده ام که از ماسک های غیر استاندارد استفاده کنم و بعد بخواهم آن را به نمی دانم کجا آباد پس بدهم؟!

ناگفته نماند یک ماه پیش دو عدد ماسک مثل همین ماسک های ۱۴۰۰ (!) تومانی و دو ماه پیش هم یک عدد ماسک فیلتر دار ۱۲ هزار تومانی (از مغازه خواربار فروشی نزدیک خانه که مواد غذایی سفارش می دهم و نپرسیدم چند قیمت است) خریدم که بعد از یکی دو ساعت استفاده، ماسک فیلتر دار را دور نینداختم و با میخ بر دیوار در ورودی منزل کنار لباس های بیرون رفتم قاب کرده ام تا همیشه شعار من ماسک می زنم یا ماسک می پوشم یادم بماند و نزد مسوولان استان و کشور شهروند حرف شنویی به حساب بیایم! اگرچه فعلن ماسک تازه ای ندارم که بزنم یا بپوشم اما فقط گاهی برای ندیدن رخ یار، ماسک بر دیوار را نگاه می کنم و در دلم هم مسوولان محترم توزیع ماسک را دعا می کنم...

این را هم گفته باشم که یک عدد ماسک ان 95 که پاییز سال گذشته و در فصل آنفلوانزا خریدم و یکی دو روز استفاده هم کردم در کشوی میزم دارم و گاه گاهی که رسانه ها صحبت از کمبود ماسک می کنند به سراغش می روم و نگاهش می کنم و آهی می کشم و یاد دوران بی کرونا می افتم...

در پایان دوست ندارم(ن-دا-رم) کسی این پرسش را پاسخ دهد: "چرا نگارنده که روزی ۱۷ ساعت  سایت ها و خبرگزاری ها را می نوشم تا حالا ندیده ام که از کمبود ماسک در نزد مسوولان محترم و کارکنان دستگاه های دولتی که در تشکیل جلسات و بیرون روی برای انجام مراسم حد و اندازه ندارند یک خطی بنویسند یا حرفی بزنند اما مرتب به مردم عادی که همیشه کمبود و نبود ماسک دارند؛ گیر می دهند؟!"

به راستی! مگر مسوولان و کارکنان دولت از کدام داروخانه ها خرید می کنند که به راحتی ماسک ۱۴۰۰ تومانی به دست می آورند اما مردم کوچه و بازار باید به سراغ دیوان شمس حضرت مولوی بروند تا دریابند: "...گفتم یافت می نشود جسته ایم ما..."

*****

نماینده انجمن داروسازان خوزستان با اشاره به الزام داروخانه‌ها به توزیع ماسک با قیمت مصوب گفت: باید اجازه دهند ماسک‌های موجود در داروخانه‌ها در کنار ماسک‌های دولتی عرضه شود؛ این کار باید تا زمانی انجام شود که میزان تولید ماسک‌های ۱۴۰۰ تومانی به اندازه کافی برسد.

دکتر داوود عبدالحسین‌پور اظهار کرد: با شیوع کرونا، کمبود اقلام حفاظتی مانند ماسک، دستکش، الکل و محلول‌های ضدعفونی بیداد می‌کرد. خوش بختانه با توجه به اینکه خوزستان، صادرکننده الکل است، توانستیم در مدت کوتاهی، الکل مورد نیاز با قیمت بسیار مناسب را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان جزو آخرین استان‌ها از نظر درگیری و ابتلا به کرونا بود و شاید یکی از دلایل عمده این موضوع، توزیع سریع الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها بود.

نماینده انجمن داروسازان خوزستان گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های تولیدکننده ماسک و دستکش در خوزستان نداشتیم، با محدودیت شدید مواجه شدیم و بیمار شدن برخی از داروسازان و پرسنل آن‌ها نیز این نگرانی را ایجاد کرد که باید به فکر حفظ این سرمایه‌ها باشیم بنابراین در ابتدا در به در به دنبال ماسک برای پرسنل داروخانه‌ها بودیم و با سختی توانستیم ۳ هزار ماسک تهیه کنیم و در اختیار ۴۰ داروخانه قرار دهیم.

عبدالحسین‌پور بیان کرد: با استفاده از تجربیات به دست آمده، از ۲۶ فروردین‌ماه تا ۲۶ خردادماه توانستیم یک میلیون و ۱۶۰ هزار ماسک وارد خوزستان کنیم و با نرخ ۱۰۰۰ تومان در محلات حاشیه شهر توزیع کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با یک شرکت تولیدی در قم قراردادی منعقد کردیم و از ۲۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۴ تیرماه، دو میلیون ماسک وارد خوزستان کردیم. در وضعیت قرمز خوزستان پس از عید فطر نیز با همکاری بسیج اصناف کشور، یک میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک دیگر وارد خوزستان شد.

نماینده انجمن داروسازان خوزستان تصریح کرد: هفته گذشته نیز در حال هماهنگی انعقاد قرارداد و وارد کردن ماسک‌های استاندارد و با قیمت مناسب به خوزستان بودم که به من اطلاع دادند دست نگهدارم زیرا در خوزستان تغییراتی صورت گرفته است، در نتیجه با دست خالی برگشتم.

عبدالحسین پور با اشاره به راه‌اندازی واحد تولیدکننده ماسک در خوزستان گفت: راه‌اندازی خط تولید ماسک در خوزستان و توزیع با قیمت ۱۴۰۰ تومان جای خوشحالی دارد اما با توجه به ظرفیت تولید این کارخانه، میزان تولید ماسک ۱۴۰۰ تومانی کم است. سازمان صمت و کسانی که این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، باید اجازه می‌دادند ما سیستم توزیع را ادامه دهیم و به موازات این کار، ماسک ۱۴۰۰ تومانی را توزیع می‌کردند و سپس گسترش می‌دادند و اگر توزیع ماسک به اندازه کافی می‌رسید پس از آن ما را محدود می‌کردند؛ این تصمیم غیرکارشناسی بوده است.

وی تصریح کرد: باید اجازه دهند ماسک‌های موجود در داروخانه‌ها در کنار ماسک‌های دولتی عرضه شود. این کار باید تا زمانی انجام شود که میزان تولید ماسک‌های ۱۴۰۰ تومانی به اندازه کافی برسد. 

نماینده انجمن داروسازان خوزستان ادامه داد: انجمن داروسازان خوزستان بدنه کارشناسی قوی دارد و آمادگی دارد نظرات کارشناسی و تجارب خود را در موارد مورد نیاز ارائه دهد.

وی بیان کرد: ماسک‌هایی که در دکه‌ها، سوپر مارکت‌ها و مکان‌های دیگر توزیع می‌شوند غیراستاندارد هستند. ماسک وسیله سلامت‌محور است و باید از توزیع ماسک‌های غیراستاندارد جلوگیری شود. اکنون همه توجه‌ها به داروخانه‌ها است که ماسک را به جای ۱۴۰۰ تومان با قیمت ۱۶۰۰ تومان عرضه می‌کنند در حالی که در مجاورت داروخانه، مغازه‌ها نیز ماسک توزیع می‌کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: روز شنبه ۱۰۰ هزار ماسک با قیمت یک هزار تومان برای مصرف‌کننده در محلات حاشیه ای توزیع می شود.

به گزارش ایسنا، شهاب رزمی مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان نیز در ادامه در این باره اظهار کرد: با وجود اتخاذ تصمیم توزیع ماسک ۱۴۰۰ تومانی در سطح استان، طبق دستور استاندار خوزستان مانع ورود و توزیع ماسک نشدیم و داروخانه‌ها و انجمن داروسازان خوزستان می‌توانند ماسک‌هایی که با فاکتور با تاریخ قبل از این تصمیم، خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند.

وی افزود: با این حال، داروخانه‌ها حق ندارند ماسک‌هایی که با نرخ ۱۲۰۰ تومان خریداری کرده‌اند را با قیمت بالاتر از ۱۴۰۰ تومان عرضه کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید