امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

این علائم نشانه "نارسایی یا بیماری کلیوی" است

 

 یک متخصص اورولوژی گفت: معمولا ماهیت دردهای کلیوی بسیار شدید است و در این فاصله، گاهی درد آرام می‌گیرد و از بین می‌رود بنابراین در صورت بروز چنین حالاتی باید بیمار هر چه سریع تر به پزشک کند تا عامل درد کلیوی برطرف شود.

 

دکتر محسن سرکاریان در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره نشانه‌های بیماری‌های کلیوی اظهار کرد: هر درد پهلو به منزله سنگ کلیه نیست اما یکی از شایع‌ترین نشانه‌ها و علل مراجعه بیمار به مراکز درمانی است.

 

 وی افزود: معمولا دردهای پهلویی که با تغییر وضعیت بدن یعنی با ایستادن و نشستن تغییر می‌کنند منشا کلیوی ندارند؛ دردهای دارای منشاء کلیوی معمولا علاوه بر درد ناحیه پهلو با علائم دیگری مانند تهوع و استفراغ همراه هستند.

 

این متخصص اورولوژی گفت: معمولا ماهیت دردهای کلیوی بسیار شدید است و در این فاصله، گاهی درد آرام می‌گیرد و از بین می‌رود بنابراین در صورت بروز چنین حالاتی باید بیمار هر چه سریع تر به پزشک کند تا عامل درد کلیوی برطرف شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در مجموع، دردهای آرامی که تنها با تغییر وضعیت بدن تغییر می‌کنند معمولا ناشی از گرفتگی عضلات یا مشکلات کمر هستند.

 

وی بیان کرد: بیماران دارای سابقه عمل جراحی یا بیماری کلیوی به ویژه افراد دارای یک کلیه باید نسبت به حجم و تغییر رنگ ادرار، سوزش و تکرر ادرار بسیار حساس باشند و برای بررسی بیشتر به پزشکان مراجعه کنند تا به دلیل این علائم، کلیه سالم نیز در معرض خطر قرار نگیرد.

 

سرکاریان گفت: هر گونه تغییر در روند طبیعی ادرار کردن برای بیماران دارای سابقه کلیوی به ویژه با پیوند کلیه، زنگ خطر است‎؛ این بیماران بدانند هر گونه تغییر در محل کلیه پیوندی یا تغییر در رنگ و حجم ادرار به ویژه کاهش حجم ادرار، نیازمند مراجعه به پزشک است و نباید نسبت به این علائم اهمال شود.

 

وی افزود: عامل انسداد ادرار در این بیماران باید سریعا برطرف شود تا کلیه به روند طبیعی تصفیه خون برگردد و کار به دیالیز نکشد‎؛ اگر این بیماران در کمتر از ۲۴ ساعت برای درمان مراجعه کنند در اکثر موارد با روش‌های مختلف جراحی و دارو می‌توان قبل از نیاز به دیالیز مشکل را برطرف کرد و کلیه به مدار تصفیه برمی‌گردد.

 

این متخصص اورولوژی بیان کرد: همیشه پیشگیری بر درمان مقدم است بنابراین اگر علائم اولیه در سیستم ادرار به ویژه در افراد دارای سابقه جراحی یا بیماری کلیوی جدی گرفته شود‏، بار سلامتی بیشتر حفظ می شود.

موارد بسیاری داشتیم که تغییر رنگ ادرار‏ در مراحل اولیه بیماری رخ داده و این علائم مورد توجه قرار نگرفته و تصور کرده‌اند با مصرف مایعات مشکل رفع می‌شود در حالی که فرد به تومور مثانه مبتلا بوده است و در مراحل پیشرفت بیماری مراجعه کرده‌اند که در این شرایط حتی اگر بتوانیم کارهایی انجام دهیم باید کارهای بیشتر و سنگین‌تری برای برگشت سلامتی انجام شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید