امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

چه عواملی باعث دیسک کمر می شود؟
 
 سلامت شایع‌ترین بیماری ‌در مورد دیسک کمر بیرون زدگی دیسک است.

 یک متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات، گفت: ژنتیک یکی از مهم ترین عوامل بیرون زدگی دیسک است، سبک زندگی ناسالم، بلند کردن اجسام سنگین به طور مرتب، خم شدن های مکرر ایستادن های ظولانی مدت و بی تحرکی و چاقی نیز زمینه ساز بیرون زدگی دیسک کمر هستند.

 مهدی شفیعی با بیان اینکه ستون فقرات عملکردهای متعددی در بدن دارد و از نخاع محافظت می کند، اظهار کرد: در واقع ستون فقرات ساختاری حیاتی در بدن انسان است که از یک طرف وزن سر و گردن را تحمل می کند و از طرف دیگر در انتهای بدن با لگن در تماس است و حرکات اندام تحتانی را مدیریت می کند.

 وی با بیان اینکه شایع ترین بیماری در مورد دیسک کمر بیرون زدگی دیسک است، افزود: با افزایش سن به تدریج ساختار دیسک دچار تغییر می شود، سن شایع بیرون زدگی دیسک کمر دهه سوم و چهارم زندگی است و در بین زنان و مردان به یک نسبت دیده می شود.

 

نقش ژنتیک در بیرون زدگی دیسک

این متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات با بیان اینکه یکی از مهم ترین عوامل بیرون زدگی دیسک ژنتیک است که نقش ثابت شده ای دارد، ادامه داد: همچنین سبک زندگی ناسالم، بلند کردن اجسام سنگین به طور مرتب، خم شدن های مکرر ایستادن های طولانی مدت و بی تحرکی زمینه ساز بیرون زدگی دیسک کمر است.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که عضلات ستون فقرات آنها ضعیف است، اشخاصی که ورزش نمی کنند و افراد چاق در معرض دیسک کمر هستند.

شفیعی با بیان اینکه دیسک از دو جزء اصلی دیسک طبیعی که لایه محکم فیبری در اطراف دارد و لایه ای در قسمت مرکزی که حالت مایع تری دارد، تشکیل شده است، افزود: اگر به قسمت مرکزی دیسک فشار وارد شود، قسمت خارجی را پاره کرده و با وارد شدن به کانال نخاعی به عصب ها فشار می آورد.

 

خطر پارگی دیسک کمر

وی درباره پاره شدن دیسک تصریح کرد: هر فردی در طول زندگی با ضربه های مکرری برخورد می کند، علاوه بر این خم شدن ها، ایستادن های طولانی مدت، بلند کردن اجسام سنگین، پریدن و دویدن ها به دیسک ضربه می زند؛ در اکثر مواقع اثرات تجمعی روی همدیگر جمع شده و یکدفعه با حرکت ناگهانی، ضربه نهایی را زده و در نتیجه دیسک پاره می شود.

شفیعی با بیان اینکه اگر دیسک به سمت کانال نخاعی بیرون زدگی پیدا کند اندازه آن می تواند به ساختارها و ریشه های عصبی و کانال نخاعی فشار وارد کند، افزود: در این مرحله اوضاع خطرناک بوده و بیمار نیازمند درمان جدی است، در این شرایط علاوه بر کمر ، درد به سمت اندام تحتانی و پا پیش می رود و معمولا بیمار از کمر، پشت پا، باسن و پشت ساق پا احساس درد خواهد داشت.

وی ادامه داد: این درد با حرکت کردن، ایستادن و راه رفتن تشدید می شود. مرحله بعدی خطرناک تر بوده و علاوه بر درد، علایم عصبی دیگری ایجاد می شود و بیمار احساس می کند پای او قدرت کافی ندارد و در مراحل حادتر بی اختیاری ادرار را داشته و حتی ممکن است بعضی از بیماران فلج شوند.

 

عصب سیاتیک و دردهای تیر کشنده اندام تحتانی

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان درمورد عصب سیاتیک گفت: شایع ترین علت دردهای سیاتیکی دردهای تیرکشنده اندام تحتانی بیرون زدگی دیسک کمر است.

وی افزود: اغلب بیماران همه دردهای اندام تحتانی را درد سیاتیک می پندارند؛ سمتی که دیسک بیرون زدگی پیدا می کند در کانال نخاعی می تواند به اعصابی که از نخاع خارج می شوند، فشار وارد کند و این اتفاق باعث درد در پا و اندام تحتانی می شود و ممکن است در مسیر اعصاب سیاتیک یا بقیه اندام تحتانی باشد.

شفیعی با بیان اینکه برای بیرون زدگی دیسک پایه درمان طبی است و ۸۵ تا ۹۰ درصد بیمارانی که دچار این بیماری می شوند با انجام معاینه و گرفتن شرح حال توصیه به درمان های طبی می شوند، تصریح کرد: استراحت کردن و استفاده از داروهای ضد التهاب برای بیمار تجویز می شود و اگر بعد از یک مدت پاسخ به درمان نداد بر اساس سن، شغل بیمار و شدت بیرون زدگی دیسک و بروز علائم عصبی اقدام به درمان جراحی می شود.

 

مهم ترین اقدام برای جلوگیری از عود دیسک کمر

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین اقدام برای جلوگیری از عود این بیماری اصلاح سبک زندگی است، گفت: بایستی بیمار با کاهش وزن و اجتناب از ایستادن های طولانی مدت، انجام ورزش های کششی و قدرتی و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین فشار عضلات ستوان فقرات را کم کند و به طور طبیعی رعایت این موارد کمک می کند تا میزان عود این بیماری کم شود.

این متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات، اظهار کرد: بعد از استراحت کامل و سپری شدن دوران حاد و کاهش درد بیمار و نداشتن علائم عصبی سپس انجام ورزش های کششی و پیاده روی آرام روزانه (نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه) بعد از فاز حاد را به بیماران پیشنهاد می کنیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید