امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب خبر/ نوید قائدی: با توجه به شرايط ويژه خوزستان (وضعيت قرمز) مراکز درمانی می‌توانند به‌صورت گسترده موجب انتشار کرونا ويروس باشند؛ لذا لازم است اين مراکز به صورت دایم و دقيق مورد بازرسی قرار گیرند.

در واقع مراکز درمانی دولتی و خصوصی ويترين تمام عيار مبارزه با ويروس منحوس کرونا محسوب می‌شوند که در صورت رعايت دقيق شیوه نامه‌های بهداشتی می‌توانند نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه را ايفا کنند؛ اما به نظر می‌رسد تاکنون اين مراکز نتوانسته باشند چنين نقش مهمي را ايفا کنند. اگرچه تلاش و مجاهدت و حضور همگي کادر درمان کشور به ویژه خوزستان- چه دولتی و خصوصي- در ارایه خدمات به مردم قابل تقدير و ستايش است؛ اما چاره ای نيست که براي بهتر شدن بايد نقدهای منصفانه هم ارایه داد. زيرا در نهايت بازخورد اين نقدها می‌تواند فشار واردشده بر اين قشر زحمتکش را کاهش دهد.

مطب پزشکان و مراکز پاراکلينيکي ازجمله محل‌های شلوغ و پرترددي است که گاهي مراجعان ساعت‌ها در انتظار می‌نشینند تا نوبت به خدمات‌دهی آنان فرارسد؛ اين در حالي است که احتمال حضور افراد مبتلابه ويروس کرونا در اين محل‌ها بسيار زياد و دور از انتظار نيست.

رعايت شیوه نامه‌های بهداشتي ازجمله پذيرش هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بيماران که متناسب با فضا و زمان مراکز درماني باشد بسيار اهميت دارد. بايد در اين مراکز حداقل امکانات بهداشتي مثلاً اسپري ضدعفونی‌کننده دست و تب‌سنج ليزري برای سنجش مراجعان و حتي ارایه ماسک براي افراد کم توجه (حتي با اخذ هزينه) مهيا باشد.

بايد با ايجاد علايم و رهنمودهاي متوليان مراکز، حداقل فواصل نشيمن مراجعان مشخص و در صورت رعايت نشدن تذکر داده شود.

درروش نوبت‌دهی حضوري و بی‌ضابطه بايد ساماندهي لازم صورت پذيرد تا با اعطاي نوبت‌دهی غير حضوري يا الکترونيکي در راس ساعت مقرر پزشک و بيمار در مطلب و مرکز حاضر باشند تا از تجمع‌های غير ضروری که قابل رفع است جلوگيري شود.

برای مثال: حضور در داروخانه‌ها بسيار پرتجمع است و ساماندهي لازم در بیشتر داروخانه‌ها و مراکز اسکن و آزمایشگاه‌ها و ... برای رعايت و هدايت فاصله اجتماعي انجام ‌نشده است. سيستم هاي تهويه و پالايش هوا در بیشتر مراکز ذکرشده مناسب نيست و اين موضوع به راحتي قابل تشخيص است.

از مسوولان خوزستان و متوليان شهرستان‌هاي استان انتظار می‌رود با توجه به شرايط ويژه پیش‌آمده، من‌بعد بر مراکز درماني- که حتما احتمال سرايت کرونا ويروس در آن‌ها بيشتر از نقاط ديگر است- نظارت جدي و مستمري داشته باشند. همچنين مي توانند از نظارت‌های مردمي هم بهره گيرند. می‌توان سامانه‌ای را طراحي کرد تا مردم از مراکز بی‌ملاحظه عکس و مستند تهيه و ارسال کنند.

متاسفانه بازديد هاي حضوري از مطب بیشتر پزشکان در تمامي رده ها در محله هاي مختلف نشان مي دهد حداقل انتظارها برآورده نمي شود.

برای مثال: رعايت فاصله اجتماعي و نحوه نوبت دهي و حتي نحوه دريافت حق الزحمه(بعضي پزشکان هنوز دستگاه کارتخوان ندارند) مناسب نيست. اداره نظارت بر امور درمان در خوزستان به ویژه شهر اهواز بايد در اين شرايط بيشتر فعال باشد و به وظايف ذاتي خود عمل کند؛ اما بررسي در سايت دانشگاه علوم پزشکي نشان مي دهد اين تعداد کم کارشناس نمي توانند به طور جامع مراکز به ویژه مطب ها و مراکز پارکلينيکي را بازرسي کنند و اقدام عاجل داشته باشند که بايد چاره انديشي شود. اگرچه در کل به نظر مي رسد در  تمام ايام سال در خوزستان حقوق بيماران در نظر گرفته نمي شود.

نويد قائدی/ ۱۰ آبان ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید