نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
فرهنگ رانندگی وضع چندان مطلوبی ندارد. پخش کلیپ های آموزشی که تأثیرگذار بودند از صدا و سیما متوقف شده و سایر رسانه ها نیز کمتر به این موضوع پرداخته اند.
به گزارش حبیب خبر، سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل در یادداشتی با عنوان (حمل و نقل جاده ای؛ فرصت ها، چالش ها و تهدیدها) نوشته است: "بدون شک حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه ی هر کشور بوده و در کشورهای توسعه یافته این شاخص سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. در کشور ما این سهم 9 درصد و در اتحادیه اروپا 25 درصد است.
همان گونه که به اعتقاد کارشناسان توسعه ی اقتصادی هر کشور باید متوازن و مناسب با توسعه ی سیاسی و فرهنگی باشد؛ سیستم حمل و نقل نیز می باید به صورت متوازن در همه ی بخش ها توسعه یابد و عدم توسعه ی متوازن بسیار چالش برانگیز و خطرناک خواهد بود.
هر سیستم حمل و نقلی شامل سه رکن اصلی وسیله نقلیه، سازه حمل و نقل و قوانین و مقررات حمل و نقل است و همان گونه که گفته شد تمام این ارکان می باید متوازن و متناسب با یکدیگر توسعه یابند. برای توسعه ی این ارکان در کشور اقدامات بسیار مفیدی انجام گرفته و وضعیت جاده ها، خودروها و فرهنگ رانندگی نسبت به سال های گذشته ارتقا یافته ولی این ارتقا کافی نبوده و متأسفانه باید اذعان کرد این توسعه بسیار ناهماهنگ انجام شده و در هر دوره، توسعه ی یکی بر دیگری اولویت و ترجیح داشته است.
در دهه ی هفتاد، خودروهای به روز و نو وارد بازار شده ولی وضعیت جاده ها بهبود پیدا نکرد؛ در نتیجه آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی از 13000 هزار نفر در سال 73 به 24000 در سال 84 رسید. این موضوع زنگ خظر و هشدار را به صدا در آورد.
از اوایل دهه ی 80 و پس از ایجاد هماهنگی و همکاری دستگاه های مسؤول و متولی حمل و نقل جاده ای مانند وزارت راه و ترابری، پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و نیز موضوع سهمیه بندی بنزین، که موجب کاهش ترافیک جادهای شد. همچنین بهبود وضعیت جاده ها، ساخت جاده ها و آزادراه های جدید و آموزش مستقیم و غیرمستقیم کلیه کاربران حمل و نقل جاده ای(شامل رانندگان، مسافران و عابران پیاده) این آمار سالانه روند کاهشی داشته است لیکن هنوز فاصله ی زیادی تا وضعیت بهینه داریم.
در سال های اخیر روند نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای به دلیل کاهش تولید انواع خودرو داخلی و نیز ممنوع بودن واردات خودروهای خارجی کند شده است. خودروهای داخلی علاوه بر کاهش تولید با فنآوری های به روز تولید نمی شوند ولی همین خودروها نیز افزایش قیمت داشته اند. ضمن این که در صورت ورود خودروهای خارجی به دلیل افزایش نرخ ارز، بیشتر مردم توانایی خرید نخواهندداشت که این موضوع سبب استهلاک و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل شده و چنانچه ادامه یابد بدون شک به زودی شاهد افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی خواهیم بود.
فرهنگ رانندگی نیز وضع چندان مطلوبی ندارد. پخش کلیپ های آموزشی که تأثیرگذار بودند از صدا و سیما متوقف شده و سایر رسانه ها نیز کمتر به این موضوع پرداخته اند.
غیر از مقوله ی ایمنی، چالش های دیگری نیز در موضوع حمل و نقل وجود دارد که باید برای رفع آنها کوشید و این تلاش ها برای توسعه ی حمل و نقل در خوزستان باید به صورت افزون تری صورت گیرد.
خوزستان دارای دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه، 7 بندر فعال، صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و سیمان بوده و یکی از قطب های تولید محصولات راهبردی کشاورزی مانند گندم، ذرت، چغندرقند، سویا و نیشکر است.
در زمینه ی مسافر نیز استان ما سالانه پذیرای گردشگران در قالب مسافر یا کاروان های راهیان نور است. لذا همان گونه که عنوان شد برای توسعهی پایدار حمل و نقل در استان باید کوشش بسیاری کرد.
تلاش نگارنده پرداختن ریز و جزیی به این فرصت ها، چالش ها و تهدیدهاست. ارایه هر گونه نظر و پیشنهاد موجب خرسندی و استفاده در ادامه ارایه مطالب خواهد بود."
سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ارسال نظر به عنوان مهمان