امروز:
دوشنبه - 17 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 فرهنگ رانندگی وضع چندان مطلوبی ندارد. پخش کلیپ­ های آموزشی که تأثیرگذار بودند از صدا و سیما متوقف شده و سایر رسانه­ ها نیز کمتر به این موضوع پرداخته­ اند.

به گزارش حبیب خبر، سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل در یادداشتی با عنوان (حمل و نقل جاده­ ای؛ فرصت­ ها، چالش ­ها و تهدید­ها) نوشته است: "بدون شک حمل و نقل یکی از شاخص ­های مهم توسعه ­ی هر کشور بوده و در کشورهای توسعه یافته این شاخص سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده ­است. در کشور ما این سهم 9 درصد و در اتحادیه اروپا 25 درصد است.

 همان گونه که به اعتقاد کارشناسان توسعه­ ی اقتصادی هر کشور باید متوازن و مناسب با توسعه­ ی سیاسی و فرهنگی باشد؛ سیستم حمل و نقل نیز می ­باید به صورت متوازن در همه­ ی بخش­ ها توسعه یابد و عدم توسعه­ ی متوازن بسیار چالش برانگیز و خطرناک خواهد بود.

 هر سیستم حمل و نقلی شامل سه رکن اصلی وسیله نقلیه، سازه حمل و نقل و قوانین و مقررات حمل و نقل است و همان گونه که گفته شد تمام این ارکان می­ باید متوازن و متناسب با یکدیگر توسعه یابند. برای توسعه­ ی این ارکان در کشور اقدامات بسیار مفیدی انجام گرفته­ و وضعیت جاده ­ها، خودروها و فرهنگ رانندگی نسبت به سال­ های گذشته ارتقا یافته­ ولی این ارتقا کافی نبوده و متأسفانه باید اذعان کرد این توسعه بسیار ناهماهنگ انجام شده و در هر دوره، توسعه­ ی یکی بر دیگری اولویت و ترجیح داشته ­است.

در دهه­ ی هفتاد، خودروهای به روز و نو وارد بازار شده ولی وضعیت جاده ­ها بهبود پیدا نکرد؛ در نتیجه آمار کشته­ شدگان تصادفات رانندگی از 13000 هزار نفر در سال 73 به 24000 در سال 84 رسید. این موضوع زنگ خظر و هشدار را به صدا در آورد.

 از اوایل دهه­ ی 80 و پس از ایجاد هماهنگی و همکاری دستگاه ­های مسؤول و متولی حمل و نقل جاده­ ای مانند وزارت راه و ترابری، پلیس ­راه، هلال احمر، اورژانس و نیز موضوع سهمیه بندی بنزین، که موجب کاهش ترافیک جاده­ای شد. همچنین بهبود وضعیت جاده­ ها، ساخت جاده­ ها و آزادراه ­های جدید و آموزش مستقیم و غیرمستقیم کلیه کاربران حمل و نقل جاده­ ای(شامل رانندگان، مسافران و عابران پیاده) این آمار سالانه روند کاهشی داشته ­است لیکن هنوز فاصله­ ی زیادی تا وضعیت بهینه داریم.

در سال ­های اخیر روند نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ­ای به دلیل کاهش تولید انواع خودرو داخلی و نیز ممنوع بودن واردات خودروهای خارجی کند شده است. خودروهای داخلی علاوه بر کاهش تولید با فن­آوری­ های به روز تولید نمی­ شوند ولی همین خودروها نیز افزایش قیمت داشته ­اند. ضمن این که در صورت ورود خودروهای خارجی به دلیل افزایش نرخ ارز، بیشتر مردم توانایی خرید نخواهندداشت که این موضوع سبب استهلاک و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل شده و چنانچه ادامه یابد بدون شک به زودی شاهد افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی خواهیم بود.

فرهنگ رانندگی نیز وضع چندان مطلوبی ندارد. پخش کلیپ­ های آموزشی که تأثیرگذار بودند از صدا و سیما متوقف شده و سایر رسانه­ ها نیز کمتر به این موضوع پرداخته­ اند.

غیر از مقوله­ ی ایمنی، چالش­ های دیگری نیز در موضوع حمل و نقل وجود دارد که ­باید برای رفع آنها کوشید و این تلاش­ ها برای توسعه­ ی حمل و نقل در خوزستان باید به صورت افزون تری صورت گیرد.

خوزستان دارای دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه، 7 بندر فعال، صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و سیمان بوده و یکی از قطب ­های تولید محصولات راهبردی کشاورزی مانند گندم، ذرت، چغندرقند، سویا و نیشکر است.

در زمینه­ ی مسافر نیز استان ما سالانه پذیرای گردشگران در قالب مسافر یا کاروان ­های راهیان نور است. لذا همان گونه که عنوان شد برای توسعه­ی پایدار حمل و نقل در استان باید کوشش بسیاری کرد.

تلاش نگارنده پرداختن ریز و جزیی به این فرصت ­ها، چالش ­ها و تهدیدهاست. ارایه هر گونه نظر و پیشنهاد موجب خرسندی و استفاده در ادامه ارایه مطالب خواهد بود."

سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید