امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

چه کسانی از انحصار واردات خودرو سود به جیب می‌زنند؟
 
گروه اقتصادی: بازار خودرو به بهانه تعویق واردات خودرو هر روز شاهد افزایش قیمت است و خریداران اصلی محصولات مختلف را در بازار خودرو دچار سردرگمی کرده است.
 
درنهایت بعد از حدود پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، نخستین محموله خودرو‌های وارداتی، وارد آب‌های سرزمینی ایران شد وپس از پهلوگیری در بندرلنگه، ۲۲ دستگاه خودروی وارداتی تخلیه شد! به گزارش اقتصاد ۲۴ ، این محموله خودرو ۲۲ عددی، شامل شش نمونه از محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که در محوطه بندرلنگه تخلیه شدند و به زودی برای عرضه وارد بورس کالا می‌شوند.
 
به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نمونه خودرو‌های وارداتی دی ماه از طریق بورس عرضه می‌شود، اعلام کرد که دولت برای کاهش قیمت خودرو، به دنبال عرضه بیشتر است.
 
به گفته منوچهر منطقی، قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی در بورس بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود، اگرچه در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودرو‌ها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شود. حالا با واردات ۲۲ دستگاه خودرو چقدر می‌توان بازار گران خودرو را سامان داد؟؛ این سوالی است که معامله‌گران اصلی در این بازار را با ابهام مواجه کرده است.
 
در این باره نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در گفت و گو با اقتصاد ۲۴ گفت: واردات محدود و قیمت گذاری در بورس کالا آن هم برای چند دستگاه خودرو چطور می‌تواند بر آشفتگی بازار خودرو تأثیر داشته باشد؟! اسد کرمی گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو سلیقه‌ای شده و مشتریان همچنان به دنبال تثبیت قیمت‌ها هستند در حالی که با توجه به کاهش عرضه خودرو به بازار انتظار کاهش و حتی تثبیت قیمت محصولات در بازار بی فایده است.
 
او افزود: در سال جاری وعده واردات خودرو هر روز به دلایل مختلف به تعویق افتاد و عده‌ای که به دنبال کسب سود از این جریان سازی بودند در بازار خودرو چنان تنش قیمتی به بهانه عدم واردات خودرو ایجاد کردند که خودرو‌های تولید داخل هم تحت تأثیر قرار داده و رشد عجیب قیمتی را در پیش گرفته و قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: بار‌ها تأکید شده که واردات چند دستگاه خودرو نمی‌تواند بر قیمت بازار خودرو در کشور تأثیرگذار باشد و این‌ها همه بهانه برای واردات محدود و انحصاری است.
 
کرمی با تأکید بر اینکه دولت با محدودسازی در واردات و انحصار در تعیین شرکت‌های وارداتی نمی‌تواند بازار را آرام کند، گفت: اگر دولت قصد بازگشت آرامش به قیمت‌ها را دارد در مرحله نخست باید تولید و عرضه خودرو را افزایش دهد و در مرحله بعد باید انحصار در واردات خودرو حذف و آزادسازی واقعی به واردات خودرو برگردانده شود. این فعال بازار خودرو ادامه داد: زمانی که واردات خودرو محدود و انحصاری باشد هیچ گاه نمی‌تواند بازار را رقابتی کند از این رو محدودسازی در واردات تنها برای عده‌ای سودآور می‌شود و این زنگ خطر جدیدی در بازار خودرو است.
 
به گفته کرمی، خریداران اصلی عمدتاً به دنبال خودرو‌های تولید داخل و پُر تیراژ به دلیل ارزانی هستند و واردات خودرو‌ها نمی‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت خودرو‌های موجود در بازار داشته باشد؛ پس قطعاً معامله‌گران در واردات و عرضه محدود خودرو‌های وارداتی به بورس کالا از جنس خریداران اصلی و واقعی بازار خودرو نیستند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید