امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

جدال سرخ‌پوشان در هنگامه آتش و زندگی

 هفتم مهرماه روز بزرگداشت ناجیان سرخ‌پوشی است که به دل آتش می‌زنند تا به هم‌نوعان خود کمک کنند.

 روز هفتم مهر ماه به یاد شهدای آتش نشانی که در دوران جنگ تحمیلی در حین عملیات خاموش کردن آتش سوزی پالایشگاه آبادان در روز هفتم مهرماه سال ۵۹ در بمباران دولت بعثی عراق شهید شدند به نام روز آتش‌نشان نامگذاری شده است و در این روز از زحمات آتش‌نشانان قدردانی می‌شود.

شغل آتش‌نشانی آمیخته با عشق و علاقه است و پرداختن به این حرفه بدون عشق و علاقه ، ممکن نیست، به رغم سختی و شرایط خطرآفرین این کار تنها در سال ۹۷ بعد از گذشت ۲۰ سال از پیگیری و بررسی این شغل در شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفت.

درمعرض هرگونه خطری هستیم

محمد حسن زاده آتش نشان ۳۸ ساله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز است که ۱۰ است در این حرفه مشغول به کار است. وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در حین انجام عملیات در معرض خطرات گوناگون هستیم و در بسیاری موارد دچار صدمه و آسیبهای زیادی میشویم و حتی در برخی موارد یک حادثه ممکن است منجر به قطع عضو آتش نشان و یا مرگ او شود.

حسن زاده با اشاره به علت انتخاب این شغل سخت و خطرناک بیان کرد: من در دوران سربازی در بخش آتش نشانی فعال بودم و با این کار آشنا شدم و در کنار این آشنایی علاقه ای که به این حرفه داشتم باعث شد وارد این شغل شوم.

وی گفت: خصوصیات اخلاقی من از جمله علاقه به کارهای هیجانی نیز باعث شد که این شغل را انتخاب کنم.

این آتش نشان ادامه داد: خطرات مختلفی یک آتش نشان را تهدید می کند، از خطرات زیست محیطی گرفته تا برق گرفتگی و خطرات فراوان دیگری که باید برای مقابله با آنها آموزش لازم را فرا بگیریم و آمادگی داشته باشیم.

وی گفت: در برخی موارد در حین انجام عملیات دچار ترس می شویم اما این ترس بازدارنده نیست بلکه باعث می شود تا با احتیاط بیشتری عملیات نجات را انجام دهیم.

حسن زاده با اشاره به نوع حوادثی که در اهواز رخ می دهد ادامه داد: حوادث این منطقه فصلی است، مثلا در زمستان انفجار گاز و مشکلات گازگرفتگی، در تابستان آتش سوزی به دلیل نوسانات برق و یا در فصل بهار آتش سوزی در فضاهای سبز بیشتر رخ می دهد.

 

خاطرات تلخ و شیرین یک آتش نشان

این آتش نشان با بیان اینکه خاطرات یک آتش نشان بسیار زیاد است و هیچ گاه از ذهن او پاک نمی شود بیان کرد: یکی از خاطرات من که تلخی حادثه را شیرین کرد دریک حادثه آتش سوزی خانه ای در اهواز بود که برای اطفاء با سه خودرو به محل اعزام شدیم ، صاحب خانه فریاد زد که من درخواست یک خودرو را دادم چرا سه خودرو فرستادید، من هزینه ۲ خودروی دیگر را نمی دهم که به وی توضیح دادیم کار ماخدماتی است و هزینه ای دریافت نمی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از خاطرات تلخ خود در عملیات هایی که داشته است افزود: پارسال در حادثه ریزش کوه منطقه منبع آب اهواز که خانه برخی از اهالی این منطقه تخریب شد یک دختر بچه بر اثر اصابت تیرچه به سرش جان خود را از دست داده بود و ما تلاش زیادی برای احیا و نجات وی کردیم اما فایده ای نداشت که این حادثه تلخ در ذهن من ثبت شده است.

وی با اشاره به خاطره تلخ دیگری که دریک عملیات امداد و نجات در ذهن او باقی مانده بود ادامه داد: در حادثه  سقوط ۲ کارگر در فاضلاب بیمارستان سینا اهواز، در یک ماه اخیر۲ نفر را زنده خارج کردیم اما یکی از کارگران شب جان خود را از دست داد و این حادثه نیز برای من بسیار ناراحت کننده بود.

تجهیزات و ماشین‌آلات مهم ترین دغدغه آتش نشانان

این آتش نشان درادامه افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آتش نشانان داشتن تجهیزات مناسب و ماشین آلات است ، دراین منطقه با توجه به فراوانی حوادث نیاز به تجهیزات داریم.

حسن زاده ادامه داد: در چند روز اخیر پیگیری های خوبی برای تامین ماشین آلات و تجهیزت انجام گرفته است و امیدواریم نیاز سازمان آتش نشانی اهواز برای خدمات رسانی بهتر به مردم تامین شود.

علاقه راز ماندگاری در شغل آتش نشانی 

آتش نشان دیگری از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به نام" حسین حسونی زاده" با ۳۹ سال سن و ۱۰ سال سابقه کار با خبرنگار ایرنا در خصوص شغل و خاطرات خود سخن می گوید.

وی گفت: پیش از این در سازمان اتوبوسرانی اهواز کار می کردم که با توجه به علاقه ای که به این شغل داشتم به آتش نشانی ملحق شدم.

حسونی زاده ادامه داد: در روزهای اول کاریم در انجام برخی عملیات دچار ترس می شدم اما علاقه ای که به این شغل دارم بر ترس من غلبه کرده است هر چند گاهی از دیدن برخی حوادث دلخراش شوک‌زده  و غمگین می شوم.

وی گفت: اگر به این کار علاقه نداشته باشیم با دیدن صحنه های دلخراش و ناراحت کننده شغل خود را ترک می کنیم.

این آتش‌نشان افزود: در هر شرایطی حتی با به خطر افتادن جان خود تلاش داریم که کار خود را انجام دهیم و هم وطن خود را از حادثه نجات دهیم.

ثبت لحظات سخت در زندگی یک آتش نشان

حسونی زاده با بیان یکی از خاطرات خود افزود: چند روز پیش که یک خانم قصد خودکشی در اهواز را داشت و باید تشک نجات را برای نجات جانی وی باد و پهن می کردیم اما اینقدر از اقدام این خانم دچار شوک شده بودم که با وجود اینکه همکارم بارها من را صدا کرد متوجه نشدم که فن را برای باد کردن تشک آماده کنم بعد از چند لحظه به خودم آمدم.

وی از خاطره تلخ یکی دیگر از عملیات های خود می گوید: چند ماه پیش به حادثه سوختن یک خانه رفتم که در زمان اطفاء حریق فضا تاریک و پر از دود بود و هیچ چیز قابل دیدن نبود بارها در خانه تردد داشتم و مدام پای من به یک چیزی برخورد میکرد که بعد از اینکه فضا روشن شد جسد سوخته یک فرد را زیر پای خود دیدم.

این آتش نشان ادامه داد: تا ۲ ماه حال روحی و روانی من بسیار بد بود و در خوردن و آشامیدن دچار مشکل شدم که زیر نظر پزشک اعصاب و روان تلاش دارم با این حادثه کنار بیایم.

وی با اشاره به اینکه یک آتش نشان در معرض مشکلات روحی و جسمی فراوان است ادامه داد: این شغل استرس کاری و فشار روانی و جسمی زیادی را به آتش نشان وارد می کند و شب های زیادی را به دلیل فشار روانی و درد جسمانی نمی توانیم بخوابیم.

حسونی زاده ادامه داد: یکی از دغدغه ها ما به روز نبودن تجهیزات است اگر تجهیزات به روز باشد به آتش نشان برای انجام بهتر عملیات نجات کمک می شود.

کمبود نیرو و خودرو در سازمان آتش نشانی اهواز 

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: در حال حاضر سازمان آتش نشانی اهواز با کمبود نیرو و خودروهای آتش نشان مواجه است ، تلاش زیادی برای تامین تجهیزات و خودرو در حال انجام است و مسئولان قول های مساعد برای تامین این کمبودها داده اند.

ابراهیم قنبری ادامه داد: یکی از وسایل مورد نیاز آتش نشانان نردبان ۵۴ متری برای عملیات در اماکن دارای ارتفاع است و با توجه به ساخت و ساز ساختمان های بلند در شهر سازمان آتش نشانی به این نردبان نیاز دارد.

وی گفت: این نردبان برای مجتمع های ۱۰ طبقه به بالا قابل استفاده است و در تلاش برای تامین این نردبان هستیم.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه زمان استاندارد جهانی حضور آتش نشانان در محل حادثه بین ۳ تا چهار دقیقه است افزود: در حال حاضر این زمان در اهواز ۴.۵ دقیقه است.

قنبری ادامه داد: عوامل مختلفی همچون ترافیک، یافتن آدرس محل حادثه و مواردی بسیاری دیگری بر رکورد زمان حضور آتش نشانان بر محل حادثه تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ ایستگاه آتش نشانی در اهواز فعال است اظهار داشت: با توجه به جمعیت اهواز تعداد ایستگاه های آتش نشانی باید ۲۲ پایگاه باشد و همین کم بودن تعداد ایستگاه ها و فاصله زیاد بین آن ها نیز بر زمان حضور آتش نشان در محل حادثه تاثیر گذار است.

قنبری ادامه داد: طبق استاندارد باید هر پنج کیلومتر در شهر یک ایستگاه آتش نشانی فعال باشد.

گزارشگر : زینب فرحانی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید