امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سگ

در کنار مسائل و دغدغه‌های زیست محیطی کلانشهر اهواز، موضوع سگ‌های بدون صاحب یا ولگرد در سطح شهر، این روزها به یکی دیگر از معضلات این شهر تبدیل شده است.

در نگاه اول وجود این حیوانات سبب بروز مشکلاتی مانند رعب و وحشت در شهر، عدم آسایش مردم و در مواردی حمله و یا حتی شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شود. این‌ها مواردی هستند که اگر تمهیدات لازم و کافی از سوی نهادهای مربوط انجام شود، دیگر شاهد وقوع آن‌ها نخواهیم بود.

سگ‌ها قابلیت بالایی در تولید مثل دارند در نتیجه عدم نظارت در کنترل جمعیت سگ‌ها و اجرا نشدن برنامه‌های کنترلی موجب می‌شود  جمعیت این حیوانات روز به روز افزایش یافته و در نتیجه معضلاتی برای شهروندان داشته باشند.

بعد از اتفاقات حیوان آزاری در سطح کشور و به دنبال آن مطالبات مردمی و نیز نقش موثر فضای مجازی، لایحه ممنوعیت حیوان آزاری مجدد مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری‌های فراوان، نهایی شد که با توجه به شدت و ضعف آن مجازاتی از قبیل جزای نقدی و حتی حبس برای حیوان آزاری در نظر گرفته شد.

در برهه‌ای کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب به وسیله اسلحه گرم، به شدت مورد اعتراض مردم و گروه‌های مدافع حقوق حیوانات قرار گرفت که در نتیجه در دی‌ماه سال 92 دستورالعملی مبنی بر زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب از سوی سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور صادر شد.

انجمن "حامیان محیط زیست و حیوانات" اهواز از پنج سال پیش کار خود را با هفت توله که از آتش‌نشانی تحویل گرفته بود، آغاز کرد. این مرکز مردم نهاد را دوستداران و فعالان محیط زیست و حامی حقوق حیوانات راه‌اندازی و اداره می‌کنند؛ بطور کلی فعالیت‌های این مجموعه در راستای زنده‌گیری، درمان‌های اولیه، واکسیناسیون، درمان‌های بلندمدت، عقیم‌سازی و نگهداری از سگ‌های آسیب دیده و بدون صاحب است.

اولین سگ معلول این مرکز با نام "مهری" از پناهگاه ماهشهر منتقل شد و مورد درمان قرار گرفت.

هم اکنون تعداد 200 قلاده سگ نژاد دار و محلی در "پناهگاه نیکی اهواز" نگهداری و مراقب می‌شوند که از این تعداد حدود 40 قلاده دارای معلولیت از ناحیه دست، پا و چشم هستند و تعداد زیادی سگ هم به مردم واگذار شده است. عموم مردم در صورت داشتن شرایط نگهداری می‌توانند سرپرستی این حیوانات را به عهده بگیرند.

پناهگاه نیکی اهواز محل استقرار خود را از شیبان شروع و بعد از چند جابجایی، هم اکنون در روستای دامغه کوچک اهواز واقع شده که با پایان قراداد محل سکونت، نگرانی زیادی براي تأمین محلی مناسب برای نگهداری این حیوانات وجود دارد که انتظار می‌رود نهادها و مسئولان مربوط با این مرکز مردمی حداکثر همکاری را داشته باشند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید