امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اندیکا در دسترس نیست!/ صدا به سرزمین هزاره های گمنام خوزستان نمی رسد
 
 
با اینکه به گفته اهالی اندیکا، استاندار فعلی خوزستان تا کنون سفرهای متعددی به این شهرستان داشته و پیگیری های متعددی از سوی وی، فرمانداران، امام جمعه و ... صورت گرفته اما در اندیکا هنوز که هنوز است، صدا به صدا نمی رسد.
 به گزارش حبیب خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، شهرستان اندیکا که حالا با عنوان «محروم ترین شهرستان خوزستان» شناخته می شود قریب به ۱۲ سال است که بخاطر ویژگی ها و ترکیب جمعیتی به از بخش به شهرستان ارتقا یافته اما هنوز با مشکلاتی در اولی ترین زیر ساخت های شهری دست به گریبان است.
 
شاید همین مقدار که سرزمینی در استان محروم و مظلوم خوزستان ملقب به «محروم ترین شهرستان» باشد برای درک میزان رنجی که مردم صبور و نجیب بختیاری آن متحمل می شوند کافی باشد اما به راستی، چرا نه صدای محرومیت آنان به جایی می رسد و نه صدایی برای یاری و آبادانی به اندیکا نمی رسد؟ 
 
مشکل اینجاست که علاوه بر سنگینی گوش برخی مسئولان و ناتوانی آنان در مدیریت جهادی و حرکت انقلابی که باعث می شود در حل هر معضل کوچک و بزرگی رکورد طولانی ترین و بحران آفرین ترین مدل مدیریت را به نام خود کرده و با حل نکردن مشکلات مردم، موجبات نارضایتی و واکنش آنان را به وجود بیاورند؛ علاوه بر همه ی این ها، سال هاست صدای مردم اندیکا به بیرون از کوه های سر به فلک کشیده اش نمی رسد و البته صدایی هم به مردم خونگرم اندیکا...
 
تازه شهری به نام اندیکا؛ شهر تاریخی گمنام
 
اندیکا تازه شهری ست که تا قبل از سال ۱۳۸۶به عنوان بخشی از توابع مسجدسلیمان محسوب می شد و در پایان همین سال با توجه به ویژگی های ممتاز اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی از شهرستان مسجدسلیمان منتزع و در ابتدای سال ۱۳۸۷ از بخش به شهرستان ارتقاء یافت؛ طبق آمارنفوس و مسکن سال ۱۳۹۰این شهرستان دارای ۸۵هزار نفر جمعیت می باشد.که حدود ۵۰هزارنفر از شهروندان آن ساکن و حدود ۳۵هزارنفر دیگردر کمپ های موقت عشایری زندگی می کنند؛ شهری که به واسطه غنای تاریخی ناشناخته مانده، شهر هزاره های گمنام نامیده می شود. 
 
یکی از رنج های کهنه مردمان کوخ نشین اندیکا، عدم دسترسی به زیر ساخت های ارتباطی پایدار و بدون خلل است که چندین سال است در پی وعده درمانی مسئولان، راه به جایی نبرده است و هم‌چنان وضعیت ناپایدار زیرساخت های مخابراتی، اینترنت، آنتن دهی موبایل و شبکه های دیجیتال و آنالوگ از مشکلات لاینحل مردم اندیکا ست؛ به جز دو شهرستان آبژدان و قلعه خواجه که در مرکزیت اندیکا قرار دارند، ۶۰۰ روستای کوچک و بزرگ که روزگاری بزرگترین بخش کشور را تشکیل می دادند و حالا به اسم، شهر شده‌اند، دسترسی پایداری به آنتن تلفن همراه، نت و شبکه های تلویزیونی سیمای ملی ندارند. 
 
به راستی در روزگاری که بسیاری از کارهای ریز و درشت زندگی ماشینی وابسته به تلفن همراه و اینترنت است و برای شهرنشینان ساعتی قطعی آنتن و نت به معنای بریده شدن از جهان پیرامون و بی خبری از عالم هستی است و بالاتر از آن، در زمانی که اکثر فعالیت های اقتصادی، اداری و رسمی نیز نیازمند دسترسی مداوم و پایدار به شبکه تلفن همراه و اینتر نت است، چگونه می توان بازی قطع و وصل مداوم آنتن و شبکه های دیجیتال را تاب آورد؟
 
فرزندانی که بدون «شاد» سواد نخواهند داشت 
 
از سوی دیگر این روزها با وجود میهمان ناخوانده ای به نام کرونا، که دانش آموزان را وابسته به شاد و دانش جویان را روانه کلاس آنلاین کرده است و کودکان و خانواده ها نیز باید برای حفظ سلامت ساعات بیشتری را در چهاردیواری خانه بگذرانند، قطعی مکرر شبکه تلفن همراه و اینترنت، دو چندان آزار دهنده بوده و صد البته، در سیر تحصیل دانش آموزان و دانشجویان اثر منفی بسزایی دارد.
 
در اندیکای محرومی که کرونا نیز به دیدارش آمده، نه مدرسه ها آنچنان تجهیز و آمادگی دارند که پذیرای دانش آموزان باشند و نه تمامی دانش آموزان گوشی هوشمند داشته و نه آنان که به نرم افزار شاد دسترسی دارند، از اینترنت مناسب بهره مند هستند و مجموع این مصائب، تحصیل دانش آموزان را با اما و اگر های فراوانی مواجه کرده است.
 
  یکی از شهروندان اندیکا در پیامی که در رسانه ها و شبکه های مجازی نیز منتشر شد از این مسأله گلایه کرده و می گوید:  «بعلت وضعیت بد و افتضاح اینترنت و حتی آنتن دهی تلفن های همراه در شهرستان اندیکا استان خوزستان که برای دانش آموزان و دانشجویان این شهرستان جهت مشارکت در کلاس های مجازی مشکل بوجود آمده است!
 
مشکل اینترنت دانشجو به استاد دانشگاه مربوط نیست!
 
  این شهروند همچنان نوشته بود: متاسفانه برخی از استادان دانشگاه که درک درستی از وضعیت بد اینترنت در اندیکا ندارند با دانشجویان این شهرستان در فضای مجازی بد برخورد کرده و بیان میکنند که مشکل اینترنت شهر شما به بنده مربوط نیست و در ساعت اعلام شده باید همه آنلاین باشید و امتحان گرفته میشود در غیر این صورت شما با نمره منفی و حذف درس مواجه میشوید.
 
این قضیه خود باعث تضعیف روحیه دانشجویان شهرستان عقب افتاده اندیکا در استان خوزستان شده است. 
 
از استاندار و مدیرکل مخابرات و مدیران دانشگاه ها و نمایندگان مجلس تقاضا داریم هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کنند.» 
 
به در خواست این شهروند گرامی، استاندار خوزستان، مدیر کل مخابرات، مدیران دانشگاه ها، نمایندگان مجلس و شما مخاطبین عزیز را دعوت می کنیم تا گوشه ای از سیر تاریخی معضل زیر ساخت شبکه های ارتباطی اندیکا را مرور نمایید: 
 
مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد
 
۱۲ اردیبهشت ۹۴
شبکه اطلاع رسانی رهیاب، در گزارشی پیرامون مشکل مخابراتی و عدم دسترسی تلفن همراه در شهرستان اندیکا می نویسد:
«مشترک مورد نظر در دسترس نیست»، پرتکرار ترین واژه ای است که شهروندان اندیکایی در طول روز از طریق تلفن در تماس با همشهریان خود میشنوند و وعده های متعدد مسئولین برای حذف این جمله و ارتقاء سطح پوشش مخابراتی این شهرستان تاکنون بی ثمر مانده است.
 
  به گفته ی برخی منابع آگاه،بالای ۵۰ درصد از روستاهای این شهرستان تحت پوشش خدمات مخابراتی نیستند و امکان برقراری ارتباط با دنیای بیرون را ندارند.این روستاها که عمدتا در بخش عشایری چلو قرار دارند،در زمان وقوع حادثه با مشکلات عدیده ای برای اطلاع رسانی روبرو هستند و این موضوع تاکنون باعث حوادث ناگواری شده است.
 
در هفت نقطه از شهرستان اندیکا یعنی کتک، موری، شیمبار، سرباز، صفی خون، مومن آباد، طاهر آباد بعلت نقص فنی،دکل های مخابراتی امکان ارائه خدمات به مردم این مناطق را ندارند و مردم در این مناطق برای اطلاع رسانی از شیوه های قدیمی مانند فرستادن <<قاصد>> استفاده میکنند.
 
مشکلی که استاندار میداند حل آن، دغدغه همه مردم اندیکا ست
 
  ۱۰ مهر ۹۶
منوچهر ورناصری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات آنتن دهی شبکه تلفن همراه در شهرستان اندیکا اظهار کرد: متأسفانه خطوط تلفن همراه در این شهرستان، خیلی قطع و وصل می شوند که برای حل این مشکل بارها گزارشاتی را به نماینده مردم و استاندار خوزستان ارائه دادیم.
 
   ورناصری ادامه داد: با وجود تأکید بسیار استاندار خوزستان، ولی هنوز مشکل آن طور که باید حل نشده است. تا اداره کل مخابرات خوزستان وضعیت را درست نکند و پای کار نیاید بسیاری از مشکلات حل نمی شود. 
 
وی با اشاره به بازدید مستقیم مدیرکل مخابرات از شهرستان گفت: شخصا بارها مراجعه حضوری به این اداره کل، واحد ارتباطات سیار و اداره کل ارتباطات و فناوری خوزستان داشتم؛ نامه نگاری ها و پیگیری های همسو نیز انجام شده ولی هیچ کدام برای رفع مشکلات اثربخش نبود.
 
  فرماندار اندیکا گفت: مسئولان مخابرات خوزستان فقط با ابلاغ نامه اعلام می کنند که مشکل حل شده در حالی که هنوز در زمینه مخابرات مشکلات زیادی داریم.
 
ورناصری عنوان کرد: وقتی این شهرستان مناطق کوهستانی و عشایری بسیاری دارد، موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد ولی متأسفانه مخابرات آن طور که باید کار کرده و مشکلات را حل کند، اصلا ورود نداشته و حل نکرده است. 
 
وی در پایان با تقدیر از پیگیری های استاندار خوزستان گفت: البته با تأکیدات استاندار تا حدودی بخشی از مشکلات مخابراتی شهرستان اندیکا حل شده ولی هنوز مشکلات بسیاری حل نشده باقی مانده است.
 
مهر همچنان می نویسد: در آخرین سفر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به شهرستان اندیکا، بیشترین مشکلات مطرح شده از سوی مردم نبود آنتن دهی مناسب و اینترنت همراه یا خانگی بود که بنا به اعلام شهروندان گاها منجر به مهاجرت هم شده بود.
 
استاندار خوزستان در آن سفر اظهار تأسف کرده بود که مردم در نیازهای اولیه خود مانده و به جای اعلام نیاز به اشتغال یا هر مشکل دیگری همه یک صدا خواستار حل مشکلات آنتن دهی خطوط هستند.
 
شریعتی از مسئولان مخابرات خوزستان خواست تا هرچه سریعتر این مشکلات را حل و رضایتمندی مردم را جلب کنند؛ ماه ها از آن سفر می گذرد اما معلوم نیست چرا آنتن دهی موبایل باید اینقدر ضعیف باشد که روند جان دادن یک جوان ۱۸ ساله از طریق موبایل قابل گزارش دادن نباشد.
 
ماجرای جان دادن جوان ۱۸ ساله چیست؟
 
۲ آبان ۹۶ 
 
تابناک در گزارشی با عنوان: «تلفن آنتن نداد، آمبولانس آتش گرفت و نوجوان ۱۸ ساله درگذشت» از داغی که گویا در تیرماه همان سال رخ داده و طی آن، جوانی که نیاز به فوریت پزشکی داشته و نبود زیر ساخت های اولیه مخابراتی، ایراد مسیر مواصلاتی و نبود وسیله نقلیه امدادی مناسب به فوت وی منتهی می شود، می نویسد:
 
موانع به وجود آمده برای امدادرسانی به این جوان مصدوم فقط اختلالات شبکه تلفن همراه در منطقه نبود، در این بین نیز خودروی امدادی که برای کمک آمده بود در هنگام انتقال مصدوم به دلیل فرسودگی در آتش سوخت و امدادگران مجبور شدند فرد حادثه دیده را با یک خودروی عبوری و شخصی انتقال دهند که در نهایت این جوان به دلیل شدت جراحات فوت می کند.
 
فرماندار شهرستان اندیکا در خصوص حادثه مرگ جوان اندیکایی بیان داشت: « من نمی گویم که اختلال در شبکه های تلفن همراه در مرگ این جوان تاثیر داشته و یا حتی نداشته اما در هر صورت این اختلال و بعد از آن نقص فنی خودروی اورژانس کار امدادرسانی را کند کرده و بر اساس نظر پزشک فرد مصدوم بر اثر شدت جراهات وارده ناشی از سقوط از کوه فوت کرده است». 
 
 الو سیل آمد؛ صدا رفت؛ آنتن رفت
 
۹ فروردین ۹۸ 
خبرنگار مهر، این بار با اشاره به گزارش‌های مردمی از قطعی و اختلال شبکه آنتن دهی می نویسد که: از روز گذشته ساعت ۱۰ صبح تاکنون شبکه آنتن دهی در شهرستان اندیکا با اختلال مواجه شده است.
 
با وجود شرایط اضطراری سیلاب و لزوم برقراری تماس ضروری در شهرستان‌های مختلف خوزستان به منظور اطلاع رسانی و همچنین درخواست کمک از سوی مردم ولی آنتن دهی تلفن همراه در شهرستان اندیکا دچار اختلال شده است.
 
بنا به این گزارش، با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد در شهرستان اندیکا میزان استقبال مهمانان نوروزی از این شهرستان بی نظیر و جاده‌های منتهی به اندیکا نیز از ترافیک نسبتاً سنگینی برخوردار است ولی خانواده‌هایی که دیگر اعضای آنها در اندیکا حضور دارند امکان برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود را ندارند. 
 
اندیکا در دسترس نیست یا مسئولان در دسترس نیستند؟
 
  ۳۰ تیر ۹۹
اینبار خبرنگار برنا از آنچه بر این مردم رنجور می گذرد به تنگ آمده و از وعده های بی سرانجام مسئولان گلایه می کند و حل مشکل قدیمی شده ی این ذخایر انقلاب را مطالبه می نماید:   «سال‌هاست در برخی از روستاهای بخش"چلو" نبود و یا ضعف شدید"آنتن‌دهی" تلفن‌ همراه وجود دارد و این وضعیت نامطلوب مردم این بخش را به تنگ آورده و مستاصل کرده است به‌ نحوی‌که در بسیاری از مناطق و روستاهای این بخش دیگر زنگ گوشی‌های تلفن همراه به صدا در نمی‌آید و مردم از دسترس خارج شده‌اند اما مدیر مخابرات شهرستان به‌ جای رفع مشکلات شهروندان، هر بار وعده‌هایی به اهالی این بخش و خبرنگاران پیگیر این مطالبه مردمی می‌دهد!
 
بارها در پی درخواست‌های مکرر اهالی این بخش، خبرنگاران دلسوز چندین مرتبه با حضور در منطقه برای بررسی و پیگیری این مشکل با تهیه و انتشار گزارش‌های میدانی به‌طور مستمر، این معضل و مطالبه به‌حق مردمی را به‌ صورت مکتوب و ویدیویی به سمع و نظر مسوولان متولی رسانده اند اما مردم به‌جز وعده‌هایی پوچ و بازدیدهای نمایشی، شاهد اقدامی عملی از مسولان مربوطه در این‌ راستا نبوده‌اند.
 
  پس از گذشت چندین ماه از حضور کارشناسان مخابرات در یکی از روستای پر جمعیت بخش چلو"روستای موری" به منظور نصب دکل مخابراتی و حل معضل عدم آنتن دهی این منطقه، متاسفانه مشاهدات حاکی از آن است که مردم این روستا و دیگر روستاهای همجوار همچنان در دسترس نیستند.
 
  شایسته و سزاوار نیست، روستاییان و عشایری که بنا به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی"ذخایر انقلاب اند"، از حداقل امکانات و تجهیزات به روز و مدرن بی بهره باشند، لذا می طلبد این مشکل اساسی که با زندگی و حیات مردم در ارتباط است، هر چه سریع تر توسط مسوولین مربوطه حل شود.»
 
قطعی مدام تنها مسیر فیبر نوری اندیکا موجب قطع کامل اینترنت می شود
۱۹ مهر ۹۹
 
کار به مهرماه سال جاری می رسد و هنوز مسأله زیرساخت شبکه های ارتباطی اندیکا حل نشده است؛ حالا باشگاه خبرنگاران جوان هم پای کار آمده و از قطع شدن تنها شبکه فیبر نوری در اندیکا و به تبع آن، قطع شدن کامل اینترنت خبر داده و همچنان گلایه از مسئولان که چرا ارتباط مخابراتی اندیکا تقویت نشده و وعده ها، روی زمین مانده است: 
 
«به دلیل قطع شدن فیبر نوری از سمت شهرستان لالی، اینترنت در اندیکا به طور کامل قطع و آنتن دهی تلفن همراه دچار اختلال شده است وقطع شدن فیبر نوری از جمله مشکلاتی است که مردم در اندیکا مرتب با آن درگیر هستند. 
 
با قطع شدن فیبر نوری کلیه زیرساخت‌های اینترنت، تلفن‌های ثابت، دستگاه‌های کارتخوان کسبه، آنتن دهی موبایل و... در کل شهرستان اندیکا قطع می‌شود.
 
قطع شدن فیبر نوری از سمت شهرستان لالی در حالی صورت می‌گیرد که ارتباط مخابراتی اندیکا تنها به وسیله همین یک مسیر متصل می‌باشد و وعده‌ها در خصوص راه اندازی مسیر‌های دیگر، هنوز عملی نشده است.»
 
مشکل هنوز هم پابرجاست؛ صدا به صدا نمی رسد
 
یادآوری آنچه رسانه های مختلف در طول سال های گذشته از معضلات و مشکلات اندیکای محروم نوشته و منتشر نموده اند، برای آن مهم است که بدانیم در طی این سال ها هم مسئولان از مشکل زیرساختی محروم ترین شهرستان خوزستان باخبر بوده اند و هم رسانه ها پای کار مطالبه حل این معضل بوده اند اما تا کنون هر چند تلاش هایی شده اما حکایت تلخ نارسایی زیر ساختی همچنان باقی ست...  
 
مردم گله مندند
 
۱۴ آبان ۹۹
روز گذشته، حجت الاسلام موسوی امام جمعه اندیکا در جلسه شورای اداری شهرستان می گوید: مردم از وضعیت ناپایداری زیرساخت های مخابراتی، اینترنت، آنتن دهی موبایل و شبکه های دیجیتال و آنالوگ در نقاط مختلف گلایه دارند و روزانه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
 
به عنوان مثال در روز ولادت پیامبر(ص) شبکه های دیجیتال در اندیکا قطع می شود، اینترنت قطع می شود و مردم سردرگم می شوند.
 
امام جمعه اندیکا از پیامدهای قطعی گاه و بیگاه شبکه و اینترنت گفته و اظهار می دارد: وضعیت زیرساخت های مخابراتی برای مغازه داران به جهت اینکه از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند زیان آفرین است؛ زیرا با قطع شدن اینترنت، دستگاه های کارتخوان مغازه داران نیز قطع می شود و در شرایطی که به دلیل وجود بیماری، بر عدم استفاده از پول نقد تاکید می شود، کاسبی ها دچار اختلال شده و مغازه‌داران زیان می بینند. 
 
ای که دولت رفت و در خوابی مگر این چند ماهه دریابی
 
نماینده دولت تدبیر و امید در خوزستان گویا صبر بسیاری در حل مشکلات دارد و با مشکلات دیرپا بیگانه نیست!؛ ماجرای غیزانیه را که یادتان هست؟ اولین وعده حل مشکل آنجا نیز به چند پیش باز می گردد و حالا بر اساس گزارش اهالی، پس از گذشت چند ماه از موج رسانه ای و مطالبه عمومی و با تلاش سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم و حضور نمایندگان مجلس و تلاش آبفای روستایی و چند وعده افتتاح، هنوز برخی از روستاهای بخش غیزانیه به آب پایدار دست نیافته و امید است با تلاشی که در ادامه صورت می گیرد، مشکل حل شود...
 
   اما؛ با اینکه به گفته اهالی اندیکا، استاندار فعلی خوزستان تا کنون سفرهای متعددی به این شهرستان داشته و پیگیری های متعددی از سوی وی، فرمانداران، امام جمعه و دیگر مسئولان صورت گرفته و اقداماتی کم یا زیاد نیز صورت گرفته است اما در اندیکا هنوز که هنوز است، صدا به صدا نمی رسد...
 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید