امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

تنور جشنواره فیلم فجر گرم تر شد / اکران سانس های ویژه در ایستگاه های فجر خوزستان  سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خوزستان در حالی سومین روز از برگزاری خود را پشت سر گذاشت که فیلم های جدید تنور جشنواره را  گرم تر و سانس های ویژه، شب غافلگیر کننده ای را برای مخاطبان رقم زد.

 معصومه صالحی: در سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر خوزستان، علاوه بر اینکه فیلم های «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی، تنها زن کارگردان جشنواره فیلم فجر امساال و «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی میهمان دو ایستگاه فیلم فجر خوزستان شدند، اکران «روز صفر» و «شنای پروانه» شب خوبی را برای مخاطبان سینما فراهم کرد.

 اکران این فیلم ها توانست رضایت نسبی مخاطبان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خوزستان را جلب کند به طوری که اکثر تماشاگران پس از تماشای فیلم از انتخاب و اکران این فیلم ها برای جشنواره فیلم فجر در اهواز اظهار رضایت داشتند.

 آتابای آغاز خوب روز سوم

 رسول کردانی پس از تماشای فیلم «آتابای» در حالی که منتظر تماشای فیلم بعدی جشنواره است می گوید: بعد از «روز صفر» فیلم خانم کریمی دومین فیلم خوب جشنواره است که توانست مرا جذب کند و البته شاهد بودم که اکثر تماشاگران از تماشای این فیلم هم خوشحال بودند.

او با بیان اینکه «آتابای» فیلمی عاشقانه است که تماشگر را باخود همراه می کند می افزاید: داستان و روایت فیلم خیلی ماهرانه صورت می گیرد و تماشاگر را خسته نمی کند.

هدی رستمی دیگر تماشاگر فیلم «آتابای» می گوید: خوشحالم برای جشنواره فیلم فجر اهواز فیلم هایی انتخاب شده که جزء فیلم های خوب جشنواره هستند و این طور که خبرها را دنبال می کنم این فیلم ها از فیلم های برتر آرای مردمی در جشنواره تهران هستند.

رستمی ادامه می دهد: امسال نظم بیشتری در پخش و اکران فیلم ها در دو سینمای هلال و ساحل اهواز را شاهدیم و تاخیر در اکران سانس ها بسیار کم است که جای تشکر و قدردانی از متولیان فرهنگی استان دارد و امیدوارم برای برخی فیلم ها هم سانس فوق العاده گذاشته شود.

«آتابای» پنجمین اثر نیکی کریمی در مقام کارگردان است که به تهیه کنندگی خود او و نویسندگی «هادی حجازی فر» در شهر خوی تولید شده است. نیکی کریمی پیش از این چهار فیلم بلند «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» را کارگردانی کرده بود.

آخرین حضور نیکی کریمی در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر به سال 1393 در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر و فیلم «شیفت شب» بر می گردد که به خاطر آن نیکی کریمی برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لیلا زارع برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن شدند.

 

نگاه فیلمسازان خوزستانی به آتابای

«امین عنایتی» از فیلمسازان خوزستانی در مقدمه ای با اشاره به سوابق کارگردان فیلم آتابای می گوید: نیکی کریمی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که اوج موفقیت های او را می توان به همکاری با داریوش مهرجویی از جمله فیلم های سارا و پری دانست؛ این بازیگر به تدریج به حوزه فیلم سازی هم کشیده شد که البته آشنایی و مراودات او با آقای کیارستمی در مسیرش بی تاثیر نبود.

وی با بیان اینکه فیلم خانم کریمی مرا غافلگیر کرد می گوید: آتابای درامی عاشقانه است که در بستر محیط رشد و بسط پیدا می کند؛ استفاده مناسب از ظرفیت های بومی در اجزای کار از جمله فیلمنامه و تصویر بجا و صحیح است، ضمن آنکه به نظر می رسد در متن فیلم می توان ردپای حقوق زنان (دغدغه همیشگی کریمی)، نقد سنت و ... را احساس کرد.

عنایتی تصریح می کند: البته فیلمنامه فیلم خالی ایراد نیست؛ شخصیت جواد عزتی که ظرفیت خوبی دارد به خوبی و در زمان های مناسب در فیلمنامه ظاهر نمی شود، ضمن آنکه شخصیت هادی حجازی فر از نیمه دوم فیلم دچار سرگردانی هایی می شود که شاید با تدوینی مجدد بتوان این نقایص را کمتر کرد.

این فیلمساز خوزستانی اجرای خوب را از نقاط مثبت این فیلم عنوان می کند و ادامه می دهد: کارگردانی این فیلم حرفه ای و ماهرانه بوده و استانداردهای اجرا را به خوبی رعایت کرده است، موسیقی استاد علیزاده به قدری در اثر تنیده شده که اصلا شنیده نمی شود و تصاویر چشم نواز به خوبی در خدمت فیلمنامه است.

امین عنایتی در پایان با بیان اینکه برای نقد آتابای نیاز به بررسی و تعمق بیشتری است می گوید: در مجموع و با تمام نقاط ضعف آتابای، تا امروز بهترین فیلم کارگردانش است و نیکی کریمی نشان می دهد به پختگی یک کارگردان حرفه ای دست یافته و دیدن فیلم آتابای را به همه سینما دوستان توصیه می کنم.

به اعتقاد برخی از منتقدان و همچنین فیلم سازان خوزستانی با توجه به فیلم نامه ای با مضمون درام عاشقانه و بازی های متفاوت پیش بینی می شود آتابای با استقبال خوبی از جانب مخاطبان و بینندگان رو به رو شود.

«محمد مرادی جاوید» در این باره می گوید: نیکی کریمی بعد از مشق و تمرین های بسیار این بار به یمن استفاده از چهره های مطرح این سال های سینما از جمله هادی حجازی و جواد عزتی توانسته فیلم خوبی به مخاطب ارائه دهد.

این مدرس سینما ادامه می دهد: فیلم جدید نیکی کریمی قصه عاشقانه بدون عیب و نقصی را روایت می کند که اگر جاهایی حالت زنانه به خود گرفته اما حضور هادی حجازی نقش برجسته ای در تعادل بخشیدن به این جنبه های زنانه دارد.

جاوید با بیان اینکه فیلم آتابای در حد و اندازه خود تماشاگر را راضی نگه می دارد تصریح می کند: البته فیلمساز و فیلمبردار در نشان دادن طبیعت زیبای خوی خساست به خرج داده و ای کاش از لوکیشن، فضا و حاشیه ها به نحو بهتری بهره برده می شد.

 

روز بلوا ؛ آرام و بی صدا

پس از اکران «آتابای» و رضایت نسبی تماشاگران از سوگیری جشنواره فیلم فجر خوزستان به سمت فیلم های خوب این دوره، فیلم «روز بلوا» بر خلاف «روز صفر» که همچنان تقاضا برای اکران مجدد آن وجود دارد، در سانس 22 سینما هلال اهواز با حضور سینما دوستان اندکی به روی پرده رفت.

«روز بلوا» چهارمین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است. وی همچنین کارگردانی سریال های نظیر «پرده نشین»،‌ «گلشیفته» و ... را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

به گفته منتقدان، این فیلم حرف های بسیاری برای گفتن دارد و با توجه به دست گذاشتن بر موضوعی که سال های اخیر سرتیتر رسانه ها بوده می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

آمنه رحیمی که از تماشاگران فیلم است می گوید: با توجه به اینکه روز بلوا جزء فیلم های برتر آرای مردمی بود آن را برای تماشا انتخاب کردم، البته دوتا دیگر از فیلم های جشنواره را هم دیده ام اما به نظرم روز بلوا از همه بهتر بود.

رحیمی با بیان اینکه در این فیلم مسئله روز جامعه بولد شده می افزاید: به نظر من از نقاط ضعف فیلم عدم پرداخت به پشت پرده ها و برخی واقعیت هایی است که می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

در حالی که به نظر می رسد فیلم روز بلوا دیگر فیلم سومین روز جشنواره فیلم فجر هم تا حدودی رضایت مخاطبان را فراهم کرده است اما منتقدان خوزستانی نگاه های متفاوتی به این فیلم دارند.

«محمد مرادی جاوید» در این باره می گوید: به لحاظ ساختاری هیچ خلاقیتی در کار کارگردانی روز بلوا ندیدم؛ داستان روایت خطی از موضوعی بود که سالهای اخیر رواج یافته است.

این مدرس سینما اضافه می کند: موضوع این فیلم می توانست در قاب سینما با خلاقیت های کارگردان و جلوه های زیبایی بصری به شکل بهتری نمایش داده می شد.

وی با بیان اینکه روز بلوا در واقع ادامه فیلم پرده نشین است می گوید: موضوع فیلم خوب بود و ممکن است با اقبال عموم همراه باشد اما موضوع مهم و خوب فیلم با ابزار و تجهیزات سینما برجسته نشده است.

از سویی «امین عنایتی» فیلمساز خوزستانی می گوید: از نقاط قوت این کار، جسورانه بودن آن است به طوری که کارگردان یکی از مهمترین مسائل کشور و دغدغه های مردم را دستمایه کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه فیلم قوی و خوبی را شاهد بودیم می افزاید: به نظرم فیلمنامه صرفا بازسازی اتفاق نیست بلکه از این موضوع فراتر می رود، فیلم درام دارد؛ شخصیت پردازی خوبی برای آن انجام شده و می توان از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی و ... آن را بررسی کرد.

«سیامک عباس پور» از منتقدان سینما نیز می گوید: فیلمنامه نویس خیلی موقعیت پشت پرده را نشان نمی دهد بلکه بر شخصیت اصلی داستان متمرکز شده و اتفاقات فیلم حول شخصیت اصلی می گذرد.

وی با بیان اینکه تمرکز بر شخصیت از نقاط قوت فیلم است ادامه می دهد: فیلم انسجامش را حفظ کرده و هوشمندانه داستان را جلو می برد به طوری که پایان خوبی را هم رقم می زند.

 

سانس ویژه روز صفر و غافلگیری سینمادوستان با شنای پروانه

در حالی که فیلم های جدول سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خوزستان پنج شنبه شب در سومین روز خود اکران شده و پایان یافته بود، اما کرکره سینماها پایین کشیده نشد، سالن دو ایستگاه جشنواره مملو از جمعیتی بود که مشتاقانه برای تماشای سکانس فوق العاده و ویژه روز صفر حضور داشتند.

«روز صفر» که چهارشنبه شب شلوغ ترین سانس جشنواره را برای خود ثبت کرده بود بار دیگر شامگاه پنجشنبه و در سومین روز جشنواره با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد.

روز صفر تاکنون چهار بار در سینماهای هلال و ساحل اهواز اکران شده و رکورد پر مخاطب ترین فیلم جشنواره فجر را به نام خود ثبت کرده است.

در پایان اکران روز صفر در سینما هلال اهواز، این بار مدیریت سینما شب غافلگیر کننده و خوب جشنواره را با اکران فیلم «شنای پروانه» در سانس 15 دقیقه بامداد جمعه رقم زد.

«شنای پروانه» اثر محمد کارت که تاکنون بیش از آثار دیگر جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته به اعتقاد بسیاری از تماشاگران می تواند پدیده و اتفاق جشنواره امسال باشد.

«شنای پروانه» خارج از برنامه و جدول فیلم های اکران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی در سانس ویژه اکران شد که با استقبال بسیار مخاطبان خوزستانی همراه بود و تقاضا برای اکران در سانس های دیگر همچنان ادامه دارد.

باید دید برنامه ریزی برای اکران این فیلم در سانس های ویژه می تواند آن را به رقیبی برای فیلم «روز صفر» که تا به امروز چهار بار در اهواز اکران شده تبدیل کند یا خیر؟

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید