امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اشاره : متولد ۱۳۴۴ و زاده اصفهان است. تجربه های زیادی در زمینه داستان نویسی دارد . در اغلب داستان هایش به ناهنجاری های اجتماعی پرداخته است. از جمله آثار او می توان تابستان پر ماجرا ، ایل بی سوار ، آب باد آتش ، داستان از حاشیه تا متن وکتاب خرمشهر و ... را نام برد. وضعیت نشر کشور را نامطلوب  می داند و می گوید: نسبت به آینده نشر کتاب در کشور خوش بین نیستم .

 حضور "محمد جواد جزینی" داستان نویس و مدرس ادبیات داستانی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان بهانه خوبی شد تا از نزدیک با دیدگاه های این استاد دانشگاه درحوزه نویسندگی خلاق آشنا شویم.

"جزینی"، نویسندگی داستان کوتاه را به شکل غیر حضوری در دانشگاه ics آمریکا گذراند. این استاد دانشگاه طراح استاندارد مهارتی داستان نویسی و مدیر نخستین هنرستان داستان نویسی ایران است و مدرک روانشانسی با گرایش تربیتی را از دانشگاه شهید بهشتی گرفت و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد...

گفت و گوی زیر حاصل تلاش خبرنگار "پایگاه خبری نبض شهر" با این شخصیت فرهیخته است که با هم می خوانیم:

 

*از تفاوت نویسندگی در حوزه ادبیات داستانی دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از جنگ بگویید.

در زمان جنگ، نگاه نویسنده به حوزه ادبیات همانند بقیه مردم بود و از ادبیات داستانی به عنوان ابزاری برای تهییج مردم برای مقابله با دشمنان استفاده می کرد؛ اما در سال های پس از جنگ شاهد تحول در نگاه نویسندگان بودیم به گونه ای که نویسندگان به پرسش های جدی درباره چرایی جنگ و مصیبت ها وتبعات جنگ پرداختند که به نظر من دوره دوم بسیار جذاب تر بوده است.

در دوران جنگ محدودیت‌هایی برای فعالیت نویسندگان ادبیات هر کشور وجود داشت و تلاش ما این بود ادبیات را به صورت تشویقی و تبلیغی در راه دفاع از کشورمان بکار ببریم اما در زمان جنگ گفتمان انتقادی نسبت به جنگ وجود داشت که قسمت دوم آن جدی تر وخالص تر است .

 

*داستان های شما درچه حوزه ای بوده و در حوزه جنگ هم داستان هایی داشته اید ؟

داستان هایم در طول هشت سال دفاع مقدس پیرامون نبردهای میادین جنگ بود ولی پس از دوران جنگ، به تبعات ناشی از جنگ برای مردم پرداختم.

 

*در داستان های خود چقدر به ناهنجاری های اجتماعی پرداخته اید؟ چقدر سلایق مخاطبان را در نوشتن های تان اعمال می کنید ؟

داستان هایم ویژه گروه سنی بزرگسالان است و اغلب نگاه انتقادی به زندگی روزمره دارم.  نویسندگان در گروه سنی بزرگسالان چندان توجهی به سلایق مخاطبان ندارند؛ چون چنین نیازی احساس نمی شود؛ مگراینکه حوزه کودک و نوجوان باشد که بدون تناسب فهم بچه ها کتاب نوشته شود و ضرورت پیش آید که تغییراتی در نوشتن کتاب ها بوجود آید.

 

* در نوشتن داستان چه معیارهایی در نظر می گیرید؟

زبان ساده و برداشت پیام داستان به صورت نهان توسط خواننده کتاب است.

 

*اطلاعی از شمار مخاطبان داستان های تان دارید ؟

با توجه به اینکه توزیع کتاب یک جریان طبیعی است نمی توان فهمید که چه میزان از کتاب ها به فروش رفته مگر اینکه تیراژ های کتاب را قیاس کنند که وقتی به چاپ های بعدی برسد متوجه شویم مورد اقبال مخاطب قرار گرفته است .

 

*تا کنون چند کتاب از شما به زیر چاپ رفته است ؟

۲۶ کتاب

 

*نخستین کتاب شما چه سالی به چاپ رسید ؟

سال ۱۳۶۹ نخستین کتاب من به نام "سفر به شهر زیتون "چاپ شد ولی دو سال قبل چاپ سوم آن تجدید شد.

 

*آخرین کتاب های شما در دو سال اخیر چه نام داشت ؟

اخرین  من "قرارگاه پری دریایی" و "دوشنبه های لعنتی" بودند که مجوز چاپ نگرفتند .

 

*وقتی فهمیدید که برای چاپ آنها مجوز صادر نشده چه احساسی داشتید ؟

خیلی عصبانی و ناراحت شدم ولی کاری از دستم برنمی آمد؛ چرا که تصمیم گیرنده نهایی برای صدور مجوز من نیستم .

 

*آیا کتاب دیگری در دست چاپ دارید؟

"لذت نوشتن " که از سوی انتشارات ققنوس به چاپ می رسد.

 

*درباره وضعیت نشر کتاب در کشور بگویید

ده سال قبل گلایه ما این بود که تیراژ کتاب ها روند نزولی یافته و از ده هزار نسخه به ۳ هزار نسخه رسیده اما درشرایطی کنونی تیراژ کتاب های خوب مان گاه حتی به ۵۰۰ نسخه هم رسیده که این اسف بار است و معلوم می شود در مقایسه با ۲۰ سال گذشته بخش فرهنگ آسیب زیادی دیده است . وضعیت نشر در کشور بسیار بد است و نسبت به آینده نشر کتاب در کشور خوش بین نیستم .

مرجع:  پایگاه خبری "نبض شهر"/ "شهرزاد امیری"

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید