امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب نیوز: همزمان با برگزاری شب شعر "جان جهان" از استاد محمود نائل از بانیان انجمن شعر قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار ما در این شب شعر- که جمعی از شاعران معاصر و دیگر هنرمندان خوزستانی حضور داشتند- از استاد محمود نائل به پاس سال ها تلاش در انجمن شعر اهواز با اهدای لوح تقدیر و تجلیل شد.

این شاعر پیشکسوت در سخنانی کوتاه از محبت شاعران و مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی که او را فراموش نکردند تشکر کرد و گفت: اگر بنده توانسته ام خدمتی به دوستان شاعر ارایه کنم به تنهایی نبوده بلکه با یاری دوستان عزیزی بوده که در کنار من بودند. از همه این دوستان از جمله: بهمن ساکی، علیرضا شکرریز، دکتر علی یاری و دیگر عزیزان سپاسگزارم.

 

* زیباترین رفاقت های مان یادگار دوران نوجوانی است

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سخنانی از این که انجمن شعر اهواز بعد از مدت ها شعله زیبا و برافروخته شعر را روشن کرده است، ابراز خرسندی و امیدواری کرد: مسوولان انجمن شعر بتوانید فعالیت ها را تداوم بخشند.

دکتر محمد جوروند گفت: همه ما یک ارتباط خاصی با این نحو تشکیل جلسات شعر داریم. ضمن این که دوست داریم هم شعر بخوانیم؛ هم شعر بشنویم و هم کار مان مورد نقد قرار گیرد و از سویی یک ارتباط نوستالوژیک هم با این جلسات داریم.

جلساتی که از دوران نوجوانی از شهرستان ها می آمدیم و در شب های شعر در اهواز حاضر می شدیم و شعر می خواندیم و بدون تشریفات هم بود. عده ای شاعر کنار هم در دانشکده ها و انجمن های مختلف و نیز خانه های دوستان از جمله مرحوم محمد شیدای دزفولی و دیگر دوستان می نشستند و رویدادهای خوبی را رقم می زدند.

او افزود: گاهی وقت ها می بینم همه هنرها در استان و نیز اهواز فعالیت خیلی جدی دارند اما در حوزه شعر گاهی کم کاری صورت می گیرد که واقعن تاسف می خورم؛ اما امیدوارم دوستان ما در حوزه شعر و انجمن شاعران بتوانند فعالیت های گسترده ای داشته باشند؛ ضمن این که بنده به سهم خودم از هیات های مدیره انجمن شاعران استان از گذشته تا به امروز تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم آغوش بازی داشته باشند برای پذیرفتن همه شاعران. همچنین از همه شاعران استدعا دارم مرزبندی نکنند و انجمن شعر اهواز را از خودشان بدانند تا ان شاا... فضایی ایجاد شود مثل سال های دور که خیلی زیبا شاعران عزیز در کنار هم می نشستند و ما زیباترین رفاقت های مان یادگار همان دوران است.

دکتر جوروند همچنین از دکتر اسماعیل امینی و رضا نیکو کار که از تهران و رشت در این نشست حضور یافته اند و نیز از استاد رضا زدوار از مفاخر خوش نویسی استان و کشور و نیز رضا کیانی مشاور فرهنگی استاندار خوزستان و دیگر میهمانان آیین شب شعر تشکر و قدردانی کرد.

 

* شعر هنر ملی ما است

همچنین یک شاعر و منتقد معاصر در این آیین گفت: شعر فارغ از این که کار هنری است یک کار بنیادی فرهنگی نیز هست. برای این که شعر هنر ملی ما است و با هنرهای دیگرمان این فرق را دارد که بخش عمده ای از فرهنگ، تاریخ، تجربیات و اندیشه های گذشته ما از طریق شعر به ما منتقل شده است. همچنین هویت بخش مهمی از زبان فارسی به سلامت و دانستن شعر وابسته است.

دکتر اسماعیل امینی گفت: کارهایی که انجمن های شعر انجام می دهند خیلی مغتنم است و فراگیرتر از فعالیت های فرهنگی و هنری معمولی. خوش بختانه در خوزستان به ویژه شهرستان اهواز پیوند میان انجمن های شعر و انجمن های علمی و دانشگاهی محکم است. معمولا گسستی میان محافل خلاقه و پژوهشی علمی وجود دارد که به ضرر هر دو طرف است.

او افزود: در حقیقت، از یک طرف دانشگاه ضرر می کند که هم از تحولات روز جا می ماند و از طرف دیگر، انجمن های شعر؛ چون، حرف ها تبدیل به حرف های محفلی و افواهی می شود و سیر مطالعاتی نامنظم بچه ها به راهنمایی های علمی نیاز پیدا می کند.

البته، پیوستگی میان محافل دانشگاهی و محافل شعری خوش بختانه در اهواز به همت امثال بهمن ساکی برقرار است اما در خیلی جاها این پیوستگی وجود ندارد. در تهران تقریبن دانشکده های ادبیات ما از فعالیت های نشست های ادبی بی اطلاع هستند.

دکتر امینی سپس شعر "زیارت" را که عرض ارادتی است به امام مهربانی و عدالت و خرسندی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرایت کرد:

به پایان رسید آخر این جاده ها  هم/ گره خورد روی ضریحت نگاهم/ به پابوس تو آمدم دست خالی/ و بر پشت بار گران گناهم/ نه شمعی به نذرت که این زایر از شوق/ کند نذر چشم تو خورشید را  هم/ فلق معتکف بوده در بارگاهت/ که می روید از شرق هر شب پگاهم/ به خاک در آسمان سایت اینک/ رسیده ست دستان کوتاه ما  هم/ من و شمع های حرم اشکریزان/ من و بغض های فرو خورده با هم/ به درگاهت ای ضامن بی پناهان/ نه زایر که آن صید گم کرده راهم/ نه از دست صیاد از خود گریزان/ و دارالامان توتنها پناهم/ مرا بند زنجیر این آستان کن/ اماما جز این از تو چیزی نخواهم/

این گزارش حاکی است: فردین کوراوند از شاعران و داستان نویسان خوزستانی در ابتدا این نشست، برگزاری شب شعر جان جهان را از ویژه برنامه های تکریم دهه کرامت برشمرد و در سخنانی فراز و نشیب های انجمن شعر اهواز را ابتدای تاسیس در سال 75 تا کنون تشریح کرد و از استاد "محمود نایل" که یک دهه برای انجمن شعر اهواز پدری کرده و نیز دیگر شاعران از جمله "علی یاری" و "علیرضا شکرریز" یاد و قدردانی کرد.

کوراوند همچنین از حمایت ها و همکاری های صمیمانه دکتر جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و نیز دکتر جوکار رییس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز تشکر کرد و انجمن شعر اهواز را از غنی ترین و فنی ترین انجمن های ادبی در استان برشمرد و اظهار امیدواری کرد: اعضای هیات مدیره بتوانند فعالیت های انجمن را به سمت رویدادهای علمی و آموزشی ببرند.

در ادامه این شب شعر پس از اهدای احکام اعضای هیات مدیره انجمن شعر اهواز، از مجموعه شعر "شب مداد کوتاه شده" سروده "حبیب پیام" شاعر معاصر رونمایی شد و چند تن از شاعران استان از جمله "علی رضایی زارعی"- "محدثه الماسی" و "صدیقه صنیعی" و نیز "رضا نیکوکار" شاعر میهمان از شهرستان رشت شعرهای خود را قرایت کردند.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید