امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

وزارت نفت در سیل و زلزله خوزستان تمام توان خود را بسیج کرد

 استاندار خوزستان گفت: در پی وقوع سیل خوزستان و زلزله مسجدسلیمان وزارت نفت مردانه تمام بضاعت خود را برای دفاع از خوزستان بسیج کرد و شاید هیچ زمانی این چنین، وزارت نفت در خدمت خوزستان نبود.

غلامرضا شریعتی در جلسه گزارش سیلاب خوزستان که با حضور وزیر نفت امروز ۲۹ بهمن‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در طول مدتی که برای خدمت گذاری در خوزستان حضور پیدا کردم، رابطه مناسب و خوبی بین وزارت نفت و خوزستان بوده که قابل تقدیر است. 

وی افزود: در ابتدای حضورم در خوزستان وزیر نفت به علت آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در ماهشهر حضور داشت و با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان در مدت دو سال برای رفع زیرساخت های مناطق حاشیه اهواز موافقت کرد اما به علت مشکلاتی که در مسیر بوده که بعضا مشکلات از دستگاه های خوزستان بوده، این اعتبار کامل جذب نشده است.

شریعتی تصریح کرد: امکان نداشته موردی را به وزیر نفت ارجاع دهیم و او مشکل را حل نکند و دستور لازم را ندهد.

 استاندار خوزستان گفت: مجموعه نفت اصرار دارد برای بهتر شدن شرایط خوزستان تلاش کند که در این راستا به همراهی بالادستی نیاز دارد. 

وی ادامه داد: صنایع پتروشیی ماهشهر هم کمک های خوبی داشتند و امیدواریم پس از این نیز اقدامات بیشتری برای همسان سازی منطقه انجام شود. آن ها پشتیبان ما در مناطق مختلف بودند و هر جا نیازی داشتیم و دستگاه ها امکان تامین آن را نداشتند، نیازهای ما را رفع می کردند و در سیل نیز پشتیبانی خوبی داشتند.

شریعتی افزود: در پی وقوع سیل خوزستان و زلزله مسجدسلیمان وزارت نفت مردانه تمام بضاعت خود را برای دفاع از خوزستان بسیج کرد و شاید هیچ زمانی این چنین، وزارت نفت در خدمت خوزستان نبود.

وی تصریح کرد: قبل از سیل ۹۸ در پی شکسته شدن سیل بندها در دشت آزادگان، هویزه و رفیع مشکلات جدی رخ داد و رفیع در معرض آبگرفتگی شدید بود که شرکت مهندسی و توسعه نفت و برخی دستگاه های دیگر به کمک ما آمدند اما محوریت کار با شرکت متن بود که اگر این کمک نبود، خسارات زیادی به مردم رفیع وارد می شد. این کار شبانه روزی باعث شد که آب وارد حتی یک منزل رفیع نشود و فقط مزارع کشاورزی آسیب دید.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در سیل سال ۹۸ نیز شرکت مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت اروندان با حدیت پای کار ایستادند.

شریعتی بیان کرد: در حوضه کرخه سیل با دوره بازگشت ۲۰۰۰ ساله، در حوضه کارون یا دز سیل با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله رخ داد اما هیچ کدام از شهرهای خوزستان را آب نگرفت و زیرساخت های شهری تخریب نشد که این کارها میسر نبود مگر با گسیل امکانات از سوی شرکت های تابعه نفت و سایر دستگاه های اجرایی.

استاندار خوزستان افزود: در سیل اخیر همه حوضه های آبریز خوزستان درگیر بودند، در حالی که در سیل های گذشته اینگونه نبود. در سیل فروردین ماه رودخانه دز و کرخه بهم پیوستند و شاهد گسیل سیلاب به سمت اهواز بودیم و اهواز در معرض آبگرفتگی شدید بود که با کار جهادی ۲۵ کیلومتر سیل بند به ارتفاع سه متر ظرف ۴۸ تا ۵۲ ساعت احداث شد که اگر بسیح همه امکانات و پای کار آمدن دستگاه ها نبود، بخش زیادی از اهواز را آب می گرفت و مشکلات زیادی برای خوزستان و کشور ایجاد می شد.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: پس از سیل نیز مجموعه نفت در زمینه تعمیر و تجهیز مدارس به نحوی عمل کرد که منجر به نوسازی کامل مدارس این مناطق شد. همچنین جهت خرید میلگرد، تعمیر مراکز بهداشتی نیز مجموعه نفت کمک کردند. البته تعمیر مراکز بهداشتی مانند تعمیر مدارس پیش نرفته که سرعت روند کار در حال بهبود است.

شریعتی گفت: کمک ۵۱ میلیارد تومانی مجموعه نفت جهت تکمیل ۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله مسجدسلیمان از دیگر اقدامات نفت بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین بازسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی ظرف مدت زمان سه سال از دیگر کمک های مجموعه نفت بوده که کار به سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به تخلیه آب از مزارع کشاورزی در پی سیل اخیر، گفت: تخلیه آب از مزارع به نحوی بود که در بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از ۲۰۰ هزار هکتار زمین آبگرفته در مناطق سیل زده کشت تابستانه انجام شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید