امروز:
جمعه - 10 فروردين - 1403
ساعت :

 نخستین گاف صداوسیما در سال جدید

در شرایطی که صداوسیما با آغاز سال جدید می رفت که نوروز کم حاشیه ای را به نام خود ثبت کند، پخش تصویری غیرمتعارف در یکی از شبکه ها و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، فضای آرام رسانه ملی را بهم ریخت.

حاشیه و گاف های تولید و پخش خبر و برنامه شاید از وجوه اجتناب ناپذیر یک رسانه باشد و البته هرچه رسانه فراگیرتر باشد، این حاشیه ها هم بازتاب گسترده تری دارد؛ به ویژها در شرایطی که یک رسانه داعیه دار طرز فکر و رویه ای خاص و مشخص است، خط شکنی عمدی یا سهوی از شیوه مرسومش به تبع این نگاه، واکنش های متعددی را به همراه خواهد داشت.

بر این اساس هر سال تلویزیون با حاشیه ها و بعضا اشتباهاتی از سوی برنامه سازانش مواجه می شود که البته به تبع ماموریت و نام این رسانه بازتاب گسترده ای هم دارد. در ادامه هم با رویکرد اتخاذشده توسط مدیران، گاه به آرامی از حاشیه ها گذر می کند و البته در مواردی با چالش جدی مواجه می شود.

اما در شرایطی که صداوسیما با کنار گذاشتن هرگونه احتمال و فردی برای ورود به چالش های جدید، تلاش کرد ۱۴۰۲ را سالی به دور از حاشیه آغاز کند و در این مسیر به گفته خودش تشویق شورای نظارت بر صداوسیما به خاطر معنویت و دوری از سلبریتی زدگی برنامه های نوروزی را هم به همراه داشت، پخش صحنه ای غیرمتعارف در یکی از برنامه های تلویزیونی ورق را به سمتی دیگر برگرداند.

از روز گذشته ویدئویی از یکی از برنامه های تلویزیونی در شبکه های مجازی دست به دست می شود که افراد با هر سلیقه و طرز نگاهی را حداقل در یک نگاه مشترک می بیند؛ اینکه قابی غیرمتعارف در رسانه ملی رقم خورده است.

مسوولان شبکه نسیم ـ شبکه پخش کننده این صحنه ـ با انتشار اطلاعیه ای تلاش کردند تا فضا را تا حدودی آرام کنند و به قول خودشان در جهت تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه دهند.

اما پرسش اصلی مخاطبان اینجا بود که آیا این صحنه عمدی یا سهوی در قاب رسانه ملی قرار گرفته است؟

پاسخ مسوولان شبکه نسیم به این پرسش هم تقریبا از قبل مشخص بود؛ «خطای رخ داده در یکی از برنامه‌های این شبکه بر اساس بررسی‌های اولیه، نتیجه سهل انگاری تیم تولید برنامه و بی دقتی ناظران پخش بوده است.»

بررسی های اولیه شبکه، حاکی از سهل انگاری در دو گروه است؛ نخست تیم برنامه ساز و دیگری ناظران پخش. ضمن اینکه بر اساس ویدئوی منتشرشده، برنامه زنده روی آنتن نرفته است که بتوان این پیش فرض را در نظر داشت که تصمیم به موقع نگرفتن در مدت زمان اندک عامل این اتفاق بوده است.

به هر ترتیب بر اساس آنچه در اطلاعیه آمده است، شبکه پخش کننده، برخورد قاطع با مسببان این سهل‌انگاری را در دستور کار خود دارد که نتیجه آن متعاقباً به استحضار خواهد رسید؛ نتیجه ای که البته تا این لحظه هنوز رسانه ای نشده است.

شاید لازم باشد در ادامه این گزارش، به این نکته هم اشاره ای کنیم که اشتباهاتی که منجر به عذرخواهی شبکه های تلویزیونی از مخاطبان شان شده است، حداقل در سال های اخیر به همین یک مورد ختم نشده است و شاید نباید انتظار داشت که به این مورد هم ختم شود.

عذرخواهی شبکه چهار بابت پخش زنده آوازخوانی پرواز همای با شعری نامتعارف، عذرخواهی شبکه پنج به دلیل پخش توهین های یک مداح به اهل سنت، عذرخواهی مدیر شبکه شما و توبیخ عوامل سازنده برنامه من و شما به دلیل آنچه در این برنامه با حضور مسعود فراستی رخ داد، عذرخواهی مجری زن شبکه افق به خاطر اظهاراتش که گفته بود: «اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند از ایران برود»، عذرخواهی شبکه دو سیما به دلیل اشتباه فاحش انتصاب عکس «سردار نوعی اقدم» به شهید فخری‌زاده در دیدار با سردار سلیمانی، عذرخواهی  ۲۰:۳۰ بخاطر پخش تصویر زن برهنه در این بخش خبری، عذرخواهی شبکه سه از باشگاه استقلال و ... از نمونه های رسانه ای شده در سال های اخیر هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید