امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

گرد و غبار

 دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار درباره سرانجام تصویب مطالعات کانون‌های گرد و غبار، گفت: پس از مدت‌ها رفت و برگشت، هنوز این مطالعات تصویب نشده است. باید این موضوع پبگیری شود تا برای همیشه نقشه آتی برای مقابله گرد و غبار استان خوزستان مشخص شود.

علی محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه چهارشنبه (۲۷ آذرماه) در جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار که با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: چهار سال است در زمینه مقابله با گرد و غبار اقدام کرده‌ایم و تجربیات خوبی در این خصوص به دست آمده است.

 وی افزود: از سوی دولت در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت گرد و غبار به خوزستان تخصیص داده شد.

طهماسبی بیرگانی درباره سرانجام تصویب مطالعات کانون‌های گرد و غبار، افزود: پس از مدت‌ها رفت و برگشت، هنوز این مطالعات تصویب نشده است. باید این موضوع پبگیری شود تا برای همیشه نقشه آتی برای مقابله گرد و غبار استان خوزستان مشخص شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: بحث بعدی که مغفول مانده، موضوع تعیین بهره‌برداری از کانال آبرسانی پورشریفی به کانون‌های گرد و غبار است زیرا تعیین بهره‌بردار به  عملیات در کانال جنوب شرق اهواز کمک می‌کند و این موضوع جزو وظایف استان است.

وی با بیان اینکه باید ابتدا تعهدات استانی سال ۹۷ در خصوص مقابله با گرد و غبار را به اتمام برسانیم، افزود: باید گزارش عملکرد مستند، فنی و قابل دفاع ارائه شود زیرا امسال تخصیص بودجه مبتنی بر ارائه گزارش عملکرد است. باید کارگروه‌های استانی مقابله با گرد و غبار گزارش عملکردها را برای ما ارسال کنند. خوزستان نیز همچنان بالاترین اعتبار را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

طهماسبی بیرگانی بیان کرد: با توجه به بارش‌های خوزستان و دیگر نقاط کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی، تاکید ما بر اجرای عملیات‌هایی با اثربخشی بالا و هزینه کم است؛ قرق و مدیریت چرا یکی از این راهکارها است زیرا نهال‌کاری نیاز به کشت و آبیاری دارد و هزینه بیشتری در پی دارد.

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اظهار کرد:  با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی در دو سال گذشته، شرایط عدم وقوع پدیده گرد و غبار نسبت به سال ۹۵ مطلوب‌تر شده است.

محمدجواد اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده در دو سال اخیر در کانون فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز، افزود: در این مدت ۳۰ هزار هکتار نهالکاری و ۱۰۰ هزار هکتار و مدیریت چرا انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوزستان به دلیل شرایط گرم و خشک همواره در معرض تهدیدات قرار دارد و باید فعالیت‌ها در زمینه مقابله با گرد و غبار به طور مستمر ادامه یابد.

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در پی بارندگی‌های اخیر سه روز است که همشهریان ما با آبگرفتگی مواجه هستند. مشکل اصلی در خوزستان، نبود زیرساخت‌ها است که انتظار می‌رود دولتمردان همین گونه که در مقابله با ریزگردها به کمک خوزستان آمدند، در خصوص بحث فاضلاب و احداث کانال دفع آب‌های سطحی نیز به خوزستان کمک کنند.

 کیامرث حاجی‌زاده افزود: با فعالیت این سامانه قوی بارشی کل استان به ویژه اهواز، آبادان، خرمشهر و کارون تحت تاثیر قرار گرفتند. اکنون پس از گذشت سه روز از بارندگی، در اهواز مناطقی مانند چهارراه زند، معین زاده، خیابان ادهم و کیانشهر زیر آب هستند. قدمت لوله‌های آب در مرکز شهر اهواز بیش از ۷۰ سال است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: به علت مشکلاتی که در ساختار شهرداری‌ها وجود دارد و همچنین کمبود تجهیزات در شرکت‌های آب و فاضلاب، در بحث‌های پیشگیری و مقابله مشکل داریم.

حاجی‌زاده بیان کرد: در بهمن ماه سال ۹۵ به علت مشکلات زیرساختی، آب و برق و سیستم ارتباطی ما دچار مشکل شد که با فرمان رهبری و پای کار آمدن دولت و مصوبه فروردین ماه ۹۶، اقداماتی از جمله احداث کانال پورشریفی، کشت نهال، مدیریت چرا، مالچ پاشی انجام شد. در بخش مقابله نیز دستگاه‌هایی تهیه کردیم و در اختیار سازمان‌های متولی قرار دادیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید