امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

جرائم سایبری

 

رییس پلیس فتا ناجا گفت: کشفیات ما در حوزه جرائم سایبری نسبت به سال قبل ۱۶ درصد و دستگیری‌های ما نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا در حاشیه اختتامیه دومین پویش مردمی کودکان سایبری که پیش از ظهر امروز در مقر ستاد پلیس فتا برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی در مورد کودکان ما نیاز به گفتمان سازی داشتیم و به همین دلیل پویش مردمی کودکان سایبری به مرحله اجرا درآمد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت پلیس بر کسب و کارها در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود یک میلیون کسب و کار در این فضا فعالند، گفت: یک سری از این کسب و کارها در پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کنند و یک سری دیگر نیز در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که تعدادی از آنها مجوز وزارت صمت را نیز دریافت کرده و اصطلاحا «ای نماد» دارند. در این خصوص طبق آمارهای ما بیش از ۹۱ هزار مورد از مشاغل «ای نماد» را دریافت کرده و به کسب و کار خود مشغولند.

 

ما نیز به عنوان پلیس فتا از کسب و کارها و فعالیت‌های قانونی حمایت می‌کنیم و البته لازم است که کاربران نیز یک سری موارد را رعایت کنند. ما در حوزه جرایم سایبری شایع‌ترین این موارد و کلاهبرداری‌های سایبری را نیز احصا کرده و به شهروندان و صاحبان کسب و کار اعلام می‌کنیم.

 

وی افزود: مثلا در مورد خرید و فروش‌های آنلاین ما استخراج الگوریتم و شیوه‌های کلاهبرداری توصیه‌ها و هشدارهایی را هم به کاربران و هم به دارندگان این مشاغل اعلام کرده‌ایم.

 

افزایش ۱۶ درصدی کشفیات جرایم سایبری

رئیس پلیس فتا درباره دستاوردها و کشفیات پلیس در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: کشفیات ما در حوزه جرایم سایبری به نسبت سال قبل ۱۶ درصد و دستگیری‌های ما نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین قدرت کشف پلیس فتا نیز با یک درصد افزایش در سال جاری از ۹۵ درصد به ۹۶ درصد رسید و این یعنی ۹۶ درصد از جرایم سایبری در کشور کشف می‌شود.

 

میانگین زمان رسیدگی به جرائم در پلیس فتا

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میانگین زمان رسیدگی به جرایم در پلیس فتا چقدر است، گفت: بسته به نوع پرونده زمان رسیدگی به پرونده متفاوت است اما تاکید ما بر این است که در کوتاهترین زمان ممکن باید به پرونده‌ها رسیدگی شود.

 

وی با بیان اینکه وقوع جرم در فضای مجازی به نسبت سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است، گفت: همچنین در میان دستگیرشدگان ۷۶ درصد مجرمان آقا و ۲۴ درصد نیز زن بودند.

 

استان‌های دارای بیشترین جرم سایبری

مجید درباره استان‌های دارای بیشترین جرایم سایبری در سال جاری نیز گفت:‌ تهران بزرگ با اختصاص ۱۱ درصد از کل جرایم کشور در رتبه نخست قرار داشته و پس از آن خراسان رضوی با ۹ درصد، اصفهان با ۸ درصد، شیراز با ۶ درصد و خوزستان با ۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

همچنین فرماندهی انتظامی ویژه کیش، استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان دارای کمترین جرایم سایبری بوده‌اند.

 

مجید بیشترین جرایم سال جاری را مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی توصیف کرد و گفت: امسال بیشترین افزایش کلاهبرداری را در حوزه خریدهای اینترنتی و همچنین لینک‌های آلوده داشتیم که به دنبال این هستیم تا از طریق سامانه اطلاع رسانی شرایطی ایجاد شود تا با همکاری دیگر دستگاه‌ها پیامک‌های رسمی به جای شماره با نوشته و متن یا اصطلاحا نامبرمسک ارسال شود. این روش امکان جعل ندارد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید