امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
موتور

 

مدیریت شهری و پلیس راهور با اجرای طرح «موتوریار» و راه‌اندازی پویش «موتورسوار خوب»، رفتارهای صحیح شهروندی و فرهنگ احترام به قوانین را در میان موتورسواران متخلف نهادینه می‌کنند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از روزنامه همشهری براساس آخرین آمار مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا، حدود ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزاردستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲میلیون دستگاه در تهران تردد می‌کنند و از این حیث پایتخت رکورددار است. حال حتی با فرض اینکه تنها نیمی از موتورسواران نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی بی‌توجه باشند، قطعاً بازهم با حجم زیادی از بی‌انضباطی اجتماعی و ترافیکی در پایتخت مواجه خواهیم بود. اثبات این موضوع گفته سرهنگ احسان مؤمنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور فاتب است: «در ۶ماه امسال حدود ۴۷درصد از متوفیان حوادث رانندگی در تهران مربوط به موتورسواران بوده‌اند.»

اعمال قوانین سلبی و تنبیهی اعم از جریمه کردن و توقیف موتورسیکلت، سال‌هاست در دستور کار پلیس راهور قرار دارد اما آمار تصادفات گویای آن است که این قوانین بازدارنده نبوده‌اند از این‌رو قرار است با تغییر رویکرد و استفاده از مجازات‌های جایگزین و آموزش و فرهنگ‌سازی رفتار شهروندی در میان راکبان نهادینه شود. طرح «موتوریار» در حقیقت همان مجازات جایگزین به شمار می‌آید که از سوی پلیس راهور در تهران اجرا می‌شود و به جای توقیف موتورسیکلت، راکبان متخلف کاور به تن می‌کنند و ساعاتی به‌عنوان پلیس وظیفه برقراری انضباط ترافیکی در معابر را به‌عهده می‌گیرند. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران می‌گوید: «امید است با اجرای این طرح آمار تخلفات و تصادفات موتورسواران در کلانشهر تهران کاهش یابد و راکبان قانونمند شوند.»

به‌گفته متین رمضان‌خواه، معاون توسعه مهارت‌های شهروندی اداره کل آموزش شهروندی شهرداری تهران در پویش موتور سوار خوب، علاوه بر راکب، اعضای خانواده موتورسواران، راکبان کسب‌وکارهای موتوری، کودکان ونوجوانان، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، انجمن اولیا و مربیان مدارس، دانشجویان، شهرداران مدارس و تمامی کاربران و فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، گروه هدف آن هستند.

سرهنگ علی همه‌خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: بیش از یک ‌ماه است که طرح «موتوریار» به‌عنوان مجازات جایگزین در برخورد با راکبان متخلف توسط پلیس راهور تهران اجرا می‌شود. خوشبختانه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است ‌که طرح موتوریار نه‌تنها یک طرح ترافیکی موفق که یک اقدام فرهنگی مؤثر در جهت کاهش تخلفات و حوادث مرتبط با موتورسواران بوده است. در همین مدت زمان کوتاه با اجرای این طرح از توقیف و انتقال ۱۰هزار دستگاه موتورسیکلت به پارکینگ جلوگیری و در قبال آن ۱۰هزار راکب متخلف کاور موتوریار به تن کرده و ساعاتی همراه با نیروهای راهور به برقراری انضباط ترافیکی پرداختند.

متن کامل را اینجا بخوانید

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید