امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

موج وسیع انتقادها به مجلس درباره تحویل خودرو و واکسن با جمله کوتاه «این روال مرسوم ادوار مجلس است» پاسخ داده می‌شود اما همین تک جمله هنوز نتوانسته موج انتقادها را بنشاند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از همشهری آنلاین، موج وسیع انتقادها به مجلس درباره تحویل خودرو و واکسن با جمله کوتاه «این روال مرسوم ادوار مجلس است» پاسخ داده می‌شود اما همین تک جمله هنوز نتوانسته موج انتقادات را بنشاند. شیب تند افزایش قیمت‌ها و نوسانات عجیب بازار طلا و ارز که سفره‌های مردم را کوچک‌تر از هر زمانی کرده، محرک اصلی این نقدهاست که نمایندگان را به چالش راستی‌آزمایی سر وعده فسادستیزی و انقلابی‌گری‌شان – ساده زیستی و بازگشت به آرمان‌های اولیه انقلاب- فراخوانده است، چالشی که نه‌تنها با پاسخی مناسب از سوی بهارستان همراه نشده بلکه به حاشیه‌سازی‌ برای مجلس یازدهم تعبیر و توصیف می‌شود، چنانچه دیروز محمدباقر قالیباف در صدر مجلس تأکید کرد که مجلس یازدهم به حواشی که برای آن ایجاد می‌کنند توجهی نداشته و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا در چارچوب وظایف خود با تکیه بر فرهنگ دفاع ‌مقدس با ایمان به خداوند و باور به سنت‌های الهی مشکلات مردم را برطرف کند. این سخنان تنها واکنش قالیباف بعد از جنجال یک هفته‌ای ماجرای خودروی نمایندگان و واکسن‌های آنفلوآنزا بود. او به همین نکته قناعت کرد و از چرایی روند سخنی به میان نیاورد و همه را حاشیه‌سازی‌ نامید.

  • شرط بازپرداخت ۲۲میلیونی برای هر نماینده

به رغم تعبیر شدن نقدها به حاشیه‌سازی‌ علیه بهارستان اما با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که روند مرسوم مجلس در اعطای تسهیلات به نمایندگان در پیچ تند افزایش قیمت‌ها سرسام‌آور است و یک نماینده رسما توان بازپرداخت آن را براساس حقوق نمایندگی‌اش ندارد.

خبرگزاری تسنیم دیروز نوشت که اخیرا نمایندگان مجلس یک وام ضروری دیگری به مبلغ ۳۰۰میلیون تومان دریافت کرده‌اند. با این حساب در همین ۴ماهه گذشته مجموع میزان تسهیلات پرداختی به نمایندگان مجلس یازدهم قریب به ۸۰۲میلیون تومان بوده و شامل ۲۰۰میلیون بابت ودیعه مسکن، ۳۰۰میلیون تومان وام ضروری و تسهیلات ۳۰۲میلیون تومانی دریافت اقساطی خودروی صفر دنا پلاس یا پارس می‌شود. بنابراین اگر یک نماینده مجلس ودیعه مسکن، وام ضروری و خودروی دنا پلاس را دریافت کرده باشد در ۴۵‌ماه باقی مانده از عمر مجلس یازدهم باید ماهانه بیش از ۱۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان قسط بدهد. میزان این قسط درصورتی که زمان بازپرداخت را ۳۶ ماه درنظر بگیریم، مبلغی در حدود ۲۲میلیون تومان در هرماه می‌شود. این در حالی است که میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان است البته بخش دیگر دریافتی نمایندگان با عنوان ردیف‌های دیگری به آنها تعلق می‌گیرد که شامل هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل است. لذا نمایندگان مجلس باتوجه‌ به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را در ذیل «هزینه دفاتر» دریافت می‌کنند.

  • قرص‌های فایپیراویر کجا رفتند؟

روایت تبعیض‌ها البته مربوط به مجلس یازدهم نیست و در مجلس دهم هم چنین اتفاقاتی شایع بوده است. همان اتفاق مشابه واکسن‌های آنفلوآنزا در اواخر مجلس دهم هم رخ داده، ماجرای وام مسکن و خودرو هم در ادوار مجلس یک رویه بوده است. چنانچه محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم دیروز در این‌باره به ایلنا گفت: در اواخر مجلس دهم ۲۰ هزار قرص فایپیراویر به‌صورت محرمانه از چین وارد شد و تعداد زیادی خرج درمان مقام‌ها شد که این نشان می‌دهد برخلاف شعارهایی که ما می‌دهیم متأسفانه امتیازات حاکمان در قوای مختلف، با مردم نزدیک نیست.

وی افزود: قرار بود این قرص‌ها در اختیار بیمارستان‌ها برای کارآزمایی بالینی قرار بگیرد و مجوز ساخت داده شود اما متأسفانه مشخص نشد که سرنوشت آنها چه شد.جعفر قادری، نماینده شیراز نیز دیروز در نطق میان دستورش به این کج‌سلیقگی‌ها و تبعیض‌ها اشاره و تأکید کرد:‌نباید کارهایی در مجلس صورت گیرد که موجب هزینه برای مجلس شود؛ واگذاری خودرو چیز جدیدی نیست ولی هیأت رئیسه مجلس می‌توانست تصمیمی کم‌هزینه‌تر اتخاذ کند و می‌توانستیم با خودروهای اجاره‌ای کارمان را پیش ببریم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید