پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در قالب 9 کارگروه و 3 کمیته تخصصی به ریاست 5 کارگروه در سطح معاون وزیر برگزار شد.

به گزارش حبیب نیوز به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، رئیس مرکز منطقه ای برنامه تحقیقات بین المللی آبیاری و زهکشی گفت:  44 شرکت از شرکت‌ها و هلدینگ‌های مطرح و بنام روسیه که در زمینه‌های مختلف آب و انرژی، واگن و لوکوموتیو، سرمایه گذاری، کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، پتروشیمی، توربین های حرارتی و تجدید پذیر، فلزات رنگین، صنایع شیمیایی و سلولزی فعالیت می‌کنند، در این اجلاس حضور داشتند.    

"نرگس ظهرابی"، از برگزاری، ششمین نشست کارگروه آب در روزهای یکشنبه 26 و دوشنبه 27 خرداد 98 در تهران خبر داد و گفت: در این نشست، سیاست دولت در حوزه حفاظت از محیط زیست و استفاده منطقی از منابع طبیعی، چشم انداز و خط مشی در زمینه (مدیریت بهم پیوسته منابع آب ، مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی و تامین و تصفیه آب ، جمع آوری و تصفیه فاضلاب و بازچرخانی ) مطرح شد.

وی از بررسی توسعه همکاری ها بین شرکت های دولتی و خصوصی در حوزه فناوری و تحقیقات، طراحی سیستم های تامین آب و تصفیه و دفع فاضلاب و زهاب کشاورزی ، تولید و فروش تجهیزات ، همچنین موضوع تامین مالی در هر پروژه  خبر داد..

ظهرابی افزود: مرکز منطقه ای برنامه تحقیقات بین المللی آبیاری و زهکشی IRPID-IRN  گزارش همکاری ایران با موسسه تحقیقات هیدرولیک و احیای اراضی روسیه  (FGBU VNIIGiM)  را در این کار گروه ارائه داد.

وی تصریح کرد: در نهایت موضوع تصفیه و استفاده مجدد از زهاب های کشاورزی برای آبیاری به عنوان یکی از موضوعات همکاری در تعامل بین این دو کشور ایران و روسیه مورد توافق و تاکید قرار گرفت.

رئیس مرکز منطقه ای برنامه تحقیقات بین المللی آبیاری و زهکشی، با بیان این که در این جلسات نحوه همکاری ها و مراودات کارشناسی و تبادل دانش و شیوه های سرمایه گذاری و چگونگی فاینانس و انجام کارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت افزود:  طرف روسی علیرغم وجود تحریم ها به نزدیکی دو کشور در مبحث تبادل دانش و سرمایه گذاری اشاره و علاقمندی خود را برای انعقاد قرارداد اعلام و ابراز امیدواری کرد تا با انجام مطالعات دقیق و با انتقال دانش و فن آوری های نوین بین دو کشور شاهد شکوفایی اقتصادی در بخش آب و فاضلاب باشیم.