امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

پایگاه خاموش کردن آتش واقع در دشت گل منطقه حفاظت شده شیمبار در اندیکا و پاسگاه های محیط‌بانی کارون و چهل پا گشایش یافتند.

به گزارش وب سایت حبیب خبر، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سفر دو روزه خود در ۳ و ۴ اسفنده ماه ۱۴۰۱ به خوزستان ضمن بازدید از مناطق حفاظت شده چهل پا در اندیمشک، شیمبار در اندیکا و پارک های ملی دز و کرخه در دزفول و شوش و روستاهای حاشیه مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده از نزدیک مشکل ها و چالش ها را در این مناطق بررسی کرد.

 همچنین پایگاه اطفای حریق خوزستان واقع در دشت گل منطقه حفاظت شده شیمبار در اندیکا با حضور فرماندار اندیکا، مسوولان شهرستان و افراد بومی توسط معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گشایش یافت.

در این سفر دو روزه، پاسگاه های محیط بانی کارون و چهل پا نیز توسط معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان با حضور مسوولان شهرستانی به بهره برداری رسیدند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه این آیین ها در سخنانی گفت: با توجه به اهمیت گونه های جانوری و گیاهی در مناطق و اهمیت دادن به آموزش در میان جوامع محلی و جلوگیری از آسیب بیشتر به طبیعت و حیات وحش ، افتتاح پاسگاه های محیط بانی می تواند به این امر کمک کند.

حسن اکبری ادامه داد: به طبیعت کشور به دلیل تولید انبوه زباله‌ خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شده و کیفیت خود را ازدست‌ داده است آن ‌هم در کشوری که جزو ۱۰ کشور متنوع به لحاظ تنوع زیستی در سطح دنیا  محسوب می شود و به همین منظور بهترین سرمایه طبیعی خدادادی را برای پیشرفت و توسعه در اختیار داریم.

او تاکید کرد: باید قدر این نعمت های خدادای را دانست. بی‌شک گسترش هرچه بیشتر پاسگاه‌های محیط‌بانی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست می‌تواند به حفاظت و حراست از حیات‌وحش و تنوع زیستی کمک کند.

او افزود: با افتتاح پاسگاه محیط‌بانی کارون و پایگاه اطفا حریق دشت گل، استان خوزستان دارای فرهنگ زیست‌محیطی بسیار بالایی در میان شهروندان خود هست و این می‌تواند نقطه امیدواری باشد.

اکبری از مسوولان و برنامه ریزان استانی خواست به دلیل تنوع زیستی خاص و ارزشمند خوزستان با همکاران محیط‌زیست همراهی و همکاری کامل در حفاظت از تنوع زیستی استان داشته باشند.  

حفاظت دولتی از حیات وحش جواب نمی دهد، باید به سمت مشارکت مردمی برویم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حفاظت دولتی در هیچ کجای دنیا به تنهایی جواب نمی دهد، ادامه داد : ما باید در بحث حفاظت به سمت مشارکت مردمی برویم.

* برخورداری مناطق بکر گتوند و اندیکا از طبیعت زیبا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز با بیان این که پاسگاه اطفای حریق به‌عنوان نخستین پاسگاه با هدف کنترل آتش سوزی در استان محسوب می شود، اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های هدفمند و اصولی در مدیریت مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان در این منطقه آغاز شده است.

محمدجواد اشرفی گفت: شهرستان های گتوند و اندیکا در خوزستان از مناطق بکر و طبیعت زیبا برخوردار هستند. امروز شاهد هستیم که حفظ این مناطق بکر می‌تواند برای نسل کنونی و نسل‌های آینده فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را ایجاد کند و درباره گردشگری زیست‌محیطی می‌تواند جوامع محلی را در زمینه حفاظت از محیط زیست به‌پای کار آورد و بی‌شک با افتتاح پاسگاه های محیط‌بانی در حفظ گونه های جانوری و گیاهی در منطقه بکوشیم و گردشگران را به سمت بازدیدهای اصولی و زیست‌محیطی سوق دهیم.

او درباره گشایش پایگاه اطفا حریق در دشت گل در شهرستان اندیکا گفت: هر ساله همزمان با فصل تابستان و گرمای شدید و همچنین سهل انگاری و گاه سوزاندن عمدی کاه و کلش در مزارع، مناطقی در استان با توجه به نداشتن امکانات لازم و در مواردی با توجه به صعب العبور بودن دچار حریق شده اند.

او ادامه داد : پایگاه اطفای حریق هوایی دشت گل ضمن آمادگی نیروها و فراهم نمودن تجهیزات، در آن جانمایی برای فرود هلی کوپتر در نظر گرفته شده است و با توجه به صعب العبور بودن منطقه ، اطفا حریق  را ممکن می سازد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید