امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نشست تخصصی "آسیب شناسی سیل و پساسیل" در اهواز برگزار شد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان يكي از دلايل وقوع سيل را بسيار بزرگ تر از توان و ظرفيت كنترل سدهاي استان دانست.

"داریوش بهارلویی" در نشست تخصصي "سيل و پساسيل"- كه با حضور استادان صاحب نظر خوزستاني و به همت اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان و همكاري موسسه كار و تامين اجتماعي در اهواز برگزار شد- به تشريح فعاليت هاي انجام شده در سال 97 و نيز وقوع سيل و سيلاب از پنجم فروردين تا اوايل اردي بهشت ماه جاري و نيز انجام فعاليت هاي دستگاه هاي استان و مشاركت مردم پرداخت و گفت: در سال 97 به ازاي ورودي 11 ميليارد مترمكعب آب به استان، 13 ميليارد مترمكعب آب خارج شد. در حقيقت در تمام مواقع سال خروجي آب بيشتر از ورودي آب بود. اين در حالي بود كه دو ميليارد و 300 متر مكعب ذخيره آب وجود داشت. اما در فروردين 98 در مجموع 13 ميليارد متر مكعب وارد استان شد و اگر تمام سدها هم خالي بودند باز دو ميليارد متر مكعب آب اضافه داشتيم! هرچند سدها نمي توانند خالي باشند چون اهداف چند منظوره دارند و در تهيه آب آشاميدني، كشاورزي، احياي تالاب ها و توليد برق نفش اساسي دارند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان سيلاب فروردين 98 را بزرگ ترين سيلاب در يك صد سال اخير برشمرد و از آنجا كه برنامه ريزي آب فرابخشي است بر ضرورت مشاركت همه ي دستگاه ها در بحث آب تاكيد كرد.

بهارلویی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جدید تاکنون یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شده است، اظهار کرد: در همین مدت میزان آب مصرفی سه میلیارد و ۷۱۲ میلیون متر مکعب بوده که بیانگر کاهش حجم استراتژیک سدهاست.

او افزود: حجم خالی سدهای خوزستان ۹ میلیارد متر مکعب گزارش شده و برای مهار سیلاب‌های پاییزه مناسب ارزیابی می‌شود، در همین حال سیاست‌های کشاورزی تدوین شده در سال آبی جاری حدود ۹۰۰ هزار هکتار کشت در خوزستان را دنبال می‌کند که تامین آب این سطح از کشت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق منابع آبی و حداکثر بهره‌وری از آب است.

بهارلویی تصریح کرد: با توجه به اینکه از یک سال بسیار مرطوب وارد سال آبی جاری شده‌ایم، به‌طور طبیعی دبی پایه رودخانه‌ها در مقایسه با سال گذشته بیشتر است، بنابراین نمی‌توان بر این اساس درباره شرایط آینده قضاوت کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: متوسط بارش حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی تا کنون ۳۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۶۷ درصد و نسبت به آمار بلندمدت ۵۰ ساله ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او افزود: اگر چه نگرانی‌هایی در وقوع سیلاب وجود دارد اما در حال حاضر شواهد و آمار ثبت شده نشان می‌دهد که شرایط بارشی مانند سال گذشته نیست. همچنین آخرین پیش‌یابی‌های بلندمدت مرکز اقلیم شناسی کشور از کاهش بارندگی در زمستان خبر می‌دهد که این موضوع قابل توجه بوده و باید احتیاط در مصارف آب را نیز در دستور کار داشت.

او ادامه داد: در سال آبی جدید اصول برنامه‌ریزی بر مبنای مدیریت ریسک بوده و سعی شده در بازه خشکسالی‌های متوسط تا تر سالی‌های متوسط با اعمال مدیریت آب، تنش‌های محتمل کنترل شود. بدیهی است نمی‌توان بر اساس وقایع نادر، سیاست و مدیریت برنامه‌ریزی مخازن سدها را تدوین و اعمال کرد. بدین منظور در این امر از مشورت استادان دانشگاهی و شرکت‌های مهندسین مشاور نیز در قالب شورای مشورتی برای رسیدن به بهترین سیاست ممکن، بهره برده شده است.

بهارلویی حجم کنونی قابل برنامه‌ریزی سدهای خوزستان را چهار میلیارد و ۵۵ میلیون متر مکعب عنوان و خاطرنشان کرد: ایمنی کامل درباره بخش مخرب سیلاب‌ها زمانی حاصل می‌شود که تمامی بهره‌برداران و ذی نفعان آب به وظایف و تکالیف قانونی خویش عمل کنند.

در ابتداي اين نشست تخصصي مجيد باقريان معاون رفاه اجتماعي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان در سخناني درباره حوادث غير مترقبه با اشاره به آيات و روايات بر ضرورت تلاش براي استحكام زندگي انسان ها تاكيد كرد و يكي از آسيب هاي جدي جامعه را بحران بعد از سيل دانست و خواستار رسيدگي به مصايب و مشكل هاي مالي، روحي و جاني آسيب ديدگان بعد از وقوع سيل و زلزله شد.

در ادامه اين نشست كارشناسان و استادان شركت كننده به ساير ابعاد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي سيل از جمله: از دست دادن اموال و دارايي ها، كاهش قدرت خريد، مهاجرت گروهي، افت تحصيلي دانش آموزان و تبعات روحي و رواني اشاره كردند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید