امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

ارتباط ضعیف معنادار با شعر معاصر

 یک شاعر و داستان‌نویس گفت: ارتباط با شعر معاصر به شکل معناداری ضعیف شده  و نبود قوانین مشخص در بازار نشر سبب رعایت نشدن حقوق معنوی نویسنده و از بین رفتن انگیزه تالیف و چاپ شده است.

 

 به گزارش حبیب خبر، "شجاع گل‌ملایری" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با مشاهده جلسات شعرخوانی و نشست‌هایی که از رسانه ملی و ارشاد پخش می‌شود متوجه شده‌ام که فقط عده‌ای ثابت از شاعران و نویسندگان در بحث کارشناسی، تبلیغ و گزینش کتاب شرکت می‌کنند.

  وارد نشدن چهره‌های جدید و بااستعداد عملا به معنی جلوگیری از بستریابی برای شعر معاصر است که باعث شده تا نشریه ادبی مستقلی که به شعر معاصر بپردازد نداشته باشیم.

 

 این شاعر که معتقد است مهجور ماندن برخی شاعران به علت نبود بسترسازی فرهنگی است تاکید کرد: یکی از معضل هایی که شعر معاصر با آن مواجه است نبود مالکیت معنوی برای  نویسنده‌ها و نبود فرهنگ‌سازی دستگاه‌های متولی است.

 

 وی خاطرنشان کرد: فضایی که باید شعر داشته باشد فضا و بسترسازی کلی است. یعنی باید وقتی شعری سروده می‌شود دستگاه‌های تولید فکر فرهنگی، تبلیغات و چاپ کتاب‌ را به صورت محدود و خاص قرار ندهند تا احقاق حق شود اما متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم که سرمایه‌گذاری فقط روی یک برنامه، کتاب، سرود و... خاص است و کارهای هنری دیگر را در ردیف کارهای چندم قرار می‌دهند و معیارها و ارزش‌های ادبی شعر را به طور کلی فراموش کرده اند.

 

  گل‌ملایری با تاکید بر اینکه نقد شاعر باید مخاطب‌محور باشد افزود: اگر شاعر در نقدی که از مسایل اجتماعی می‌کند سمت و سوی مخاطب‌محوری را کنار بگذارد و به طور خودخواسته با نگاه مساله‌محور و مشکل‌محور حرکت کند به طور طبیعی ارتباطش را با مخاطب کم‌رنگ می‌کند.

 

او افزود: نبود امیدواری برای چاپ و نشر کتاب و همچنین حق تالیف باعث شده بیشتر نویسندگان حتی اقدام به چاپ آثار خود نکنند و استمرار این وضعیت باعث ایجاد معضل فرهنگی بزرگ می‌شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید