امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

 
نرخ بیکاری برخی مناطق خوزستان، بالاتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد

 

 استاندار خوزستان با بیان اینکه نرخ بیکاری خوزستان ۱۴.۵ درصد اعلام می‌شود اما اگر در استان بگردید می‌بینید که قطعا این نرخ بالاتر است، گفت: در بسیاری از مناطق خوزستان نرخ بیکاری بالاتر از ۴۵ تا ۵۰ درصد است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در جلسه شورای اشتغال خوزستان که امروز (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اعتباراتی در بحث اشتغال در خوزستان وجود دارد که متناسب با وضعیت هر شهرستان توزیع می‌شود. این اعتبارات مربوط به اشتغال، به شهرستان‌هایی که کارگاه و متقاضی بیشتری دارند، بیشتر اختصاص داده می‌شود.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: هر شهرستانی با همکاری اداره کار و سازمان مدیریت باید طرح‌های خود را در بحث ایجاد اشتغال ارائه کند تا بتوانیم نسبت به تخصیص اعتبارات برای حل مشکلات اشتغال شهرستان‌های خوزستان اقدام کنیم.

استاندار خوزستان گفت: اساس فعالیت و کار در بحث سند اشتغال شهرستان‌های خوزستان باید سند آمایش سرزمین باشد. مسئولان شهرستان‌ها باید برنامه اشتغال خود را متناسب با این سند تهیه و جمع‌بندی کنند.

وی افزود: این روزها در خوزستان همه به دنبال ایجاد پتروپالایش‌ها در مناطق نفت‌خیز استان هستند. این شرکت‌های پتروپالایش بسیار خوب هستند و اشتغال بالایی ایجاد می‌کنند. عده‌ای نیز به دنبال ایجاد شرکت‌های پتروشیمی در مناطقی هستند که خوراک وجود دارد و یا در صدد ایجاد صنایع وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی هستند.

استاندار خوزستان گفت: اگر پروژه‌هایی متناسب با مزیت‌های استان خوزستان وجود داشته باشد که به ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری کمک می‌کند، خوب است که این پروژه‌ها اجرایی شوند.

سلیمانی‌دشتکی افزود: معمولا نرخ بیکاری که اعلام می‌شود، نرخ بیکاری واقعی نیست. نرخ بیکاری خوزستان ۱۴.۵ درصد اعلام می‌شود اما اگر در استان بگردید می‌بینید که قطعا این نرخ بالاتر است. بر اساس معیارها اگر کسی در هفته دو ساعت شاغل باشد، جزو آمار نرخ بیکاری حساب نمی‌شود اما این اصلا معنادار نیست و در بسیاری از مناطق استان خوزستان نرخ بیکاری بالاتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد است.

وی افزود: آمار نرخ بیکاری بسیاری از واقعیت‌های خوزستان را در بحث اشتغال نشان نمی‌دهد اما ملاک بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی است. دستگاه‌های اجرایی نیروهای خود را ساماندهی کنند و نیروها را قویا به کار بگیرند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: باید وضعیت استان را سامان دهیم؛ بسیاری از واحدهای کارگاهی در خوزستان راکد و تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت کمی فعال هستند. بسیاری از واحدها نیز توسط بانک‌ها تملک شده‌اند که البته سیاست پولی بر آن است که این تملک برگردانده شود.

وی افزود: در دیداری که با آقای رئیسی داشتیم، ایشان تاکید کرد که بانک‌ها در هیچ شرایطی نباید واحدهای کارگاهی را تملک کنند. آن‌هایی که تملک کرده‌اند باید تعیین تکلیف شوند و بازگشت داده شوند. احیای واحدهای راکد در استان خوزستان نیز به حل مشکل اشتغال کمک خواهد کرد.

حبیب خبر: حتمن جناب استاندار می دانند: نرخ بالای بیکاری در بسیاری از مناطق خوزستان به دولت های گذشته از جمله هشت سال دولت "تدبیر" و امید برمی گردد که شوربختانه نه تدابیر مناسبی برای کاهش این نرخ به کار بردند و نه شور و شوق و "امید" در دل مردم استان ایجاد کردند و جز شعار و وعده، چیز خاص و عامی مردن ندیدند!

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید