امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

ح. ب. بیرگانی

۱۷ امرداد روز خبرنگار بود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات خوزستان در 15 خرداد این روز را گرامی داشتند اما دو تن از خبرنگاران و گزارشگران فعال استان در بیمارستان و خانه به سر می بردند!

در این روز مدیران استانی هیچ گونه استقبالی از روز خبرنگار نکردند! انگاری که چنین روزی نه وجود داخلی دارد و خارجی و کلن روز و کار خبرنگاران برای شان اهمیتی نداردِ در غیر این صورت برای چند دقیقه هم شده در این روز حضور می یافتند و خودی نشان می دادند!

البته چند تن از مسوولان استانداری خوزستان (به جز استاندار خوزستان که 24 ساعت در حال کار و فعالیت است و خواب و استراحت ندارد و حتا وقت هم برای سلام کردن به همکاران اش کم می آورد!) در این آیین حضور داشتند.

همچنین در روز ۱۷ امرداد دو تن از استادان روزنامه نگاری کشور به همت کمیته آموزش خانه مطبوعات استان با حضور در اهواز و در سالن سازمان امور مالیاتی به امر گزارش نویسی در مطبوعات پرداختند که مورد استقبال خوب خبرنگاران و گزارشگران قرار گرفت.

همچنین برخی مسوولان استان به اسم روز خبرنگاران و گرامی داشت فعالیت های خالصانه این عزیزان، در حقیقت می توان به نوعی گفت: از روز خبرنگار سو استفاده کردند و عملکردهای شان را- که در حقیقت گزارش های آگهی بود- به عنوان نشست خبری به خبرنگاران قالب کردند.

مسوولانی که گاه و بی گاه خود را نوکر مردم معرفی می کنند در حالی که بیش تر وقت ها حتا حاضر نمی شوند به سلام باصطلاح اربابان خود- که همان مردم و ارباب رجوع هستند- پاسخ دهند چه رسد به این که مسایل و مشکل های آنان را به گوش بدن- و نه گوش جان- بشنوند و بدون بیرون کردن از گوش دیگر به مشکل ها عمل کنند!

این قبیل مسوولان حتا در روز خبرنگار هم شروع می کنند به تعریف و تمجید از خود و فعالیت های یک ساله حوزه های مسوولیت های شان و انگاری به یاد ندارند که روز خبرنگار است نه روز مسوولان! 

در حقیقت، در این روز آنان باید سکوت اختیار کنند و بگذارند خبرنگاران سخن بگویند و مسایل و مشکل های خود و شهر و دیارشان را مطرح کنند! چرا که مسوولان سالی 364 روز وقت حرف زدن و دادن وعده و شعار دارند و دیگر نیازی نباید داشته باشند که در روز خبرنگار هم به جای خبرنگار سخن بگویند و بعد هم اسم این روز را بگذارند آیین تجلیل از خبرنگاران!

در ثانی، دادن هدایای ناقابل به خبرنگار- که آنان بهتر بتوانند گزارش های آگهی شان را در رسانه ها درج کنند- نوعی بی حرمتی به وظایف و رسالت خبرنگاران بوده و خواهد بود که امیدوارم مسوولان مربوط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات استان در این باره مدیران دستگاه ها را از انجام این کار ناپسند منع و آن ها را توجیه کنند که روز خبرنگار 17 امرداد است و قرار نیست هر دستگاهی برای خود یک مراسم آن هم در روزهای دیگر به اسم خبرنگار بگیرد اما شروع کنند به ارایه گزارش های کیلویی شان برای درج در رسانه های همگانی!

در حقیقت این مقدمه را نوشتم تا بپردازم به آیینی که دست اندرکاران روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر خوزستان برای تقدیر از آقای "پدرام طاهری کتکی" یکی از پیشکسوتان عرصه خبر و گزارش گرفتند. فعال رسانه هایی که بیش از 15 سال از عمر خود را بی آن که از سوی جایی مورد حمایت جدی و دایمی قرار بگیرد تنها یک سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد!

آیینی ساده اما بسیار صمیمی و حایز اهمیت که با حضور چند تن از دست اندرکاران رسانه های همگانی از جمله مدیران و همکاران روابط عمومی برگزار شد.

در این آیین که وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اهدای لوح سپاس از تلاش های مجدانه و خالصانه پدرام طاهری، در این آیین صمیمی قدردانی کرد و خواستار برنامه ریزی برای کمک به پدرام طاهری برای معالجه چشم هایش- که به بیماری آر پی مبتلا است- شد.

در حقیقت، "آرپی" عارضه بینایی است که دیدن را نه یک‌باره، بلکه به تدریج از چشم‌های فرد مبتلا می‌گیرد و در نتیجه آسیب سلول‌های شبکیه، او را تا حدی پیش خواهد برد که تنها ادراک نور دارد. این روند تدریجی به خاطر محرومیت بینایی که دنبال دارد، آسیب روانی فراوانی را به فرد مبتلا وارد می‌کند و او را در راه پذیرش محدودیت‌های خود که شاید تا چندی پیش جایی در زندگی او نداشته، به مشکل می‌اندازد."

آری! پدرام طاهری و نیز بهروز صالحی که عمری در راه فرهنگ و هنر این مرز و بوم به جامعه و نیز مسوولان خدمت کرده اند و هنوز هم در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی کنند؛ با بیماری های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. طاهری چشم هایش تنها ادراک نور دارد و صالحی از بیماری گوارش رنج می برد. این عزیزان نیازمند کمک و همراهی همه ی اهالی رسانه های همگانی، خیرین و مسوولان استان و کشور هستند.

مسوولانی که با استفاده از تلاش های فرهنگی و هنری امثال طاهری ها و صالحی ها به پست ها و مقام هایی رسیده اند که اگرچه باید گفت: مبارک شان باشد اما نیاز است که در این راه بالا رونده به پایین دستان خود  هم نگاه کنند و آنانی را هم که برای شان پلکان شدند تا بتوانند پیشرفت کنند نگاهی بیندازند و در حد توان دست شان را بگیرند تا دوستی و اخلاص و صداقت خود را در راه خدمتگزاری به جامعه و مردم و نیز خبرنگارانی که همیشه از آن ها دم می زنند به اثبات برسانند و نشان دهند که به به حضرت سعدی هم اعتفاد دارند و به حکایت های گلستان اش هم اهمیت می دهند به ویژه این بیت که می گوید: "دوست آن است که گیرد دست دوست/ در پریشان حالی و درماندگی"

ان شاا... هیچ کس نه پریشان احوال باشد و نه درمانده که اعتقاد دارم تا مسوولان و مردمانی خیر و فداکار و ایثارگر در خوزستان و کلن در کشور عزیزمان ایران داریم؛ هیچ گاه نیازمندان و دردمندان تنها نخواهند ماند و ان شاا... که همین گونه هم خواهد بود و گفته حضرت مولوی را هم سرمشق خود قرار دهیم که می فرماید :"بیا تا قدر یک دیگر بدانیم/ که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم."

گفتنی است: در این آیین اقایان: وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری ، حبیب اله بهرامی پیشکسوت رسانه ای خوزستان، احسان سپهوند، مرتضی آژند، مصطفی حلالی، مصطفی نظاری، بهراد قاسمی، علی لطیفی، ماهان محمدزاده ، علی لطیفی، محسن ممبینی و هادی خوش سیما حضور داشتند و کیک روز خبرنگاری که برای پدرام طاهری تدارک دیده شده بود توسط ایشان بریده شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید